fredag 15. mai 2015

50 "stolpeposter" i trimbygda Gjerdrum

Når jeg skriver "Trimbygda Gjerdrum" er det fordi jeg her møter turgåere, løpere, syklister, rulleskiløpere og syklister over alt på veier, gangveier og stier rundt Ask og i boligområdene inn mot Romeriksåsen.

At trimtiltaket med stolpepostene heter "Sprek i Gjerdrum" passer bra, for her er det mye spreke folk.

Toppbildet er fra lysløypa ved Veståsen skole. Her har jeg lagt innspurten til Romeriksåsen på langs (50 km 28. juni) som har målgang på skolen...

Åpningsdagen for årets stolpejakt var lagt til Kristi Himmelfartsdag, og det passet bra med en lang trimtur for meg - og en ny "alle-på-en-dag" aktivitet. Dermed ble det en svipptur til Gjerdrum i flott vårvær på jakt etter 50 stolper.

Turen i år ble både lengre og tyngre enn i fjor, siden jeg nå i tillegg til opp og ned i boligområdene Brådal, Kulsrud og Grønlund også måtte en tur opp i alpinbakken i Kniplia. Alt i alt ble det en tur på 25 kilometer og 3,5 time med gåing i motbakker og jogging ellers - og med mye stopp for å ta 155 bilder. I tillegg til avstandsbilde av postene tar jeg også nærbilde av kodene for å registrere disse på nettet når jeg kommer hjem. Jeg synes det blir for tuklete å bruke appen og scanne inn QR-koden når jeg i tillegg skal ta bilder med et kompaktkamera.

I fint vær og med nyutsatte poster var det mange andre turgåere på jakt etter poster, noen gikk og noen syklet, og det ble nikk og hils og litt småprat med en del av dem.

...og slik ser GPS-utskriften ut etter 50 poster i Gjerdrum...

Turen min til de 50 postene:

Jeg valgte å starte ved den flotte ungdomsskolen i Gjerdrum, der post 32 var festet til ei buske ved innkjøringa. Det var sikkert folk som stusset på gammel'n i knelange tights, løpesekk og fotoapparat som diltet rundt i gatene... men det var altså bare meg på jakt etter poster.

Post 26 lå nedenfor idrettsbanen der Gjerdrums fotballherrer hadde trening.
Jeg la inn min peneste joggestil langs kanten av banen på veien videre...

Der... akkurat der skulle vel post 41 vært... Jeg hadde printet ut kartutsnitt og postbeskrivelser på forhånd, og posten skulle altså vært der turveien starter. Som gammel o-løper er jeg bortskjemt med at posbeskrivelser er nøyaktige, men jeg kikket jo litt på begge sider av hekkene likevel uten å finne posten; shit... jeg fant ingen stolpe.

Mot slutten av turen bestemte jeg meg for å gå innom post 41 ved Askheim en gang til... og denne gangen falt blikket inn i den trange nisja mellom hekken og en parkert bil. Yess, der var stolpen. Hjemme igjen så jeg på originalkartet, og der var postbeskrivelsen "parkeringsplass" og ikke "gangvei kryss". Det var denne og post 12 som var endret, så moralen er nok å sjekke også originalkartet og evt hjemmesiden for "tips" før jeg legger ut på turene.
 
Fra Askheim fikk jeg en fram og tilbaketur rundt Askjordet til post 42 i et vegkryss.
Stolpen ligger godt kamuflert i hekken til venstre.

Så var det de mest urbane postene i lille koselige Ask sentrum.
Her fra Ask vestre og stolpepost 44.

Skrått over gata ligger "Mimmis bomster og interiør" og kaféen "Hos Nabo'n". Stolpe 47 var inne i lokalene til Hos Nabo'n, men jeg gikk selvsagt inn feil dør først, til naboens nabo.
 
Post 48 var utenfor Herredshuset.

Neste post (43) lå litt bortover Gjerivegen, 
dvs retning Kløfta der en tverrvei går over til Store Ask gård.

Mellom jordene på Hønsi og "sentrum" er det en stolpepost på baksiden av Gjerdrum Barneskole, altså lengst vekk fra der bildet er tatt.

Da har jeg krysset hovedvegen ved Hønsisletta og befinner meg i Nystulia, der post 46 lå ved en sti mellom husene.
 

Post 40 var ved gangvegen nederst i Nystugutua, nedenfor Gjerdrum aldershjem.

Post 49 ved trivelige "Kløvertunet", et boligområde med små lettstelte hus for eldre.
Her kunne jeg ha hoppet over et lavt gjerde og krysset en liten plen, og spart en 300 meters omveg til neste stolpe. Men... så lenge Gjerdrum o-lag har tilrettelagt med o-kart i gate-o-standard følger jeg reglene for hvor det er lov å løpe eller ikke, altså ble det en omvei...

En ny tur litt lenger ned i Nystulia der det er bygget mye nytt de siste årene.

Her ved Viervangen nedenfor Nystulia og midt i mot golfbanen skal det åpenbart bygges mer. Akkurat nå står post 38 i utkanten av boligområdet - det som er ferdig bygget.

Post 50 ved klopp over mot golfbanen. Det er fint at man kan krysse golfbanen langs turvegen over mot Brådal selv når det spilles, men det er jo er par steder man må være litt oppmerksom.
 
Post 31 der boligbygginga foreløpig stopper i Ulvestufaret... det er nok ingen endelig byggegrense. Fra enden av golfbanen og til denne posten, og deretter fra denne til post 30 i Brådalsfjellet  kunne jeg dratt gjennom skogen, men jeg valgte begge steder å jogge rundt og betalte med en god del ekstra høydemeter.

Slik ser det ut når jeg tar bilde mot post 31 fra skogkanten...

Post 12 "Åpen plass" sto det på nettsiden... men her var nok planen opprinnelig å ha posten litt nedenfor der den er plassert. På hovedkartet står det "Vei" - og veien forbi her ved "Fjellgrinda" heter altså Fjellveien. Boligområdene rundt her har da oså mange fjellnavn, for eksempel Brådalsfjellet, Kulsrudfjellet og Grønlundfjellet.

Post 30 innerst i boligområdet i Brådalsfjellet...

Litt lenger ned ligger post 29 i vegen med den fine navnet "Skogkanten",og det gjelder jo for alle husene på veiens overside.

Oooops, skal jeg opp dit? Fra alpinbakken i Kniplia i Ulvedalen.

Slike alpinanlegg er ikke akkurat vakre på sommerstid. Åpenbart best med snø!
Post 27 ligger veg bygningen i bakgrunnen.

Post 28 på toppen av målhenget, det ser flatt ut på bildet, men det er det definitivt ikke.

Etter joggeturen tilbake til "lavlandet" måtte jeg ha med meg post 25 i Industrivegen før en ny ganske lang transportstrekning.

Posten ved Nygårdsjordet sto nærmest i hagen til ei dame som klargjorde til sommeren.
Måtte jo nikke og si hei da vettu'....

Neste post (13) var på den koselige gangveien mellom Grønlundfjellet og Hungerholt, der bekken renner under gangveien.
 
Post 16 i et veikryss midt inne på Grønlundfjellet.

Stolpepost 16 ved en gjerdestolpe utenfor Grønlund Barnehage (bak Grøkul).
Her går det fin sti over mot Kulsrudfjellet.

Midt i skauen, men også midt i boligområdet ved Grøkul.

Post 20 inne på boligområdet på Kulsrudfjellet.
Det blir en del høydemeter på stolpejegerne i området her.

Inne  på Kulsrudfjellet er det mange slike stier som kutter mellom boligveiene som slynger seg oppover. Ingen post akkurat her...

Post 21  ved en stor stein øverst i boligområdet, ved Skogvegen.
 
Fra Kulsrudfjellet gikk turen tilbake til Grønlundfjellet igjen og til en post i skogkanten som den første av 9 "skogposter" etter hverandre. Post 15 ligger der lysløypa starter fra Harasporet.

Nå er jeg i kjente trakter fra mange o-løp, her ved post 22, en stein like ved naturstien fra Harasletta. Rett ved posten gikk jeg på snørra da jeg krysset bekken på ei lita klopp. En "stige" som lå over noen stokker vippet da jeg tråkket litt ut på siden... og der lå'n gamlingen!

Det er flott langs naturstien... så jeg må ta med et par bilder uten stolpepost.

Denne kloppa over samme bekken var mye mer robust enn den jeg tryna på.

Fin bålplass noen hundre meter fra Harasletta... post 24.

A-brua over skogsbilveien ved Harasletta.
Post 23 ligger på toppen av brua, akkurat som en av postene i fjor.

Etter en flott joggetur langs Lysdammen som snart (?) er badeklar kom jeg til post 14 på en haug ovenfor den nedre parkeringsplassen i Almenningsvegen.

Nederste demningen i Gjermåa.

Den nederste av fire broer som krysser Gjermåa ved Lysdammen. Det er i det hele tatt veldig bra tilrettelagt for turer i dette området. Det er bra stryk her også , men ikke så flott som ved Grytfossen rett ovenfor Lysdammen.

I området rundt Veståsen skole traff jeg flere par med stolpejegere. Alltid hyggelig å møte på folk på tur. Her en post (5) ved stien (snarveien) mellom skolen og badeplassen ved Lysdammen.

Post 19 der stien mot Lysdammen går opp fra Solhøygutua. Hvitveisen blomster flott her som ellers i skauen på denne tiden av året.
 
Stein ved lysløypa like ved Veståsen skole. Stolpepost 10.

Hmmmm, denne var visst fra fjorårets stolpejakt...

Post 6 på en liten kolle i skogen mellom Veståsen skole og husene ved Bekkeberget. Det var artig med noen poster i skogkanten... men nå blir det urbant igjen.

Post 2 ved en lekeplass innerst i Himfjellvegen. På posten er to andre opptatt med å scanne inn QR-koden.

Ny lekeplass, post 9 ved "Mellomfjellet". Et par hundre meter etter dette vinket jeg til Lene (som nok ikke var hjemme) men som hadde lagt ut turkart i postkassa som jeg hentet før jeg startet dagens tur. Jeg hadde med kartet som backup og ikke minst har jeg det til senere turbruk. 

Post 11 ved postkassestativ i Fjellkroken.

Post 7 ved en liten bekk ved Teiefjellet. Fortsatt på det området jeg kaller Bekkeberget, der jeg løp orientering før feltet var utbygd.

Post 3 innerst i Teiefjellet... det er mange staselige boliger i området her.

Da har jeg krysset Fjellvegen og turen nærmer seg slutten.
Post 8 er ved postkassene i Bekkehagan.

Her et større postkassestativ ved Spenningen, post 1
- men min 44. stolpepost for dagen. 

Til posten i vegkrysset nedenfor Åmotshagan tok jeg en snarvei gjennom skauen fra fotballøkka i Åmodtsskogen - et sted jeg tenkte stien førte meg "lovlig" forbi et bolighus. Det ble litt bushing i krattet for ikke å tråkke i hagen til "huset i skogen".

Auda, konsentrasjonen begynte å bli dårlig. Jeg løp noen 100 meter forbi denne posten i Rudsbakka på tilbaketuren mot Ask. Årsaken var ikke stor fart, det gikk svært rolig på hele turen.

Post 37 nederst i Rudsbakka der Kulsrudbekken renner ut i Gjermåa.
 
Post 34 ved Vestre Fossum.

Dagens nest siste post (35) ved postkassestativ i Leirdalen.

Og her ved krysset  i Almvegen fant jeg dagens 50. post, stolpepost 34.
...eller dagens 49. post...
Jeg tok ikke korteste vei til parkeringsplassen ved ungdomsskolen, men løp igjen bortom Askheim for å lete etter stolpepost 41, som jeg altså fant - og dermed var alle 50 i boks. Jeg var første deltager som registrerte alle 50 postene, men det var litt tilfeldig at det passet meg akkurat på åpningsdagen.
 
Da er 50 poster i Nes og 50 i Gjerdrum "logget". Fortsatt venter 100-vis av poster jeg planlegger, men innimellom dette er det noen ultra(rusle)løp jeg planlegger å fullføre. Aller først EcoTrail Oslo på 80 km lørdag 23. mai. Neste stolpeposter blir antagelig 100 på Hadeland.
 

De siste alle-på-en-dag turene mine:

14.05.1015 Stolpeposter i Gjerdrum, 50 poster
09.05.2015 Stolpeposter i Nes, 50 poster
06.11.2014 Sprek i Sarpsborg II, 100 poster
20.10.2014 Sprek i Sarpsborg, 100 poster
05.10.2014 Sprek på Toten, 80 poster
10.08.2014 Ti på Topp Romerike 2014 
04.08.2014 30 urbane turposter Hamar 
29.07.2014 Sprek i Gjerdrum 50 poster 
21.07.2014 Sprek i Gjøvik 65 poster 
20.07.2013 Ti på Topp Romeriken 2013 
21.02.2013 Skijeger'n  2013 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar