torsdag 13. september 2018

161 stolper i Oslo Nord, et urbant eventyr

Oslo Nord? I denne sammenhengen betyr det fra Aker Brygge i sør til Sognsvann i nord, området som er kartlagt av Nydalens Skiklub og benyttet til årets stolpejakt i "Oslo Nord". Vi snakker om fire enorme kart i størrelse 70x100 cm - i målestokk 1:4000 og 1:5000, en utrolig imponerende kartjobb. Kartene er selvsagt også tilgjengelig digitalt som en integrert del av stolpejakt-appen.

Toppbildet: Akerselva på langs er i praksis en 10 kilometer lang park, med masse flotte steder underveis. Her fra Østre Elvebakke med utsikt over Akerselva mot Grünerløkka.



Det er en utfordring i seg selv å planlegge rekkefølgen på 161 stolpeposter på disse kartene, men det er jo en del av moroa med stolpejakten.

78 kilometer på stolpejakt
Nydalens Skiklub hadde i år satt ut 161 stolpeposter på disse kartene i sentrale Oslo, og lenge var jeg fristet av å besøke alle på én lang tur. Men, litt lurvete form fikk meg til å droppe den tanken, og i stedet  satse på 4 kortere turer over åtte dager. Til sammen ble det 78 kilometer med 1225 høydemeter og drøyt 13 timer på tur.

Hva som er det beste minnet fra turene? Alle de flotte parkene i hovedstaden vår! Man må ut av bilen og ta bena fatt for å oppdage de mange små og store parkene, jeg telte 78 store og små parker jeg var innom på disse fire dagene - og enda er det mange flere!

Joda, for de innvidde som vet at det er ytterligere 6 stolpeposter i Oslo Nord, så stemmer det. Det er altså seks, langt fra urbane, stolpeposter i Nordmarka. De skal jeg ta på senere turer - 42 kilometer til sammen, men dessverre lagt slik at de ikke egner seg for en lang rundtur.

Som vanlig tar jeg minst to bilder fra hver stolpepost; fra området og av selve stolpen. Etter disse turene kom jeg hjem med over 400 bilder, nedenfor er noen ganske få av disse.


Noen bildeminner fra stolpejakten i
Oslo Nord 2018:


Den første av de fire turene var en kveldstur (31. august) med start fra Domus Athletica (der jeg hentet kartene). På drøye tre timer fram til mørkets frambrudd og litt til, gikk rundturen via Rikshospitalet/Gaustad sykehus, Kringsjå, Sognsvann, Korsvoll, Kjelsås, Nydalen, Tåsen og Ullevål.


Det er stort sett bare endene som bader  i Sognsvann på en sensommerkveld. Men det er alltid mange mennesker på tur rundt Sognsvann.

Her kan vi se stolpepost 124 ved ei buske på østsiden av Sognsvann.

Her var jeg en drittsekk. Var lei meg for det etterpå, det ble bare slik! Ved Idrettshøyskolen var det sperret av et område på grunn av en utefest, og 10 meter innafor gjerdet var stolpepost 125. En meget bestemt og lite diplomatiosk kvinne ville ikke la meg gå inn for å fotografere stolpekoden. Det var noe med tonen som gjorde at jeg i stedet for å spørre pent om hun ville ta bildet for meg, brøytet meg meg gjennom en sprekk mellom to sperregjerder - og tok bildet mitt + bildet ovenfor. Det verste var at da hun sa at man værsågod må forholde seg til gjeldende regler, svarte jeg omtrent noe slik; det dri... jeg i!" Det må være mange tiår siden jeg tok den tonen forrige gang.... 


Fra stolpepost 130 i hindremeterskogen under kraftlinja nedenfor Korsvoll skole. Det ser ikke slik ut, men det er bebyggelse på alle kanter.

Kjelsås stasjon i skumringen...

Før jeg var kommet til Nydalen Park var det skikkelig mørkt, men jeg fant både stolpen ved gangbroa over Akerselva i bakgrunnen her, og de neste 7 stolpepostene. Jeg måtte bare passe på å sudere kartet litt ekstra godt der det var best gatelys.

Kveldens siste stolpepost var ved idylliske Damplassen.


Den andre av de fire turene var en flott solskinnstur på dagtid tirsdag 4. september. Dette var den lengste av rundene, over fem timer til 66 stolpeposter - og da var en liten tursekk obligatorisk utstyr.  Jeg parkerte ved Ullevål Sykehus og turen gikk via Bjølsen, Sagene, StHanshaugen, Ila, Grünerløkka, Gamle Aker, Oslo Sentrum, Akes Brygge, Skarpsno, Frogner, Oslo sentrum igjen, Bislett, Uranienborg, Briskeby, Fagerborg/Stensparken, Adamstuen, Majorstua, Marienlyst og Vestre Aker. Det var best fotovær og dermed flest bilder fra denne runden.

Det er dyrt, men lettvint, å parkere i p-huset ved Ullevål sykehus. Dessuten er det kort vei til toalett. Det var fire stolpeposter inne på området sil sykehuset.

En av stolpene i "sykehusparken" var her ved muséet.

Fra stolpeposten i Bjølsenparken hadde jeg utsikt til mammatrimmerne.

Stolpepost på Gråbeinsletta øst for Nordre Gravlund.


Lovisenberg kirke.

Fra det flotte bassenget på toppen av St.Hanshaugen. I denne kanskje fineste parken i Oslo sentrum var det hele fire stolpeposter. 

Stolpepost helt i utkanten av parken


Stolpepost 101 var midt i den store parken i Iladalen.


Fra den fine trehusbebyggelsen på Sagene.

Stolpe 102 var nedenfor Beierbrua, ved den fine fossen der Akerselva stuper ned mot Mølla og Wallmans salonger.

Nedenfor Åmot bru, ved stolpe 62,  har vi et morsom innslag med denne fugleblokka. Jeg tror kanskje ingen har flyttet inn (?). 

Fra stolpe 58 ved Østre Elvebakke med utsikt over Akerselva mot Grünerløkka.



Ved denne brua i forlengelsen av Nedregate på Grünerløkka var det et eller annet arrangement. Jeg tok meg ikke tid til å sjekke ut hva...


Utsikt østover fra haugen ovenfor Damstredet.

I området ved Gamle Aker kirke og gravlunden var det massiv byggeaktivitet og vrient å finne ut hvor man skulle gå. Men jeg fant da solpen.

Stolpe 1 var her på Høyesterettsplass ved Regjeringskvartalet.

Ingen stolpe her, men fint fotovær i Oslo sentrum.

Stolpepost i Studenterlunden.

Stolpepost i Olav V's gate. Mer urbant en disse postene i Oslo sentrum blir det ikke i Norge. Like før denne posten måtte jeg gi opp å finne stolpepost 42 på Fritjof  Nansens plass. Den var rett og slett fjernet, men jeg fikk koden av arrangøren.

Stolpe 46 på Bryggetorget på Aker Brygge.

Idyll på Tjuvholmen.


Fortsatt tjuvholmen. Dyrt å bo her, men gratis å besøke.


Fearnleymuseet

Stolpepost inne på området til Oslo Met, Storbyuniversitetet.


Fra parken i Observatoriegata.


Flotte Uranienborg kirke.


Fra Valkyriegata på Majorstua.


Noen har picnic i Blindernparken mens jeg jakter stolper.



Den tredje turen 6. september var nok en kveldstur der jeg startet litt for sent og fikk det mørkt på slutten. Hodelykt eller sekk hadde jeg ikke tatt med på denne 2,5 timers turen. Nå var utgangspunktet den nye fine parken med den oppdemmede Hovinbekken på Teglverkstomta på Hovin. Runden gikk via Valle-Hovin, Helsfyr, Etterstad, Svartdalsparken, Kværnerbyen, Vålerenga (heia LSK), Kampen, Tøyen, Ola Narr og Keyserløkka.



En av dammene på Teglverkstomta, stolpe 87 er bak meg.


Dammene er altså en oppdemming av Hovinbekken.

Utsiktstårn på Valle-Hovin Idrettspark. Stolpe 89 var i tårnet.


Hovindammen like ved stolpe 91.

Stolpe 96 i Vallefaret.

Fra stolpe 163 i Kværnerbyen som har blitt et massivt, men likevel fint boligområde.

Stolpepost i enden av Svartdalsparken som ligger innunder Ekebergplatået.

Her bygges nye Jordal Amfi.

Kreativ og fin fargebruk i trehusbebyggelsen på Kampen.

Stolpe 75 var nedenfor Tøyenbadet. Der inne har jeg ikke vært siden det var nytt på slutten av 70-tallet!

Det ble mørkt på slutten, men jeg fikk da bilde av t-banetoget ved Tøyen stasjon.


Den siste turen 8. september var med utgangspunkt fra Bjølsenhallen på høyde med Sandsaker på andre siden av Akerselva. Ny 2,5 timers tur. Runden gikk via Lilleborg, Torshov, Dælenga, Sofienberg, Carl Berner, Hasle, Løren, Sinsen, Torshovdalen, Grefsen og Sandaker.

Ender i parken ved Mor Go'hjertas vei passet på stolpe 109.

Stolpe 108 litt lenger ned langs Akerselva.

Stolpe 107 ved Lilleborg torg. Nytt fint boligområde i det tidligere fabrikkmiljøet.

Stolpe 103 i Torshovparken med sirkuslandsbyen i bakgrunnen.

Mørke skyer over stolpe 70 og parken ved Rosenhoff. Ville jeg komme meg tørrskodd h\gjennom denne runden?

Stolpe 69 i en liten park på Dælenga. Det er i praksis sammenhengende parkområde mellom Dælenga Idrettsplass og Torshovdalen/Sinsen.

Stolpe ved fabrikken til Freia, nå Mondeléz.

Stolpe 65 i den store fine Sofienbergparken på Grünerløkka.

Sofienberg kirke.

Stolpe 66 på fine lille Rathkes plass rett nedenfor Sofienbergparken.

Fra den fine trehusbebyggelsen på Dælenga, her er jeg i Langgata.x
  
Stolpepost 68 i et smutt mellom Langgata og Fjellgata.

Det var anlagt en morsom slyngvei til Sukkertoppen live ved Carl Berners plass. Stolpepost 72 var på toppen, der møtte jeg en av flere stolpejegere jeg så i løpet av dagen.

Stolpe 83 ved det totalt endrede "landskapet" ved Fjellhaug på Hasle.

Også ved Kanonhallveien på Løren er all bebyggelsen ny, med lavblokker og egentlig fint til å være tett bebygd. Stolpe 86 er i enden av en park inne på området.

Jeg har passert Sinsenkrysset og er tilbake lengst opp i Torshovdalen der stolpe 105 er nesten borte ved blokkene. Det har regnet en stund, men jeg er ikke fryktelig våt.

Blokker med utsikt over Torshovdalen, som forhåpendligvis ikke bygges ned.

Joggere i duskregn langs Akerelva. Jeg hadde siktet innstilt på stolpepost 110 ovenfor Sandaker.

Siste stolpen på de fire Oslo Nord-rundene var stolpe 148 ved den fine bebyggelsen nederst i Nydalen. Det så ikke slik ut i dette området da jeg solgte kontormøbler til Spigerverket for snart 50 år siden!!

Takk for tilretteleggingen
Til sammen ble det altså 78 kilometer med 1225 høydemeter og drøyt 13 timer på tur. Takket være noen som legger ned masse arbeid med kart og stolpejakt får jeg slike fine turer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar