mandag 7. desember 2015

Vårtur over Ninabben i desember

Været minnet mer om vår enn om vinter da 131 år med Engen's skulle på tur over Ninabben i dag. Man skal ikke røpe en kvinnes alder, men jeg er altså 65 - og nok en gang skulle ungdommene på tur sammen, det blir ofte slik - siden våre respektive ikke er like spreke til fots som oss.

Det var ingen lang tur, siden Reidun brygget på en forkjølelse  - så andre delen av turen som skulle gått rundt Langvannet øst på skogen innenfor Årnes ble droppet. Derimot ble det en herlig tur i strålende desembervårvær - og delvis på stier jeg ikke hadde vært på tidligere.

Bare en tredel opp i lia mellom bilvegen og Ninabben har man satt opp en flott gapahuk med herlig utsikt mot Minnesund, Minneåsen og Mjøsa. Tidligere i år var vi med Skibladner ned Vorma hvorfra Ninabben med sin vulkanske bakgrunn synes godt i landskapet.

På "10-på-topp" turene mine har jeg bare tatt korteste stien opp/ned til Ninabben ved Minnesund, stien videre var jo heller ikke tegnet inn på kartet - men i dag tok jeg meg tid til å se bedre på kartoppslaget, og så at det gikk sti videre over toppen (ikke synlig fra stemplingskassa) og via Nabbvangen ned igjen på Røysiåsen (vegen).

Denne gulmerkede runden er en kjempefin tur på fine stier - og i rolig fart med mye stopp tok det 80 minutter å forsere den 6 kilometer lange runden. Med 250 høydemeter og en del flotte utsiktspunkter var det ekstra fint med slikt vær vi hadde i dag. Det var en del is på stien, men mest av alt sommerføre - slik at lårhalser og andre kroppsdeler ikke ble utsatt for unødig fare! 

Noen bilder fra turen:

 
Reidun ved Nabbehuken...

 Nabbehuken er lett å nå... mindre enn 100 høydemeter opp fra bilvegen.
Vi skrev oss selvsagt inn i gjesteboka.

 Vårvær i desember! ...flott turvær...

 Utsikten sørover Vorma... seiler jeg ned her kommer jeg hjem til Vormsund.

Joda, utedoen ved Nabbehuken måtte også testes. 
Buksa på knærne var til ære for fotograferinga!

 Like før toppen er den flotteste utsikten!

 Det er flere sittebenker på turen oppover og på toppen.

 Reidun registerer "10-på-topp" koden og skriver seg inn i gjesteboka på toppen.

 Mobil=fotoapparat!

Jahaja... gulstien fortsetter over toppen! Det gule på kartet var ikke så lett å oppdage, men når jeg først så at det gikk sti videre, bare måtte den sjekkes med det samme.

 Det var ingen ny sti - her har det gått mye folk!

Rødmerket sti, gulmerket sti - i det hele tatt veldig godt merket. Det er åpenbart en eller flere ildsjeler som har stått på veldig de siste årene - her må jeg sjekke flere av stiene om ikke så lenge. Tidligere har jeg bare gått på ski og syklet på skogsbilvegene i områdene mellom Langset/Holtet og Farmengården Lønntjernbråtan 7-8 km lenger øst.




2 kommentarer:

  1. O'yeee ... "Gammel´n" ... du virkelig gir meg lyst til å gjøre et comeback ... hilsen ... "Stoneman" :)

    SvarSlett
  2. Ja Julio, du må få på deg joggeskoa igjen, du hadde talent for dette med langløping!
    Artig å se deg bruke "Stoneman" igjen!

    SvarSlett