torsdag 18. september 2014

Når kartet ikke stemmer med terrenget - eller omvendt

Det er kjekt å være sol- og badeturist i Torrevieja. Strender, spisesteder og annet kan gjerne få en sekser på terningen av meg.

Betydelig verre er det med tilgang til brukbare kart og til turmuligheter - der er terningkast 1 mest nærliggende.

I halvannen uke har jeg lett febrilsk etter turmuligheter i terreng, og funnet et område ved Laguna Azul i tillegg til sandstredene. Men det holder ikke til langtur akkurat. Kartene jeg har fått kjøpt er i for stor målestokk, og lite oppdaterte. Kartene på Googlemaps er for dårlige når det gjelder stier og gangveier, så de har heller ikke vært til noe hjelp.

Jeg har også søkt på nettet uten å finne andre turforslag enn de jeg selv har funnet ut av.


I dag var planen å gå en skikkelig langtur rundt sjøene Laguna Rosa og Laguna Azul, men som fryktet ble jeg stoppet av "Prohibito el Paso" skilter både her og der - og ga opp forsøket som vel hadde sendt meg ut på motorveien vest for Laguna Rosa.

Dermed ble det i stedet en tur videre sørover på strandpromenader og bilveier til et stykke forbi Punta Prima. Egentlig var det en fin tur gjennom sentrum og videre langs kysten - men det er knallhardt for bena med så mye gåing på flislagte fortau - med terrengsko!

 
Planen var å gå rundt vannene, ca 5 timer rask gange. Det ble i stedet mest tråkk på strandpromenader langs kysten - totalt 26 km på så vidt over 4 timer. Allerede etter halvannen time var bena tunge, og når jeg snudde etter drøyt to timer var de blytunge. Jeg hadde med tre flasker drikke, men ikke mat - og ærgjerrig som jeg er skulle jeg klare meg med det jeg hadde i sekken fra start. Det ble magerumling før tre timer var passert, men det holdt akkurat med drikke. Både lår, legger og føtter tryglet om mykere underlag uten å bli bønnhørt.
 
På 10 dager har jeg skrapt sammen 135 km på beina, alt i ekstrem varme for en nordboer. Over halvparten er gåing... og etter mandagens 10 kilometers joggetur i 6-blankfart sank pulsen så sakte etterpå at jeg bestemte meg for å være litt ekstra forsiktig i varmen.
 
Noen flere bilder fra dagens tur:

Det var flere mennesker på strendene enn på tur...

Det var trangt på bystranda "Playa del Cura" ellerede på formiddagen.

Steinlagte promenader er fine å gå på - til bena blir stive.

Turen gikk langs badestrender, butikker, bazarer....

Pause etter første timen, men bare for å få tatt dette bildet.

Litt mykt underlag i en kunstig skog ved Casa de Lo Ferris.
 
Flotte spradepromenader...
 
Noen bilder fra mandagens tur i Parque de las Naciones:
 



 
 
Noen bilder fra gårsdagens tur til Guadalest:

Fantastiske Guadalest er Spanias tredje mest besøkte turistattraksjon.


 
 

 
 
 
Guadalest var fantastisk,og det var mye morsom shopping på stedet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar