torsdag 18. mai 2017

17. mai med stølpejakt på Hemnes og en tur langt til skøgs

Jeg var på stolpejakt i Aurskog-Høland dagen før dagen, på tre av de fem kartområdene i kommunen: Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken

17. mai skulle stølpejakta (ja, det heter stølpejakt her) fullføres - og helst uten å klenge meg inn på feststemte og pyntede hølendinger. Det gikk ikke helt bra, jeg kom for sent hjemmefra, så på Hemnes måtte jeg lure meg litt omveier for å unngå barnetog og oppstilte folk som ventet på toget - i regnværet.

Fortsettelsen på Kjølen i Mangenskog øst for Aursmoen var derimot totalt blottet for andre mennesker, og flagget måtte jeg ha med selv. Når både barn og barnebarn har vokst fra 17. mai-tog for lenge siden var dette er grei start på dagen, og feiringa med grilling og gjester på terrassen hjemme rakk jeg jo likevel (kremt; rakk jeg jo akkurat).

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Stølpejakta i Aurskog-Høland 2017, kart 4 av 5
Bilder fra stolpejakta i Hemnes
12 stolpeposter, 5,6 km, 116 høydemeter, 58 minutter

Det var en våt 17. mai på Hemnes.

Når jeg kom fram til Hemnes lengst sør i Aurskog-Høland, like ved Østfold-grensen, kunne jeg observere at folk hadde tatt oppstilling langs veien mellom kirken og sentrum, så jeg parkerte så langt vekk jeg kom på baksiden av Bråte skole.

Jeg hadde ikke pyntet meg, men gikk heller ikke i treningsantrekk - likevel følte jeg meg litt utilpass, det skal innrømmes. Opprinnelig var jo meningen at jeg skulle fått unna Hemnes dagen før.

En kuriositet var at den eneste jeg pratet meg tidligere på dagen var en nabo som luftet hunden da jeg skulle kjøre hjemmefra - og han var faktisk var fra nettopp Hemnes. Det er ikke verdens navle, men det bor faktisk 700 mennesker på tettstedet.

Det jeg husker best fra Hemnes fra tidligere år et et nattorienteringsløp der jeg bommet mer enn jeg fant postene på Bråte-kartet, det var natt-KM i 1982. Jeg fullførte og ble 10 av 12 startende. De fire andre o-løene jeg har løpt på Hemnes har gått litt bedre.
Bedre minner har jeg fra det fine veiløpet "Sjøene Rundt" - selv om jeg tapte totalseieren med noen sekunder både i 1983 og 1984 for hølendingene  Odd Tore Bjerkrheim og Knut Øivind Alfarrustad.

Jeg tok først turen bort til bygdetunet og stolpepost 37.

Det var pyntet til fest, men jeg kom meg videre før gjestene kom.

Regnvær og grått... det var mer synd for 17. mai-feiringa enn for turen min. Her er jeg ved stolpepost 38 ved Tønnebergveien mellom Bråtevannet og Østenby.

Barnetoget kom litt brått på, så jeg endret retning på runden min for å unngå "togtrafikken". Stolpepost 48 var i svingen i Bråtebakken.

Litt lenger opp i boligfeltet var stolpepost 47 på toppen av Bråteveien.

Innerst i Bråteveien kom jeg inn på lysløypa der jeg først kom til stolpepost 46.

Stolpepost 45 lå i løypekrysset ved Ulrikmyra.

Etter en kilometer i lysløypa og Kirkestien kom jeg opp til stolpepost 40 i Trinnbergveien med utsikt mot Søndre Høland kirke.

På toppen av Trinnbergveien der boligfeltet går over til fint turterreng var stolpepost 41.

Nede i bakken igjen, og her måtte jeg ta en selfie av en våt stolpejeger for å vise at jeg selvsagt hadde 17. maisløyfe.

Mellom kirken og boligfeltet i Nattravnlia ligger Pengeåsen! En flott hundremeterskog, med egen flaggstang på toppen - og stolpepost 42. Men hvem hadde glemt å heise flagget?

Stolpepost 44 i Tårnveien like ved vanntårnet i Nattravnlia. Stolpen kan ses i bakkant av hagen jeg tar bildet fra.

Stolpepost 43 litt ned i lia ved Sykehjemsveien.

12. og siste stolpepost på Hemnes var ved gangveien mellom fv125 og Bråte skole der jeg hadde parkert. Det regnet fortsatt og festen fortsatte nok innendørs for de fleste.

Stølpejakta i Aurskog-Høland 2017, kart 5 av 5
Bilder fra stolpejakta på Mangenskog
5 stolpeposter, 9,3 km, 159 høydemeter, 1 time 41 minutter

"Kjøltjern" het det siste kartområdet, og jeg leste meg til at det var inne på Mangenskog, langs veien mellom Lierfoss og Nordre Mangen.

Google Maps og andre kart-apper har ikke mange detaljer i dette området, så det vanskeligste var å finne ut hvor langs fylkesveien jeg skulle parkere (kremt, jeg hadde ikke lest veibeskrivelsen på kartet!) At jeg først surret meg innover veien mot Søndre Mangen får jeg ta skylda for selv, men jeg kom jo rett spor igjen, og det var til og med et lite skilt med "Stolpejakt" ved Saugmyra der jeg skulle starte. Det så jeg ikke før jeg hadde kjørt et par kilometer for langt og kom tilbake.

De fem stolpepostene var alle lagt langs en blåmerket rute til Kjøltjernhytta langs den såkalte "Handlestien til Bergersetra" - som var grundig omtalt i kartbrosjyra til Stølpejakten Aurskog-Høland.

Det var en flott skogstur i mest åpen furuskog med mange myrpartier. Det var våtere enn vått i terrenget, men det hadde i alle fall sluttet å regne. Om jeg møtte noen på denne skogsturen 17. mai? Nei!

Vinterparkeringa var definitivt ikke aktuell, så jeg parkerte ved hovedveien og gikk derfra. Allerede i bortkant av parkeringsmyra lå første stolpepost, der skulle den jo ikke vært!

Den blåmerkede stien mot Kjøltjern går inn her hvor stolpepost 49 sto, men stolpen skulle vært i et annet stikryss 250 meter lenger fram. Det er nok heller ikke så mange som følger blåstien her i starten, selv om det er kortere enn å følge skogsbilveien som går i to store slyng her. Jeg fulgte veien.

Her skulle stolpeposten vært, jeg har plassert flagget i stikrysset som kart og kartapp har beskrevet som punktet for stolpepost 49. Arrangøren er varslet.

Høltjernbekken har blitt en skikkelig foss i bakkene ned mot Saugmyra (Saumyra på Norgeskart.no). Det er de siste dagers regn og ikke snøsmelting som er årsak til "flommen".

Stolpepost 50 lå nesten i enden på veien, ved småbruket Bergmyra.

Etter en kilometer mest i motbakke og på vei, må jeg følge Handlestien videre mot Kjøltjern.

Flott åpent furuterreng.

Jeg slapp å vasse over den flomstore Høltjernbekken, kloppa var høy og solid.

Stolpepost 51 ved "Barbrua" i Kvinntjernmyra. Her ble bar lagt i myra for at den skulle bære tømmerlass på vinterføre.

Rett før stolpeposten kom jeg til løypekrysset der skiløypa krysser Handlestien - og der turlaget har satt opp turkasse. Og jeg pyntet med flagg i anledning dagen!

Det var mye myr - og nå var myrene våtere enn våte. Skoene kunne derimot ikke bli fullere med vann en helt fulle... så jeg bare plasket i vei.

Merkinga var veldig bra hele turen!

Hvilesteinen på Kjølrasten. Høydepartiet her heter Kjølen, og her ved stien var det hvileplass på handleturen for de som bodde på Bergersetra.

Stolpepost 52 der stien deler seg sør for Store Kjøltjern, og stien fortsetter på hver side av vannet. Flagget måtte fram på nytt.

Skiltet i stikrysset kunne oppmuntrende fortelle at jeg snart var framme.

Et fabeldyr i myra.

Plankestiene i flere av myrene var undervanns-planker. Her kom man ikke tørrskodd fram - men man sank heller ikke så dypt i myra.

Trolsk stemning ved Store Kjøltjern.

Det er ikke noe lite tjern - det er minst 500 meter langt, så det hadde forsvart å hete Kjølvannet.

Siste myra før Kjøltjernhytta

Stolpepost 53 ved Kjøltjernhytta, 363 moh. Den flotte hytta til Mangengjellet Turlag ble ferdig i 2008, og det er en enorm oppslutning om kommunens turlag som har hele 2300 medlemmer.

Løypekart over Kjølen og Mangenfjellet.

Tiur i myra?

Nei, se der! Cola'n jeg hadde i lomma mistet jeg halvveis på bortoverturen, men den lå og ventet på meg til jeg kom tilbake.

Årets colaflasker har ulike stedsnavn på etiketten. Denne har etiketten Zanzibar... ikke mye ellers som minnet om akkurat det. Men det var en strålende tur i herlig terreng, selv om det var gråvær og veldig vått. Stien mot Kjøltjernhytta og Bergersetra kunne jeg forresten fulgt videre mot Haga og Lærerinnestien som jeg jo er godt kjent på.

Da var alle 53 stolpepostene i Aurskog-Høland besøkt, takk for to fine dager!

Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken

Så var det hjem til gjester og grillings på terrassen, 17. mai skulle nå feires på "normalt" vis:

Junior og samboer; Ole og Jannicke.

Billy fikk i alle fall en ostepops (Lilo er under bordet og leter etter mat)