onsdag 10. mai 2017

24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær

Stolpejakt i "Eventyrbygda Nes" er ikke helt som andre stolpejakter. Her er det hele organisert utenfor o-idretten og i år er 8 velforeninger eller lignende med på opplegget, og de har satt ut 20 stolpeposter hver på ulike steder i Nes Kommune. Totalt sett et imponerende opplegg, og selv om kartene er mye dårligere enn andre steder er det greit å finne fram og mange flotte turer som venter.

I for var det 6 områder og totalt 120 stolpeposter i Nes Kommune. Da tok jeg alle på én dag (76 kilometer 11,5 time +kjøring). Nå er det for omfattende med 160 stolpeposter og antagelig nærmere 100 kilometer , så jeg deler det opp slik at det blir to kartområder fire dager på rad. Jeg startet med Fenstad øst og vest i kveld.

En kuriositet med opplegget i Nes er at vi får et 32-siders hefte med kart og informasjon. Fin trykksak, men ikke så praktisk på tur, så jeg har revet løs sidene og limt sammen kartene som dekker 2 A4-sider til håndterbare A3-kart.

De som velger bare å bruke appen på mobil trenger jo ikke gjøre dette, men jeg bruker altså papirkart og helst ikke andre hjelpemidler.


Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.


Nes 10. mai, tur 1 og 2 (2 første av 8 turer i Nes):
1: "Brårud" (Fenstad vest)
20 stolpeposter, 12,34 km, 183 høydemeter, 1 time 50 minutter

Her er jeg jo nesten på hjemmebane, siden jeg har bodd i Fenstad i over 20 år, men for noen år siden flyttet noen kilometer ned langs Vorma til Vormsund Brygge. Brårud har ikke vært med tidligere, og er altså debutant på arrangørsiden i stolpejakten.

Jeg parkerte ved Svanfoss sluser, et flott anlegg som alt for få kjenner til. Det var 3 varmegrader, duskregn og snøfjoner i lufta og ikke akkurat strålende vårvær eller fotovær. Men all slags vær er jo bra turvær!

Stolpepost 121 lå ved slusene.

Her ved Svanfossen reguleres vannstanden i Mjøsa, det er det heller ikke alt for mange som vet.  Akkurat nå er alle sluser åpne og vannet renner rett gjennom - for å forberede Mjøsa på vårflommen. Senere på året er det en skikkelig foss her - og en spennende fiskeplass nedenunder.

Fiske i Vorma er populært. Er du heldig kan du få stor fisk her.

Stolpepost 122 er på nedsiden av demningen ved infotavla og fiskeplassen som er tilrettelagt for handikappede.

Litt opp i bakken fra Vorma var stolpepost 123 ved et lønnetre i Blekstadvegen.

Stolpepost 124 i jordekanten ved Blekstadvegen der stien går ned til en av de fine fiskeplassene langs Vorma

Her er jeg nede ved fiskeplassen, der stolpepost 125 er foran gapahuken.

Stolpepost 127 er ved bjørka - med Strøm gård i bakgrunnen.

Stolpepost 129 ved gamle Horgen gravplass. Herfra går det en sti ned til neste stolpepost - stien står ikke på kartet, men er vist på oppslagstavla.

Stien passerer en del veldig gamle graver.

Stolpepost 130 ved en gravhaug ned mot Vorma.

Mellom stolpepost 130 og 128 kan man gå gjennom "gammalskogen" - men må da også krysse en noe leirete bekkedal. Stolpepost 128 ligger nesten nede ved elva.

Tilbake i Blekstadvegen der jeg har foreviget stolpepost 126 ved en liten bekk. Denne gikk jeg rett forbi 20 minutter tidligere, men denne gangen husket jeg å stoppe der også.

Fra Blekstadvegen ble det 2 km på gårdsveier opp til Vestsidavegen. Her er jeg ved turveien inn mot Låveggåsen  - på vei til to terrengposter.

Mellom Vestsidavegen og Låveggsdammen kom jeg forbi en av Nes O-lags turorienteringsposter, som jeg har satt ut selv. Terrenget her på Brårud er "mitt ansvarsområde".

Stolpepost 133 var ved demningen ved den største av de to Låveggsdammene. Det er snø i lufta!

Med o-kartet hadde jeg ikke bommet - men på det ganske detaljløse kartet var jeg oppom en annen kolle før jeg kom til denne med stolpepost 132.

Stolpepost 131 i skogkanten mot bebyggelsen i Skogtunet på Brårud.

Stolpepost 134 på en turvei mellom fv 179 og nordre del av boligfeltet på Brårud.

For å komme til stolpe 134 måtte jeg krysse fv179 der det pågikk veiarbeid. Jeg fikk beskjed av en streng vakt (gult antrekk på bildet) om å gå rundt - ikke krysse veien der han dirigerte trafikken forbi. Jeg adlød ikke og krysset både veien og to sperringer, uffda!

Stolpepost 135 inne på boligfeltet, ved stolpen til høyre på bildet. Rett etter dette kom jeg forbi der Karin bor - hun som sammen med  Roy har planlagt og satt ut stolpene på Brårud. Der kom jeg i prat med begge og kunne rapportere at alt så veldig bra ut! Jeg har forresten laget en liten reklamesak for turorientering som vi har lagt inn i stolpejaktheftene som deles ut på den lokale Joker'n.


Stolpepost 136 der lysløypa krysser gangveien mot Brårud skole. I bakgrunnen kan vi skimte en stolpejeger som litt skuffet konstaterte at scanningen av QR-kodene ikke fungerte, så hun måtte skrive ned kodene. Hun kunne jo gjort som meg: Ta bilde av kodene og legge inn på nett etterpå.

Stolpepost 137 ved klubbhuset Sporten på Vestsiden stadion.

Stolpepost 138 ved gangveien fra stadion mot Vestsidavegen. Regn/sludd/snø har lagt seg på objektivet, men stolpen er altså ved bjørka mellom furutrærne i bakgrunnen.

Stolpepost 139 i skogkanten ved Seheimvegen.

Siste stolpepost (140) på Brårud var ved Joker'n... og deretter venter 2 km jogging ned fv179 til der jeg hadde parkert ved slusene.



Nes 10. mai, tur 1 og 2 (2 første av 8 turer i Nes):
2: "Fenstad" (Egilrunden og Skianlegget)
20 stolpeposter, 11,81 km, 204 høydemeter, 1 time 50 minutter

I Fenstad vest har det vært stolpeposter tidligere, men i år var det et helt nytt område som ble tatt i bruk. Her var det ingen urban stolpejakt, men en tur i det terrenget som vi o-løpere kaller Grasåsen (etter o-kartet der). I praksis var det en tur i den flotte Egilrunden supplert med flere stolpeposter ved Nes Skianlegg og noen langs Kampåvegen (bomveien inn mot skianlegget).

Her har jeg trent så mye at jeg bare ved en liten titt på kartet visst hvor alle stolpepostene var.

Jeg parkerte utenfor bommen i Kampåvegen der stolpepost 12 var ved informasjons-skuret der betalingsanlegget var tidligere. 10 meter gått og første stolpepost i boks! Det var så vidt gradestokken viste varmegrader - +1C. Det var vær for lue og vanter!

Stolpepost 13 ved "Kvenna" sto der stien gikk opp langs østsiden av Kampåa.

Skiltet, den egentlige postdetaljen, var i skråningen på andre siden.

Litt bort langs Ålandsvegen, og der var stolpepost 14 der veien går inn til Gule Grinda.

Stolpepost 15 i et stikryss ved Gule Grinda. 

Lokale ildsjeler med Erland Skogli i spissen sørger for veldig bra skilting og merking av stiene i Fenstad. Hele 11 av de 20 stolpene på Fenstadkartet ligger langs Egil-runden. Jeg kjente Egil godt gjennom Nes O-lag, og jeg husker hvor ivrig han var med å vedlikeholde spesielt denne 8-kilometersrunden i terrenget ovenfor der han bodde. Det var slik jeg husker det litt usammenhengende stier i området og ingen egentlig runde, helt til Egil startet merke- og ryddeprosjektet sitt. Navnet Egil-runden oppsto etter at han døde.

Oppslag om Egil-runden.

Typisk Egil-merking. Mer en tydelig... 

Gapahuken på haugen rett ovenfor Egil bodde. Den er bygget etter at Egil døde, men har selvsagt fått hans navn "Egilbua". Stolpepost 20 er til høyre for gapahuken.

Det er hyggelig ved Egilbua, og det er en populær rasteplass.

Egil ville vært stolt av disse skiltene!

Stolpepost 19 ved Tobergsmyra. Her går det en kortere sti over mot skianlegget.

Stolpepost 18 ved Hansbråtamyra. Sti om sommeren, skiløype om vinteren.

Stolpepost 17 ved en hvilebenk inntil Egil-runden.

Stolpepost 16 ved Lågsjøen - som kan skimtes i bakgrunnen.

"Lekehytte" for voksne rett nord for Lågsjøen.

De flotte løypene i skianlegget er ikke tegnet inn på kartet, men det er bare å følge blåmerkinga til Egil-runden. Røropplegget er til vanningsanlegget som sørger for kunstsnø i hele skianlegget - som dermed er distriktets snøsikreste skiarena.Fortsatt ligger rester av kuntsnøen igjen - og i lufta faller det noen helt ferske snøfjoner.

Gudbrandsbakken, ganske ny liten hoppbakke, men lite i bruk.  Den asfalterte skiløypa brukes desto mer. Stolpepost 1 er ved treet på denne siden av skiløypa.

Stolpepost 6 ved lysløypa.

Stolpepost 3 ved grillhytta i skianlegget, rett ved akebakken. Ved bålplassen utenfor her samles "Skogkarene" på Romerike til årlig treff på høsten. Der er gamle meg en av de som trekker ned snittalderen!

Stolpepost 4 i bakken midt i mot lerduebanen til Fenstad Jeger- og fiskeforening. Jeg er fortsatt på Egil-runden.

Stolpepost 5 på toppen av løypa ved Valstadhøgda der stien går inn til gruvene.

Da er jeg på vei ned mot skianlegget igjen for å få med flere stolpeposter ved selve arenaen. på bildet er den lokale bebyggelsen.

Stolpepost 2 ved rulleskiløypa.

Her kommer jeg forbi Gudbrandsbakken og stolpepost 1 nok en gang.

Stolpepost 7 er ved gjerdet på selve arenaen. Tidtakerhuset og sekretariatet til venstre.

Morsom skikunst ved inngangen til skiarenaen.

Ned langs Kampåvegen lå stolpepost 8 like ved der hoppbakken Sagkollen lå i "gamle dager".

Lenger ned langs Kampåvegen lå stolpepost 9 i et veikryss.

Og enda lenger ned begynner det å snø kraftigere....

Stolpepost 10 der Kampåvegen krysser Kampåa.

En avstikker fra Kampåvegen inn til stolpepost 11 ved et nedlagt grustak - og her kommer Egil-runden forbi. Hadde jeg fortsatt sørover fra stolpepost 5 ved gruvene hadde jeg kommet ned hit.

Tilbake ved veibommen, der en kjørende stolpejeger er frampå og scanner inn QR-koden.

Den siste timen har beina vært tunge - jeg merker at det ble et tresifret antall kilometer forrige uke. Men orker jeg ikke jogge er det jo bare å gå. Dagens to runder "hjemme i Fenstad" ble 24 kilometer og 3 timer og 40 minutter på tur. 


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar