lørdag 27. februar 2016

Tunevannet Rundt i strålende vær

Stolpejakten i Sarpsborg fortsatte i dag med 20 poster rundt Tunevannet. Men det var stolpejakt uten stolper - så her måtte jeg vite hvor jeg var på kartet, og stole på at bildebevisene er bra nok til at jeg får etter-registrert postene. Jeg har jo som mål å klare alle 1000 stolpene til Fresk i Sarp sitt opplegg i forbindelse med byens 1000-årsjubileum.

Postene i dag var plassert ut forrige vinter, men det hadde jeg ikke oppfattet. Jeg har også 70 andre poster jeg må ta uten stolper i terrenget - det blir påsketrim etter at jeg kommer hjem fra cruise i Karibien.

Det er fortsatt vinter - men det var en vinterdag med den flotteste februarsol man kan ønske seg, og det var masse folk på tur, spesielt i parkområdene ved sørenden av vannet. Sola varmet så mye at jeg glemte å ta på lue da jeg la ut på dagens tur - men selv om det var kaldere i skyggen var det problemfritt. Det var såpass mye is på turveier og stier at jeg var glad jeg valgte piggskoa i dag også.

Alle de 20 stolpepostene lå i vannkanten, så her kunne jeg brukt skøyter eller jogget med piggsko på isen - og det hadde antagelig gått greit. Det var både gående, skøyteløpere og isfiskere på isen i dag, men jeg valgte å være landkrabbe og fikk en fin tur på mest sti, men litt veg.  Hadde jeg ventet til sommeren kunne jeg padlet eller svømt til postene.

Turen ble 13 kilometer, og med litt tunge ben etter torsdagens 6-timerstur tok jeg det rolig. Alt i alt tok turen 2:05 inkl fotografering og litt annen somling i finværet.

Mimre-mimre fra Tunevannet Rundt i 2000
"Tunevannet Rundt" gir gode minner tilbake til år 2000, siste gang jeg løp langdistanse-o-løpet med samme navn. Jeg vant H50 (21 deltagere) i et løp der slow-starter-Olav kom på etterskudd fra start, men tok igjen tetgruppa etter to ekstreme veivalg (lange omveier på veg) - og deretter bare kontrollerte feltet til mål; jeg visste jeg var den løpssterkeste i feltet.

Løypa i 2000 var naturligvis mer teknisk - og vi løp i terrenget litt vekk fra vannet. Det var spesielt veivalget fra 5-6.post som fikk meg tilbake i tetkampen, jeg løp vegen rundt om Holen,

Bilder fra dagens tur

Stolpepost 351: Ved en av bryggene i sørenden av Tunevannet - i Klokkerudbukta. Det var mange turgåere i denne enden av vannet - og flere gikk på skøyter på isen.

Turveien ved Prestegårdstangen - dette er et flott turområde.

Stolpepost 353: Ytterst på Prestegårdstangen var det forrige vinter en stolpe på brygga.

Stolpepost 355: Det var fortsatt en del snø i terrenget - her ved en liten odde øst for Prestegårdstangen.

Stolpepost 354: I en bukt like nedenfor boligområdet Råkil.

Stolpepost 358: Boligområder ble til hyttebebyggelse ned mot Tunevannet når jeg kom lenger nordover. Her var det en stolpepost i stienden nedenfor Bakkeliveien.

Stolpepost 359: Ved sivkanten rett nord for Markushytta, med Lilleholmen rett utenfor.

Stolpepost 360 og 362: Stolpepost 360 lå på den lille holmen inntil Storeholmen, mens 362 var i vannkanten i ei lita bukt der bildet er tatt fra. Jeg så ingen andre i dette området og valgte å ikke gå over til holmen - det var jo ingen stolpe med kode der likevel.

Stolpepost 361: Like nord for forrige post var det en stolpe i denne fine "badevika". Det var fin adkomst ut i vannet fra det "svaberget" jeg har tatt bildet fra, men det fristet ikke i dag.

Stolpe 363: Stiende ved "Knøsebråten". Hadde jeg ikke vært alene hadde jeg valgt snarveien over isen - neste stolpepost er rett på andre siden av bukta.

Det var et lite tråkk gjennom krattet ... her hadde det vært veldig tett å komme fram på sommertid. Da hadde jeg  kanskje valgt en sti lenger vekk fra vannet.

Stolpepost 370: Stor stein i vannkanten innunder et bratt stup. Herfra var det 2,5 km rundt nordenden av vannet til neste post. Den lå ved lærduebanen - og der var det full aktivitet. Smellene derfra hadde fulgt meg på hele turen.

Nå på vinterstid kunne jeg kanskje kommet fram i myrområdet mellom jordene og vannkanten, men jeg valgte å ta veien forbi Skjørengårdene.

Grønli gård sett fra mjølkerampa.

Isfiskere i nordenden av Tunevannet, ved Skjørenlandet.

Jeg ble løpende en stund på asfaltveg på "transportstrekket" - men utsikten var fin.

Stolpepost 364: Ved stiende like utenfor gjerdet til Sarpsborg JFFs lerduebane - ved klubbhuset på Bekkhus. Jeg våget ikke gå helt ned til vannet, lerduer haglet ned hele tiden i og ved vannkanten.

Det er et flott anlegg Sarpsborg JFF har her i nordenden av Tunevannet. Men hvor lenge får de lov å forurense vannet med lerduer?

Stolpepost 365: Vegetasjonsgrense mellom tett og åpen skog.

Stolpepost 366: Liten odde innenfor holmen Katteskjær. På andre siden er boligområdene hvor jeg passerte en time tidligere.

Motiv fra sivkanten - motsols sørover der turen fortsetter.

Stolpepost 367: Odde ved Svartedal hvor det var en liten "strand".

Der skogen var tettere var det også litt snø og is fortsatt.

Stolpepost 368: Her på odden har det vært en stolpepost, en av mange fine rasteplasser langs vannet.

Jeg prøvde å finne en  sti langs vannkanten til Stenrødodden, men her var det ikke mulig å komme fram. Isen hadde sluppet i kanten her - så vannveien var heller ikke noe alternativ.

Jeg måtte altså ta en omvei rundt noen stup for å "angripe"Stenrødodden fra andre kanten.

Litt forserig av vindfall - så skal odden være like bakenfor.

Stolpepost 369: Stenrødodden.

Ved Stenrødodden var det mange fine "rasteplasser" - og terrenget bar preg av stor trafikk.

Det er vel ikke stolpejegere som har lagt igjen denne?

Kjedelig at folk ikke rydder med seg søpla!

Motiv fra Abborberget med Tune kirke på den andre siden.

Stolpepost 356: På en odde rett øst for Husqvarnas fabrikk.

Siv-idyll.....

Husqvarna - kjent landemerke like ved fylkesvei 118. Her gikk E6 før den nye veien kom vest for sentrum, men vi som er litt mer enn middels gamle husker godt dette bygget fra Sverigeturene. Tidligere ble det produsert både symaskiner og hvitevarer her - men nå går det i motorsager.

Stolpepost 357: I skogkanten ved Huskvarnaparken.

Stolpepost 351: På den nærmeste av bryggene på bildet.

Og så er jeg straks ferdig med turen rundt vannet. I parken og på isen i bakgrunnen er det nå enda mer folk enn da jeg startet turen. Da er jeg ferdig med 580 av Sarpsborgs 1000 stolpeposter, neste turer blir i påsken til 30 poster i Varteig og 30 i Svinndal. Etter det må jeg vente på 360 poster som skal settes ut senere i år (60 som også sto ute i 2013 og 300 nye).