lørdag 29. august 2015

Kupert stolpejakt i Rælingen

600! Da jeg sjekket inn på post 27 i skogen like ovenfor Dovrebygget i Rælingen var dagens siste av 50 stolpeposter i boks, og det var samtidig årets stolpe nr 600 i turopplegget til stolpejakten.no.

Bena var ikke helt gode; tre timer i til dels kupert terreng i Rælingsåsen var litt mer enn UltraVasabena mine ønsket seg - men litt smerte får jeg bare ta med som bonus etter en fin tur.

Stolpejakta "Sprek i Rælingen" var en miks av urbanorientering og mer tradisjonell turorientering, med over halvparten av postene i skauen og ikke tilgjengelig med for eksempel barnevogn. Men for all del, orienteringa var lett selv om det var en del høydemeter og det myldrer av stier i dette terrenget. Jeg er jo også godt kjent i dette terrenget - det var her jeg lærte å orientere for drøyt 50 år siden!

Jeg valgte som vanlig å starte med det tyngste først, noe som denne dagen betød at jeg parkerte ved Rælingen Rådhus og startet med en runde over Fjerdingbyåsen, Marikollen og Rælingsåsen. Det er ikke så lenge siden postene ble satt ut, offisiell åpning for Stolpejakta i Rælingen var dagen etter, og det var en del andre jeg møtte som også var på stolpejakt.

Turen i fint - men ikke veldig varmt - sommervær var på litt over 17 kilometer med 511 høydemeter og tidsbruk på 3 timer og 5 minutter. På GPS-sporet mangler en kilometer lengst nord på turen der jeg ved en feiltagelse stoppet klokka.

Noen bilder fra turen:

Som vanlig tok jeg to bilder (minst) på hver post; en av postdetaljen og et nærbildene med koden som jeg skulle registrere på nettet. Det blir ganske like bilder fra skauen, så nedenfor er bare et utdrag.

Femti meter fra der jeg parkerte var første stolpe i enden av den videregående skolen - en flott skole som er bygget sammen med det rådhuset. Det ser helt nytt ut, men åpnet i 1989.

Post midt i skauen - i "200-metersskogen" bak Rådhuset.

Post ved omsorgsboligene i Bjørnholtshagan.

Post på gangbroa over Øvre Rælingsvei med Rælingen stadion i bakgrunnen.

Det var tett mellom postene i starten. Åtte poster på en drøy kilometer gikk kjapt. Her fra parkområdene ved  ungdomsskolen og stadion.

Den niende posten var ved lysløypa inntil bebyggelsen i Oladalen.

Puhhh...
her har jeg kommet til toppen av Fjerdingbyåsen etter en bratt bakke med ca 100 høydemeter.

Post ved veien opp til Brudalen der bekken ned fra Fjerdingbydammen renner langs veien.

Puhhh igjen...
De gamle tretrappene opp langs unnarennet i Marikollen er slitsomme for en gammel mann.
Posten lå under hoppet - der jeg som 14-åring gled over og landet på kulen. 60 meter i en nittimetersbakke - med toppfart - imponerte ingen.

Det er fin utsikt fra hoppet i Marikollen.

Jeg bommet bare på en av de 50 postene, det var på denne stolpen i et stikryss mellom Marikollen og Blystadlia. Brillene måtte fiskes fram, og da så jeg at jeg var på en parallell sti...

Det var kupert og ganske tekniske stier i åsen før og etter denne posten, og nok en gang måtte brillene fram for å lese kartet (litt dårlig lesbart kart for en gamling med redusert syn)

Blaut på bena ble jeg også... det var vått inn til denne posten innunder Blystadlia.

Ikke vakkert i det hele tatt, rett og slett stygg er dette vannbassenget i Rælingsåsen. Jeg tok det med for å fortelle at her er målgang for Vinterkarusellens motbakkeløp - som starter ved Sandbekkhallen. Jeg tok det roligere nå, og slapp å kjenne på melkesyra!

Nok en tur i terrenget... egentlig et rufsete turterreng uten de fine synsopplevelsene.

Post like ved Sandbekkstua, kanskje den eldste bygningen i Rælingen. Forbi her har jeg hatt uttallige turer på ski og til fots mot Åmotdammen og Bjønnåsen. Like ved lå også hytta til O-52, klubben der jeg var leder da vi solgte tomta til Frikirken i 1978. Pengene skulle øremerkes ny hytte et annet sted, men det ble aldri realisert til min store skuffelse.

Flere høydemeter, her til vannbassenget på Løvenstad...

Ragnhild Jølsens vei - trivelig boligområde i kveldssol.

Furukollen, enda en hoppbakke der jeg har sklidd over hoppkanten noen ganger.
Denne posten er betydelig lettere å ta fra andre kanten enn skogsstien sørfra der jeg kom.
Denne bakken var mer tilpasset en 13-14-åring på mitt nivå enn Marikollen og Stormyrbakken.

Vannhull like ved Nordre Rælingsåsen...

Post i stikrysset omtrent der skihytta til Strømmen og Lillestrøm skiklubb lå (i Rælingen!) før den brant ned for ca 25 år siden. Du finner nå en minnestøtte på flaggstangfestet. Like ved lå også Stormyrbakken - som det nå nesten ikke er mulig å oppdage spor etter bortsett fra noen steinfyllinger nederst i unnarennet. Jeg hadde flere turer hit (gikk hit ca 5 km hjemmefra) for å se Norges beste hoppere i det årlige Stormyrrennet. Jeg hoppet noen ganger her selv også... eller som jeg liker å si; jeg skled over hoppkanten.

Post midt i Stormyra!

De siste 7 postene lå i skogen, men tett på bebyggelsen. Her fra bebyggelsen der den fine turveien går fra boligområdene ved Rud gjennom skauen til Sandbekkhallen.

I skauen... men like ved Nordensvingen.

Jeg vet faktisk ikke hva denne dammen litt inn i skogen ved Rud heter.  Det er ganske kronglete adkomst hit - enda så nær bebyggelsen den ligger.

Hmfff... stolpen er på andre siden av dammen. Fem meter høy demning - og smal for en gammel skvetten gubbe som sneglet seg over.

Bilder mot klart vann gir alltid fine motiver....

Utsikten mot Øyeren er flott fra alle boligområdene nord og øst i Rælingen.

Dagens siste post, fra et åpent område ovenfor Longsdalen, der det går turstier i flere retninger.

3 timer og 5 minutter siden jeg startet turen,
med tunge ben er jeg tilbake ved bilen utenfor Rælingen Videregående skole.