tirsdag 9. august 2016

Stolpejakt i Kollen - på sommerføre

Stolpejakten i Vestre Aker med totalt 61 stolpeposter har jeg valgt å dele inn i tre runder. I dag var det klart for runde to - før jeg skulle i et møte på Kondiskontoret på Ullevål Stadion. Litt artig var det at jeg parkerte ved Gressbanen på Holmen, som jo var fotballandslagets arena før Ullevål stadion overtok.

Dagens stolpejakt gikk fra Gressbanen oppover mot Besserud og Holmenkollen, videre i Voksenåsen og ned Korketrekkeren til Skådalen og Vettakollen og langs Skådalsbekken (Holmenbekken) tilbake til Gressbanen. Totalt 18 km med 558 høydemeter på drøyt 2,5 time. 17 stolpeposter og 50 bilder... Det er bare to dager siden en omfattende stolpejakt i Valdres, men bena var mye mer samarbeidsvillige enn jeg hadde ventet (fryktet).

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Første delen av stolpejakten i Vestre Aker (Røa, Bogstad, Voksenlia, Hovseter, Huseby) tok jeg allerede 1. juli: Stolpejakt i Vestre Aker i øspøs regn


Bilder fra "Stolpejakten i Vestre Aker" - del 2 av 3

Jeg foretrekker å starte turene med den tyngste delen først, og valgte derfor å starte i "lavlandet" ved Gressbanen på Holmen. Det hadde regnet tidligere på dagen, men klarnet opp mens jeg kjørte til Oslo. Det ble skyet etter hvert, men opphold og fint joggevær.

Det ble mange bratte motbakker på turveier og gater oppover mot Kollen. Styrtregnet noen dager tidligere hadde herjet med underlaget. Stolpepost 46 ligger øverst i denne veien mellom Holmenkollveien og Krags vei.

Stolpeposten sett fra toppen. I det bratteste partiet var det trapp.


Puhhh, det var tungt for en gammel krok i bakkene opp til Besserud stasjon, her er stolpe 45 inntil gjerdet på høyre side. Det gikk lettere de årene jeg løp Besserudetappen i Holmenkollstafetten, det er mange år og en hjerteoperasjon siden.

Holmenkollen (nye) stasjon, en usannsynlig stygg betongkoloss langs en ellers flott banestrekning og i et flott område. Stolpe 29 er ved gjerdet i høyre bildekant.

Når jeg er på turistjoggetur må jeg nesten ta med et bilde av Holmenkollen Restaurant, der har jeg faktisk aldri vært inne. På tide å gjøre noe med det snart...

Neste stolpepost var ved Kollentrollet.

Stolpepost 26 sett fra Kollentrollet mot bakken. Dette er (var) altså på Gratishaugen - derfra har jeg jo sett noen hopprenn i yngre dager.

På vei til neste stolpepost passerte jeg Holmenkollen Kapell (toppbildet), og toppen på Midstubakken.

Stolpepost 42 var ved Skibrua over Holmenkollveien - like ved Midtstubakken.

Peisestua ved Besserudtjernet (fra 1889) var den første skistua i Oslomarka. 

Det er høyt opp - og laaangt ned.

Stolpepost 27 lå på toppen av selve Holmenkollen - høyden altså.

Jeg fulgte stien gjennom skogen mot Voksenkollveien. Smertefulle minner fra EcoTrail 2015 dukket opp, den gang jeg drøyt halvveis på 80-kilometeren tuslet i motbakkene her med vonde ben (det ble heldigvis bedre igjen). Det gikk lettere nå - og i en skogflekk mellom Hospitsveien og Voksenkollveien lå ruinene etter Anne Kure hotell - stolpepost 30. 

Fil:Anne Kures Hotel foto 1902.jpg
Anne Kure Hotell fra 1899 var et svært moderne bygg med blant annet elektrisk lys fra eget kraftverk, sentralvarme. Det brant ned i 1941... 
Bildet lånte jeg fra nettet, Foto: Anders Beer Wilse/Oslo Museum.


Lenger opp i Voksenkollveien var stolpepost 31 ved Kragstøtten. Støtten er et minne om vegdirektør Hans Hagerup Krag som sto bak veianleggene i åsen. 

Utsikten fra Kragstøtten er imponerende selv på en gråværsdag.

Mellom Soria Moria og Voksenåsen Kultur- og konferansehotell fulgte jeg stier gjennom terrenget. Det kom jeg bl.a. forbi det flotte stedet til Toralv Maustad.

Stolpepost 44 var ved Ullhytta. Hytte ble bygd av den legendariske skiklubben Ull i 1892.

Så ble det mye fram og tilbake... ut fra Ullhytta gjorde jeg en 180 graders feil og gikk i helt feil retning. Når jeg oppdaget det gjorde jeg en ny orienteringsfeil (jeg var utenfor kartkanten) - etter 7-8 minutter var jeg på rett vei igjen. Men, da støtte jeg plutselig på gjerder rundt et byggeområde som sperret veien og varslet INGEN adgang. Alternativet var en veldig lang omvei - og stien jeg skulle inn på lå åpenbart midt i det sperrede området. En dame på tur kunne fortelle at det tross alt gikk greit å passere... så da så.

Jeg fant så vidt inngangen på stien, men dette var åpenbart en gammel ferdselsvei. Stolpepost 43 lå ved denne flotte oppbygde svingen.

Mellom Holmenkollveien og Korketrekkeren er det bygd opp et eldorado for de galeste av de gale syklistene, de som elsker bratte bakker med steiner og hopp i terrenget. Den ene av disse har akkurat kommet seg på bena etter å ha gjort kullbøtte over et spretthopp - det ble mageplask på hardt underlag. Om jeg hadde våget dette i yngre alder? ...neppe!

Også nedover langs korketrekkeren hadde regnværet satt tydelige spor etter seg. Korketrekkeren er en populær akebakke på 2,5 km mellom Frognerseteren stasjon og Midtstuen stasjon med 255 høydemeter. Her er det bare å ta banen opp igjen, og kjelker kan leies på stedet.

Stolpepost 25 "S'en i Korketrekkeren". Jeg forsto ikke helt sammenhengen mellom denne gamle broa over bekken like ved korketrekkeren - og S-svingene, annet enn at det var i nærheten.

Stolpepost 28 var ved "Diamanten" ved dammen nederst i Midstubakken. Det er altså toppen på gamle Holmenkollbakken som er flyttet hit, restaurert og tatt i bruk som varmestue.

Diamanten med Midstubakkene i bakgrunnen. Da Holmenkollbakken ble revet i 2008 før ny oppbygging, ble diamanten solgt på auksjon og kjøper var dekkbaronen Tommy Sharif  som donerte den tilbake til Holmenkollen skianlegg og plassert ved de fire flotte helårsbakkene som var klare i 2010 og der den største ble brukt til Ski-VM 2011.

Da har jeg jogget forbi Midtstuen stasjon, krysset Skådalsbekken og jogget litt oppover igjen til Mindedammen. Her var stolpepost 61.

Fra Mindedammen var det tegnet inn en sti på kartet (også vist i appen) over mot Voksenliveien. Den stien første rett til denne porten rundt det som åpenbart så veldig privat ut. Det sto ikke noe om adgang forbudt, men jeg snudde og la inn 500 meter omvei for ikke å krysse eventuell privat grunn.

Fra Vettakollen stasjon ble det en avstikker på ca 1 km innover Ankerveien til idylliske Båntjern. Dette stedet husker jeg godt fra EcoTrail 80 i fjor... da kom vi fra Sognsvann og krysset her på vei mot Holmenkollen.

Stolpepost 23 ved Båntjern.

Etter 2 km jogging i mest nedoverbakke langs Ankerveien, forbi Vettakollen stasjon og bortover Frognerseterveien kom jeg til Heftyebautaen, stolpepost 41. Denne er til minne om Thomas Heftye, en av DNTs grunnleggere.

Stolpepost 32 var ved en avstikker til Dagaliveien - der turløypa følger Styggedalsbekken nedover mot Smestad.

Dagens siste stolpepost var ved ei bru over Skådalsbekken der den renner sammen med Styggedalsbekken og blir til Holmenbekken. Da var det bare et par minutters jogg bort til Gressbanen der jeg hadde parkert. Tidsskjemaet hadde holdt fint, og jeg ville rekke møtet på Kondis med god margin. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar