tirsdag 12. januar 2016

100 tåhev til besvær

Det har opp gjennom årene vært like vanskelig å motivere seg til styrketrening, som det har vært lett å motivere seg til en løpetur. Dette handler ikke om fornuft og kunnskap; "alle" vet jo at styrketrening er viktig uansett idrett man bedriver.

Det er mange år siden jeg har trent styrke så regelmessig som nå... jeg kjører et styrkeprogram (35-40 min) stort sett ukentlig på Spenst Årnes - og avslutter gjerne med planken og tåhev.

I det man kan kalle gullalderen for norsk løpesport var det mange av løperne som tok over 1.000 tåhev om dagen, forteller Johan Kaggestad i et intervju med Hegnar.no. Jeg har også hørt Kaggestad for mange år siden si omtrent noe slik; - Når det brenner i leggene tåler du noen tåhev til!

Javel, de vanlige 50 tåhevene var ikke lenger noe stor utfordring, så sist lørdag doblet jeg til 100. På forhånd var nok leggene tunge etter de andre styrkeøvelsene - men det gikk for så vidt greit, bortsett fra at jeg ble generelt veldig sliten etter styrketreninga denne dagen. Som med alle typer trening er det lurt å ikke øke mengdene for raskt... det visste jeg vel fra før. Noen lærer aldri!

De neste dagene har venstre legg vært vondere enn vond - kjennes ut som avrivning, men er kanskje bare ekstrem stølhet (?). Det ble derfor bare litt spinning søndag og mandag før jeg i dag våget meg på en rask gåtur. Leggen er fortsatt vond, men jeg kan nok friskmelde leggen om et par dager - og det blir fortsatt mange tåhev!

Jeg fikk forresten en fin tur i flott vintervær i kveld...  bare 5 km, men jeg fikk da myket opp leggen.

3-4 kuldegrader, lett snøvær, snødekte veger = perfekt for tur!

Furua i Ullershovvegen...

"Buska" ved golfbanen...

Idèelle forhold for tur i Vormsundområdet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar