tirsdag 28. juli 2015

Urbanorientering i Groruddalen

"Storstua" på Haugenstua, et resultat av Groruddalssatsingen...
Gang- og sykkelvegen gjennom området er også en del av denne satsingen.
Groruddalssatsingen 2007-2016 har kostet 1,4 milliarder pr 1.1. 2015, og omfatter både miljøvennlig transport, grønnstruktur, idrett og kulturmiljø, stedsutvikling og oppvekstkår og inkludering.
 
Jakten på "Stolpepostene" fortsetter. Årets sjette stolpejakttur var til Groruddalen, eller mer nøyaktig Stovner, Høybråten og Ellingsrudområdet. Dette var første av fire (tre?) runder jeg har planlagt på dette enorme kartet der samlet distanse til de 84 postene vil være omtrent 90 kilometer.

I dag var det altså "Bydel Stovner" som det skulle jaktes i, og rent praktisk tok jeg også med fire av postene i "Bydel Alna". I alt 25 poster med mye større avstand mellom postene enn på de andre Stolpejaktene jeg har fullført. GPS'en viste 26,97 kilometer (393 høydemeter) - og klokka stoppet på 3:46:59, bruttotid inkl fotografering og leting eller stolper.

Ja, det ble faktisk noe leting etter stolper noen steder. Kartet som er et kommunalt kart i målestokk 1:12500 er noe helt annet enn o-kartene i målestokk 1:5000 jeg har hatt på de andre turene. Kartet var grovt, og jeg hadde god hjelp av kartutsnitt jeg hadde hentet på www.norgeskart.no

Det er selvsagt mulig å bruke Stolpejakt-appen underveis, da kan man blåse opp kartet - og man ser hele tiden egen posisjon. Men, det er ikke så lett å lese en liten mobilskjerm i sollys, og man får ikke det store overblikket. Dessuten har appen lett for å låse seg i kortere eller lengre perioder.

Man kan også legge inn koordinatene i Google Maps og følge veivalgene der, men svakhetene er de samme...da burde jeg heller hatt med en håndholdt GPS, men det er jo nesten "juks"....  så jeg foretrekker papirkart.

Mer grønt og åpne områder enn man skulle trodd!
Når man kjører bil ser man asfalt og bygninger overalt, men overraskende nok er det masse luft i Oslos boligområder - i alle fall i Stovner bydel. Her er det er parker og løkker litt over alt, det er hundremetersskoger, der er ikke minst turområdene langs Fossumbekken og Alnaelva, og det er kort til både Østmarka og Gjelleråsmarka.

Jeg var innom alt dette i løpet av de snaue fire timene, og selv om jeg i utgangspunktet er godt kjent i områdene har det jo skjedd mye siden jeg bodde på Lørenskog - så det var flere steder en spennende reise.... det er ikke tvil om at Groruddalssatsingen har satt sine spor - og det er bra i et område med svært høy innvandring.


NOEN AV BILDENE FRA STOLPEJAKTEN I GRORUDDALEN
og litt om turen....

Etter at kartet ble trykket ble det satt ut en bonuspost i hver bydel, dette fikk jeg vite ved en tilfeldighet av en annen deltager. Dagens jakt startet dermed inne på Stovnersenteret der jeg etter litt grubling og leting fant stolpen i 2. etg ved Meny.
 
Slik så stolpene ut... jeg har beskjært bokstavkoden som står under QR-koden. Jeg tar bilder av alle stolpene for å legge inn kodene på www.Stolpejakten.no når jeg kommer hjem.

Jeg startet ikke klokka før jeg hadde parkert i Stovnerlia noen hundre meter fra Stovnersenteret, der jeg skiftet fra "sivilt" til treningstøy. Første posten var på fotballøkka Jesperudjordet like ved... og dermed var dagens jakt i gang for alvor.
 
Stovnerparken - et pusterom i boligområdet på Stovner.

Dette er faktisk en tursti inn til posten på "Fegata" på Tangerud.
Det var tett - og åpenbart at mange hadde gått rett gjennom boligområdet i stedet for å bakse med tistler, brennesle og høyt gress der stien gikk (skulle gått)

Post 40 "Fegata" på Oslos østligste punkt ved Stovner. Selve Fegata er borte i alt gresset...
Her var det bosetting i jernalderen, og bildet er tatt bare 50 meter fra nærmeste boligområde. Tidligere var dette området på Tangerud en del av Skedsmo kommune, men ble totalt innesperret da E6 ble bygget forbi her... så for 30 år siden ble det meste av området overført til Skedsmo - og resten til Lørenskog. Jeg husker vi hadde elever på Fjellhamar skole som bodde her.

Stolpepost 37 var ved Høybråten stasjon, bak stasjonsbygningen. Der ser vi også den utrolig flotte gang- og sykkelvegen som er anlagt gjennom bydelen.

Dette parkanlegget kalles "Storstua på Haugenstua",
det var jaggu fint her ved stolpepost 36.

Fin hundremetersskog like ved Storstua...
Her ved stolpen til "Nybyggerforeningen" på Høybråten møtte jeg en familie på fire på stolpejakt med sykkel. Og sykkel er et bra alternativ på Stolpejakten i Groruddalen da avstandene er store og sykkelvegene mange.

Etter en lang joggetur ved grensen mot Lørenskog er jeg her på Mariholtveien, på leting etter stolpe 57 der den gamle Ellingsrud mølle lå. Her har jeg vært på utallige løpeturer mens jeg bodde på Lørenskog og minst like mange skiturer både da og senere. Her er det alltid stor trafikk av joggere, syklister, hundeluftere, ryttere...

Etter en lang avstikker var jeg ved stolpe 57 der den gamle mølla lå ved Ellingsrudelva.
Det er ikke lett å se rester av anlegget lenger.

Tilbake igjen på Ellingsrud og skogen mellom blokkene - en bratt knaus der Bakås skanse ligger (lå), man kan se rester av skansene der vi kjempet mor Karl XII i 1713.
Men hvor pokker er stolpen?? Postringen er tegnet der denne oppslagstavla er, men etter flere minutters leting (!!) fant jeg posten i skogkanten.

Tydelige rester etter Skansene på Bakås - stolpen kan så vidt skimtes i skogkanten.

Etter en joggetur på flotte turveger og deretter gjennom gravlunden ved Høybråten kirke var det stolpepost i parken som strekker seg videre mot Haugen skole.
 
Stolpepost på "Ragna Hansens bro" som ligger ved Alnastien. Denne turvegen som også er en del av Groruddalssatsingen, en herlig turveg langs Alnaelva og Fossumbekken - tett på boligområdene, men likevel i "jungelen".

Motiv fra Fossumbekken...

Skiltingen på områdets turveier er rett og slett glimrende!

Post ved dammen øverst i Fossumbekken ved "Haugenporten" (undergang under jernbanen ved Haugenstua stasjon).

Stolpepost ved Verdenshuset på Haugenstua. Her er det både kafè og kulturelle aktiviteter for beboerne i området.

Post 33 ved Rommensletta skulpturpark...

Hvem venter å finne en stor skulpturpark tett på blokkene i Groruddalen..(?)

På gangveiene i området rundt Stovner stadion har jeg både løpt og konkurrert mye...
det er masse "park" mellom blokkene i dette området.

Stolpepost med Stovner stadion i bakgrunnen.

På vei hit til posten ved Nedre Fossum gård havnet jeg ved barnehagen 100 meter nedenfor der jeg klatret over gjerdet bare for å oppdage at jeg var på villspor - og klatret over gjerdet på nytt for å komme på rett spor igjen. Det er lett å miste konsentrasjonen...

Stolpepost 30 var ved Stovner politistasjon.

Nå var jeg inne i en dårlig trend. Feiltolket kartet og løp 2 min feil til denne posten ved Frisbeegolfbanen ved Vestlibanen. Turvegen jeg fulgte ved Fossumbekken fortsetter forbi Rommensletta skulpturpark og videre opp hit - og herfra langs Tokerudbekken helt til blokkene ved Vestli som vi ser i bakgrunnen. Der overtar lysløypa langs Gjelleråsmarka.

Sukk! Hvor er stolpeposten.... jeg leita og jeg leita ved Gamle Rommen Skole.
En sjekk på postbeskrivelsen sa Sveiva Landhandel!
Det var jo ikke her, så fram med iPhone og åpne Stolpejakt-appen på et skyggefullt sted der jeg så hva som var på skjermen. Appen hadde låst seg med et infovindu som skjulte 80% av vinduet, men i ei lita stripe klarte jeg å se at jeg var drøyt 100 meter unna posten (posten var markert med en nål - og posisjonen min med en blå prikk). Jeg hadde rett og slett markert posten feil på kartet, flaut!

Her er Sveiva Handel, helt inntil Riksveg 4 der trafikken dundrer forbi.

Langs fine turveger kom jeg til Groruddalen golfbane. Her var posten opprinnelig ved Golfkroa, men var flyttet til hekken ved innkjøring (noe jeg hadde fått tips om).

Til denne klatreparken på Vestli klarte jeg å surre for fjerde gang på de siste seks stolpepostene. Skogen var ikke stor, men det siste jeg kom til var klatreparken. Jeg hadde ikke klargjort et kartutsnitt for dette området da det så enkelt ut, men selve Stolpejaktkartet er for grovt til å få med nødvendige detaljer. Dermed ble det også litt surr med veien videre....

Fra Vestli/Skillebekk går det en flott lysløype langs Gjelleråsmarka som jeg skulle følge til de tre siste postene denne dagen. Her fra Liastua, hytta til Høybråten & Stovner IL.

Neste post lå nederst i Liabakken... og så var det å klatre opp til lysløypa igjen.

Post 26 lå der Pilegrimsleden krysser lysløypa... og da var det bare 200 meter ned til der jeg hadde parkert i Stovnerlia.
 
Oppsummering
Jeg er fortsatt like begeistret for disse Stolpejaktene som organiseres rundt omkring - og selv om jeg har passert 500 poster i år og 1000 totalt inkludert fjoråret, er hver post en liten skatt. Det er også morsomt å se hvor mange som er med på denne stolpejakten. Det er kanskje ikke så mange som reiser fra sted til sted, men så er da dette først og fremst et folkehelsetilbud der man bor.
 
Nå gleder jeg meg bare til de siste 59 stolpepostene i Groruddalen i første omgang, og deretter noen hundre til rundt omkring!
 
Årets stolpejakt hittil:
24.07.2015 Sprek på Hadeland 100 poster
19.07.2015 Sprek på Toten 126 poster
15.07.2015 Sprek i Gjøvik, 90 poster
14.05.1015 Stolpeposter i Gjerdrum, 50 poster
09.05.2015 Stolpeposter i Nes, 50 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar