fredag 23. oktober 2015

Jaggu ble det mørkt....

Årets turorienteringsesong i Nes avsluttes hvert år helgen før elgjakta starter. Ikke fordi det er så mange postjegere som også er elgjegere, men det er vanlig på våre trakter å redusere turgåinga i skogen i denne perioden, spesielt de første to ukene av jakta da aktiviteten er størst.

Broder'n ga meg ansvar for tur-o-postene på Brårud (Fenstad vest) i år som i fjor, men jeg rakk ikke å hente inn postene før elgjakta. Her er det jo jakt også i helgene, så da valgte jeg å legge innhenting av postene så sent på ettermiddagen at elgjegerne med stor sannsynlighet hadde tatt kvelden.

Jeg hørte noen skudd, men det var fra skytebanen på Brårud... og elgjegere så jeg ikke. Jeg så heller ikke hjortelusfluene, men de kjente jeg desto bedre, og fire av dem ble med helt hjem til dusjen der de ble druknet!

Hjortelusflua er ikke like skummel som flåtten, men den er usannsynlig innpåsliten. Jeg er glad jeg løp med caps, og under der er det uansett ikke mye hår å gjemme seg i...

De 10 postbøttene tok jeg på to korte 3-kilometersrunder... og som vanlig ble jeg overrumplet av hvor sakte det går i dette terrenget. Det er myrlendt, høy lyng og mose, vindfall og ukvistet skog - så farten blir lav. Likevel er det mye åpen fin furuskog, men altså tungløpt. Jeg ble derfor innhentet av mørket, og vurderte å gi meg med tre poster igjen siden jeg så vidt fant den fjerde siste i skumringa. Utrolig nok fant jeg steinen i krattskogen ved Langmyra også, og nest siste post var på en topp og tross alt lettere å finne - men nå så jeg ikke mye... det var for lengst leggetid for skogsvandrere uten hodelykt.

Motiv fra Låveggsdammen... på veg til den tredje posten - før det ble mørkt.

På en lysning skimtet jeg nok av kartet til å få et begrep om hvor siste posten var... jeg pugget at det bare var å følge stien over Veslemåsan og ta en mindre sti 150 meter nordover. Den lille stien fant jeg ikke - og når jeg kom hjem så jeg at det var ei grøft og ikke en sti som var tegnet inn på kartet. Men jeg tellet skritt og selv uten kompass mente jeg å ha bra kontroll på kursen. Jeg traff rett på bøtta, og snublende kom jeg meg ut av skauen ved Brårud skole... "mission completed"!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar