onsdag 23. september 2015

Slaget ved Re i 2015

Re.... det eneste jeg visste om Re før "Stolpejakten" var at det var her Birkebeinerne ble nedkjempet av Magnus Erlingssons menn i Slaget ved Re i 1177. Taperne var altså Olav den uheldiges menn (Olav Ugjæva). Det var også et slag ved Re i 1163 i tilfelle noen husker det årstallet bedre.

Slaget ved Re i 2015 var betydelig fredeligere, og det varte bare i 70 minutter. Slaget sto om de 18 stolpepostene i bygdesenteret Revetal (litt nord for der de andre slagene sto) - og den eneste krigeren i dette felttoget var meg selv.

Jeg har jo kjørt fylkesvei 35 gjennom Revetal noen ganger tidligere, ikke minst etter at Skjeggestadbrua raste sammen og stengte E18 helt fram til nå i det siste - men jeg kan ikke påstå at jeg har vært i Re eller Revetal før nå. Det var et koselig bygdesentrum med et stort og fint butikksenter og rådhus vegg i vegg som midtpunkt.

Hele 14 av de 18 stolpepostene var plassert i terrenget, men likevel gikk det meste av turen i urbane omgivelser i fine boligområder. Noen av stolpene var litt "kreativt" plassert, men jeg fant dem alle uten for mye tidstap - jeg hadde på forhånd sett at det var noe avvik på kartet og appen og var forberedt på å lete litt.

Else hadde vært på kontroll på Martina Hansens Hospital i Bærum, så hun var med på turen og la inn 18 poster på det lokale forretningssenteret mens jeg jaktet stolper på utsiden. Jeg hadde vært forkjølet noen dager og var spent på om kroppen var klar for jogging - eller om jeg måtte gå hele hele veien. Det endte med at jeg gikk de første 40 minuttene og jogget resten. Forkjølelsen er på retur...

Stolpejakten i Re
18 poster  6,29 km  1:06:38

Før start hentet jeg kart inne på Rådhuset og tegnet over løypa fra min litt svakere hjemmeprinta kart. Første stolpe så jeg fra der jeg hadde parkert ved rådhuset og Retorget - på andre siden av Revetalgata. En grei start...
 
Videre er det mest bilder av en stolpe i skogen, ikke så spennende, men jeg tok med alle postene sidene det bare var 18 av dem.

Ingen av de fire neste postene var lenger enn 100 meter fra nærmeste bolighus, men bildene tyder på en tur i ville skauen. Litt bushing inn til et par av postene ble det faktisk, men vanskelig var det ikke.

Her måtte jeg over en gjørmete dal for å komme til stolpen midt på bildet.

Det var en ganske diffus postbeskrivelse til denne stolpen; "I skogen".
Jeg gikk forbi to ganger, men fant den ved tredje forsøk...

Under skrent... stolpe nr 8.

Stolpepost 13... i skogkanten.

"Bak mål" var postbeskivelsen på denne stolpen, det viste seg å være 50 meter inn i krattet bakenfor fotballmålet på løkka ved Valleåsen.

Utsikten var bra fra boligområdene i Valleåsen.

Turen fortsatte på tvers av Valleåsen i et bratt og noe kronglete terreng - men en morsom tur i skogen. Akkurat denne posten kostet meg 2-3 minutters bom, men det var vel postutsetter mer enn meg som bommet. "Stikryss" var postbeskrivelsen, men der var det ingen post. Den fant jeg senere på en kolle 30-40 meter unna - ingen stor avstand, men nok til at jeg trodde posten var fjernet før jeg fant den ved en tilfeldighet. Man så ikke stolpen fra krysset.
  
Også neste post var plassert annerledes enn på kartet, men her stemte det med appen som jeg hadde sjekket før jeg dro hjemmefra. Hele lia var en sammenhengende steinrøys... godt man ikke bruker gåstol enda, da hadde jeg ikke kommet til denne stolpen.

Post under skrent i bratt li innunder Valleåsen.
 
Bruker man øya godt kan man se noen av stolpene  på lang avstand -
som denne i enden av et hogstfelt.

Typisk Vestfoldskog med løvtrær og leirete bunn.
 
Neste post var bak dette vannbassenget midt i boligområdet.

Nå har jeg kommet til terrenget og boligområdene nord for gårdene Rørås og Revetal.
Her en stolpepost under ei rot...

Post i skogen innenfor gapahuken som sikkert brukes av Rørostoppen skole.

Post med utsikt mot landbruksområdene nord for Revetal.
 
Stolpepost ved Revetal barnehage.

Dagens 18. og  siste post, stolpe nr 1 utenfor Retorget.
Mon tro om Else ble raskere ferdig med sin handling...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar