søndag 14. februar 2016

Ministolpejakt på Gjøvik

Lørdag 14. februar kom Ungdoms-OL til Gjøvik. Hva hva da mer naturlig enn å arrangere "stolpejakt" i byen der den norske stolpejakten tok av for alvor...(?).


Det var satt opp 10 stolpeposter som sto ute fra 10-16 denne lørdagen, med siste stolpe inne i "Fjellhaven" som er inngangspartiet til Fjellhallen der det skulle være kortbneløp i Ungdoms-OL samme dag.

Det var strålende vintervær og en fin dag for en svipptur til den hvite byen ved Mjøsa. Selve stolpejakten var ingen treningstur denne gangen... det var en tur på bare to kilometer i ruslefart -men veldig hyggelig med mange stolpejegere på tur og et morsomt gjensyn med Fjellhallen der jeg ikke hadde vært siden OL 1994.

Bilder fra Ministolpejakten

For en gangs skyld tok jeg stolpene i nummerrekkefølge, det ble en OK liten runde med start her fra Gamletorvet Sport.

Det fortsatte med en stolpepost ved Totens Sparebank i Storgata.

Her er en familie opptatt med å registrere posten i Panparken.

Post 4 var ved Gjøvik Rådhus.

Gangbroa over Hunnselva mellom Rådhusparken og Gjøvik Gård.

Post 5 like ved portalen inn til parken ved Gjøvik Gård. Her var det noen godt voksne stolpejegere i sving. Det var to typer stolpejegere som gikk igjen:"barnefamilier" og "pensjonister".

Stolpepost 6 i enden av den gamle låvebygningen på Gjøvik Gård.

Det var en flott dag i parken.... vinterhvitt på bakken og knallblå himmel.

Stolpepost 7 var ved  Gjøvik Glassverk i de gamle lokalene til Holmen Brenneri. Der er igjen drift i det som i øyeblikket er Norges minste glassverk. Casper Kauffeldt som startet glassverket tidlig på 1800-tallet eide også den glotte Gjøvik Gårdpå andre siden av Hunnselva.

Stolpepost 8 lå ved inngangen til Toten Treningssenter høyt oppe i Storgata.

I parken foran Fjellhallen var det forskjellige snø- og isskulpturer i anledning Ungdom-OL. Stolpepost 9 lå rett utenfor inngangen.


Her har jeg akkurat passert sikkerhetskontrollen inn til den olympiske Fjellhallen der jeg ble grundig sjekket, men han som sjekket meg mente jeg "ikke så så farlig ut". Det var forresten gratis inngang.

OL-utstilling i tunellen...

Det var folksomt i hallen og mange både på stolpejakt og på vei til å se "Short Track" i selve ishallen.

Stolpepost 10 - oppdraget utført! En kort men hyggelig runde på Gjøvik nærmet seg slutten.

NRK har rigget til intervjukameraet... ikke lenge etter at jeg var der ble kronprins Haakon intervjuet her, han var en av de mange "frivillige" under Ungdoms-OL.

Her står "Mr stolpejakten.no" Arnfinn Pedersen. Fikk slått av en hyggelig prat før jeg avsluttet stolpejakten for denne gang. Han kunne fortelle om flere nye arrangementssteder i 2016, blant annet Bærum, Drammen, Askim og Os i Østerdalen. Da blir det langt over 1000 stolper i år mot 941 i fjor - og ja; jeg skal besøke dem alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar