onsdag 18. februar 2015

Lengste skitur på to år... men ikke så veldig lang

Hadde du sett meg ville du forstått det; at jeg har gått lite på ski de siste to årene. Med fem plussgrader, harde spor, klister som forsvant og armer som ikke er brukt til særlig annet enn å fungere som en kroppsdel... var det langt fra idealforhold for skigåing - det gjorde det ikke lettere å se elegant og sprek ut.  Men avtale er avtale, Reidun og jeg hadde avtalt en skitur i dag.

På bildet ovenfor er Reidun klar til tur fra Sørlihavna i Lørenskog.

Planen var at vi skulle ta halvparten av Skijegerpostene til Østmarka OK i dag, og resten i begynnelsen av mars - men forholdene i skogsløyper utenom veger og vann fristet ikke til å forsøke overhodet. Dermed ble det en tur innover flate Losbylinna fra Sørlihavna i Lørenskog, forbi Losby gods, innover Losbyvassdraget med bl.a. Mønevann, Røyrivann og Krokvannene - ca 11 km før vi tok samme flate løype tilbake. Som vanlig en hyggelig tur med søster, takk for turen Reidun! Takk også for det svenske sprayklisteret jeg hadde med - som hjalp meg ca 5 km hver vei.

Fra badeplassen ved Mønevann.
1-2 cm snøfall i går hadde heldigvis lagt seg over de ellers isete sporene.

Åpent vann ved Nordre Krokvann.

Dette var faktisk den lengste skituren etter hjerteoperasjonen, tidligere i vinter har det blitt fire 10-kilometersturer, i dag ble det 22 km. Forrige gang jeg var på langtur på ski må jeg helt tilbake til 24. mars 2013 for å finne, da var jeg på en flott 32 kilometers tur med Stein Frode i Trondsbumarka i Odal'n. Uka før det igjen var jeg på en 50-kilometers tur med broder'n (Knut) og Reidun i Romeriksåsen, 50 kilometer med samme start og mål som ultraløpet "Romeriksåsen på langs" som jeg planlegger nå og som arrangeres for første gang 28. juni.

I mange år gikk jo Reidun og jeg (og noen ganger Knut) Østmarka rundt for å ta alle Skijegerpostene på en dag. Den kanskje heftigste av de turene hadde Reidun og jeg 21. februar for to år siden; 82 km på kryss og tvers i marka i streng kulde og mange utfordringer ellers. I år har vi valgt å dele opp Skijeger'n i to turer, men vi er altså avhengig av bedre forhold enn nå. Neste forsøk blir 3. mars.

Ved Mønevann hilste vi også på Nils-Per Skarseth som hoppet for Lørenskog Skiklubb da jeg selv drev med hopping i samme klubb, men jeg var fem år yngre og fryktelig mye dårligere. Nils-Per er tidligere norgesmester, hoppukedeltager og OL-deltager (Sapporo -72). Han la opp etter et stygt fall på trening til et hoppukerenn i Oberstdorf i 1972.
 
Brodder og Spenst
De fire siste dagene har gitt variert og bra trening; 10 km jogging på isholka søndag, styrketrening på Spenst mandag, intervalløping på mølle på Spenst i går og altså skitur i dag.

Isholke ja... nå har det vært mange uker med samme håpløse løpsforhold på gangveger og småveger her i området. Absolutt heldekk med is og elendig strøing gjør brodder til et must, og i går måtte jeg investere i et par nye etter at de forrige tok kvelden på søndagsturen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar