søndag 7. august 2016

Stolpejakt i Valdres (Beitostølen, Fagernes og Vaset)

Skrevet 25. august (men turen var altså 7. august).

Kombinasjonen av stolpejakt og ultralange turer er forlokkende for en gammel o-løper og senere ultraløper. Slik sett er det først og fremst tiden som setter en grense for hvor lange turer jeg tar. Det skal helst skje mellom soloppgang og solnedgang. For å rekke de tre kartområdene i Valdres hadde jeg beregnet at jeg måtte reise tidlig på morgenen - og tidsskjemaet sprakk bare med to timer - og det var fordi jeg undervurderte kjøretiden og at Beitostølen-runden var lenger enn jeg hadde gjettet på. Det ble altså en lang dag på tur, med avreise hjemmefra 05 på morgenen - og hjemme igjen ved midnatt.

Klikk på linken og få svaret: Hva er stolpejakt?

Dagens tre turer:
Beitostølen - 40 stolpeposter - 22,1 km - 565 høydemeter - 4 timer 01 minutt
Fagernes - 20 stolpeposter - 11,3 km - 336 høydemeter - 1 time 56 minutter
Vaset - 20 stolpeposter - 13,7 km - 394 høydemeter - 2 timer 40 minutter

Totalt 80 stolpeposter - 47,1 km - 1295 høydemeter - 8 timer 37 minutter - og 249 bilder!

Beitostølen
Jeg reiste hjemmefra i regnvær og det regnet det meste av veien til Beitostølen. Men, det var befriende lite trafikk - og heldigvis ingen fartskontroller. En uvanlig utfordring var at jeg ikke hadde skaffet papirkartet på forhånd. Turistinformasjonen og sportsbutikken var ikke åpnet ennå, og litt panikk ble det når de på Radisson Blu ikke hadde igjen kart - men heldigvis var det kart å få på Bergo Hotell like ved.

Dermed var jeg klart for dagens første tur. Det var bare 4 varmegrader og noe vind (!!) og veldig lavt skydekke....hutre hutre, jeg hadde ikke tatt med lue og votter. Det var kaldt å komme i gang, hvordan skulle dette gå i fjellet? Det gikk bra, jeg slapp regn og temperaturen steg noen grader samtidig som vinden ikke var plagsom. Men, det var vått i terrenget - jeg var konstant blaut. Jeg skulle forresten gjerne hatt sol og bedre sikt i det flotte fjellterrenget... der jeg tidligere bare hatt vært på vinterstid en del ganger.

Lavt skydekke, det var surt og kaldt da jeg parkerte i sentrum. Men, det varr bare å sette i gang...

100 meter ned langs Bygdinvegen (fv 51) var dagens første stolpepost (22) ved Sparebank1. Akkurat her gikk vi i mål på Fjellmaraton... og spesielt gode minner har jeg fra de to beste halvmaratonløpene mine på 1:14 og 1:15. De to gangene jeg løp maraton handler mest om kramper!

Stolpepost 34 i veikanten i Skjennhaugutua.

Stolpe 23 like ved Knuts hyttegrend...

Stolpe 21 ved innkjøringa til Kiwi'n (Beitostølen Handelshus).

Reklame for Lomtjednhaugen hyttefelt ved stolpepost 35. Det har ikke gått så mange minuttene, men nå fryser jeg ikke lenger.

Stolpepost 40 i terrenget ved Lomtjednhaugen. Det blir ikke akkurat spennende bilder i slikt terreng og i gråvær.

Stolpe 37 ved brønn. Denne måtte jeg lete litt etter. Uten å lese postbeskrivelsen hadde jeg peilet meg inn på en liten putt 30 meter unna - og brønnen var skjult av kratt fra den kanten jeg kom.

På en haug like ved Lomtjedn var stolpe 43. Det var våtere enn vått i terrenget og der jeg løp i halvhøyt gress - så det surklet i joggeskoa.

Stolpe 42 var langs veien sør for Lomtjednmyra.

Stolpe 41 inntil den asfalterte rulleskitrasèen ved Beitostølen skistadion.

Stolpepost 38 lå øst for skistadion ved en av vannkranene for snøproduksjonsanlegget.

Stolpe 58 ved en gammel sliten buske...i myrområdet øst for Bameselitjernet.

Denne var vrien... jeg tok nok ikke det mest opplagte veivalget inn til denne gropa i et ganske diffust kratterreng. Jeg fisket opp mobilen og sjekket hvor jeg var med stolpejaktappen/GPS.. et hjelpemiddel jeg prøver å klare meg uten.

Stolpepost 26 ved Lyskapellet - en del av Beitostølen Helsesportsenter.

Stolpepost 31 ved parkeringsplassen nedenfor Studenthytta.

Stolpe 60 i krattskogen ned mot Bamselitjernet. Herfra blir det mer motbakke.

Stolpepost 30 ved veien inn til Studenthytta.

Stolpepost 29 var ved en brønn inntil idrettsbanen ved helsesportsenteret.

Ved turveien rundt myrene ovenfor helsesportsenteret lå stolpepost 28. Kua i bakgrunnen lurte nok på hva jeg drev på med.

Litt lenger bort langs den samme turveien var stolpe 27.

Nye 50 høydemeter, og der var stolpepost 39 ved Skalstølen.

Stolpepost 32 ved det øverste hyttefeltet - ved Liajordet.

Nå er jeg rett ovenfor sentrum, men høyere i lia. Stolpepost 33 lå ved Øvrevegen.

Stolpepost 44 ved en værstasjon rett ved Grønåsen.

Fra Grønåsen var det sti og fjellterreng til de neste 14 stolpepostene. Skydekket hadde lettet litt - så det var OK sikt - men ikke antydning til sol.

Fra sentrum starter Stølspoestien, en sti med fjell- og stølsdikt. På skiltet står: «Her finner du undrande og audmjuke naturskildringar og dikt som gir visdom i møte med naturen»

Stolpepost 46 i overgangen til snaufjellet, ved Stølspoestien, ca 1015 moh.

Stolpepost 45 ... fortsatt er det meste av fjella i bakgrunnen skjult av lavt skydekke.

Stolpepost 57 ved ei fjellbjørk i fint turterreng.

Det var stier og tråkk over alt, så jeg måtte bokføre en liten bom og ekstra tråkking i tung fjellvegetasjon for å komme til stolpepost 47.

Herlig terreng. Stolpepost 56 er ved bjørka midt i bildet.

Stolpepost 49 med utsikt mot Sørre-Knausen.

Stolpepost 52 på Sørre-Knausen (1107 moh) med flott utsikt over Beitostølen.

Stolpepost 53 midt mellom Sørre-Knausen og Nørre-Knausen.

Stolpepost 50 ved en fint lite fjellvann.

Stolpepost 51 ved Nørre-Knausen 111 moh. Vi ser stien tilbake mot Sørre-Kanusen.

En av ganske få varder i området - det er ikke så mye løs stein her.

Da har jeg kommet ned fra snaufjellet til myrområdene ovenfor alpinbakkene. Jeg vasset litt i myr før jeg kom til stolpepost 54 på en liten høyde.

Stolpepost 55 ved en annen liten høyde i myrområdet.

Enda lenger ned i fjellet, ved en kolle inntil Stølspoestien - nedenfor der jeg hadde vært en time tidligere.

Da er jeg nede ved Beitostølen Resort - stolpepost 25.

Det ble en liten avstikker i lia nedenfor Radisson Blu til stolpepost 36.

Siste stolpen på Beitostølen var stolpe 24 ved Sporten Beitostølen, midt i mot der jeg hadde parkert. Uten skikkelig kart hadde jeg stipulert at det skulle ta tre timer, men fasiten viste 4:01. Her var det bare å bytte trøye og komme seg videre!

Fagernes
Jeg var allerede litt småsliten da jeg kom til Fagernes, så jeg gruet meg for den bratte lia overfor sentrum. Bortsett fra noe dråper unngikk jeg regn og regnbyger også her, men det var realt gråvær. Jeg har reist gjennom Fagernes mange ganger, men egentlig aldri vært på skikkelig besøk der. Det nærmeste var da jeg i mai 2009 (to dager) løp fra Oslo til Fagernes sammen med Erik Nossum, men etter målgang ved jernbanestasjonen dro vi til hytta hans ved Leira. Jeg hadde også fast stopp på en kinarestaurant i Fagernes hver gang jeg løp Fjellmaraton på Beitostølen.

Kartet var i samme heftet som Beitostølen, så før jeg kom i gang måtte jeg markere ruta jeg skulle følge. Det er jo slike forberedelser jeg ellers gjør før jeg reiser hjemmefra.

Fagernes var et hyggelig bekjentskap, ikke minst med Valdres Folkemuseum på Storøye, Vesleøye utenfor sentrum og utsikten fra Marsteinshøgda. Det var også flott med fossen i Neselva.

Jeg parkerte ved Neselva, rett ovenfor der E16 krysser elva. Litt artig er det at jeg også bor ved E-16, og slik sett har "merket løype" helt hjem til Vormsund.

Like på andre siden av broa stikker halvøya Størøye, eller Storøyi, ut i Strandefjorden. Her ligger Valdres Folkemuseum med både utstillingslokaler og bygninger over det meste av halvøya. Jeg fant ingen naturlig inngang utenom betalingsinngangen, men et par lave gjerder lot seg greit passere selv for en gammel krok. Jeg hadde jo betalingskort og penger i bilen... Stolpepost 9 er ved porten inn mot gårdstunene.

Stolpepost 8 ved et gammelt laftet hus. Toppbildet på bloggen er fra samme sted - sett ovenfra.

Stolpepost 13 er ved den store steinen bortenfor elggrava.

Stolpepost 10 nesten ytterst på Storøye.

Tilbake igjen ved stolpepost 9, nå gjelder det bare å finne en vei ut igjen forbi museumsbygget.

Turvei mellom folkemuseet og sentrum, med bru over Neselva. Stolpepost 2 er i bortenden av brua.

Stolpepost på baksiden av Sparebank1-bygget. På kartet var posten tegnet på forsiden, men man har da fantasi nok til å gå rundt bygget. Der var stolpepost 1.

Stolpepost 4 ved DNBs flotte bygning. Stolpen kan så vidt skimtes ved hekken til venstre for veien.

Det var fint i parken ned mot Strandefjorden (Veslefjorden).

Stolpepost 3 ved båtbrygga.

Vesleøye - en sentrumsnær naturperle.

Stolpepost 14 midt på Vesleøye.

Brua ut til Vesleøye.

Her var endestasjonen for den forlengede Valdresbanen (gikk oprinnelig bare til Dokka) som ble nedlagt i 1988. Lokomotivet er et fint og fargerikt minne.

Stolpepost 5 ved Garlivegen.

Stolpepost 6 ved en ballbinge like ved Fagernes vg skole.

Stolpepost 9 - femti høydemeter opp i turveien mot Marsteinshøgda.

Lenger opp i lia ligger noen gigantiske steiner i det bratte terrenget. En av dem synes her over tretoppene.

Stolpepost 15 "Utsikt over Fagernes".... men ingen utsikt i dag, lavt skydekke!

Stolpepost 16 ved en stein høyt opp i lia. Det var tungt oppover hit for en "hjertepasient".

Stolpepost 17 er skjult bak en av disse trærne. Dette var turens høyeste punkt, ca 200 høydemeter opp fra Strondafjorden.

Stolpepost 18 på en liten kolle ovenfor boligfeltet i Marsteinshøgda.

Stolpepost 11 ved en liten skrent midt i boligområdet ved Elgvegen.

Stolpepost 19 like ved boligområdet. Nå ventet over 100 høydemeter ned til neste post.

På den steinete høyden midt på bildet kan stolpe 20 skimtes. Dette er like ved Fagernes Idrettspark på Blåbærmyra.

Det var fint ved fossene i Neselvi.

Stolpepost 12 ved svingen i bakgrunnen.

Fint med stor vannføring i elva - enten vi kaller den Neselva eller Neselvi.

Dermed var dagens andre tur ferdig, jeg hadde 32 til dels tunge kilometer i bena - og dagsformen har nok også vært bedre enn i dag. Jeg var jo på en lang stolpejakt i Aurskog-Høland to dager tidligere, og var ikke godt nok restituert. Men selv om det var gråvær - hadde jeg det fint på tur.

Vaset
Dagens tredje kartområde var i dagens tredje kommune. Det startet med Beitostølen i Øystre Slidre, fortsatte med Fagernes i Nord-Aurdal og avsluttet med Vaset i Vestre Slidre. Litt uoriginalt hadde man her valgt å bruke de samme stolpeplasseringene som i fjor (Vaset var eneste stolpekart i Valdres i fjor) - men kodene var byttet ut. Jeg valgte derfor å ta stolpene i samme rekkefølge - og selv med stive slitne bein kom jeg rundt på 2:40, som i fjor. Det ble mer gåing og mindre jogging på denne runden enn på de to første.

Nå hang skyene lavere enn lavt, det var bare spørsmål om når og hvor hardt det ville regne. Underveis tok jeg derfor på regnjakka, men utrolig nok unngikk jeg regnet også her... bygene danset rundt meg på alle kanter - og mens jeg skiftet etter turen startet det å regne for alvor.

Jeg byttet joggesko før denne siste runden, og startet kjekt i denne myra (stolpepost 14) med å bli blaut på bena.

Forrige og denne stolpen (2) var på nordsiden av Vasetvatnet (796 moh). Resten var på sørsiden der skitrekkene er.

Turveibru over Sundheimselvi like ved Vasetsenteret, på vei sil stolpene sør for vannet.

Stolpepost 3 der Murkelivegen tar av fra Panoramavegen. Det er tidlig kveld, tungt skydekke og dårlig fotolys.

Stolpepost 8 på en odde ned mot Vasetvatnet. En fisker prøver lykken...

Stolpe 7 ved en høyde litt opp fra vannet.

Stolpepost 1 er på odden i bakgrunnen.

Stolpepost 13, kolle i åpent landskap

Stolperpost 5 ved løypekryss, det fire skilt er for skiløyper og det nederste gjelder en tursti.

Stigninga har startet for alvor, jeg skal 250 høydemeter opp. Her er stolpe 10 i er stikryss.

Stolpe 17 ved mobilmasta nesten på toppen.

Regnet lurer på flere kanter.

Stolpepost 18 var på toppen av Saukollen, 1050 moh.

Stolpepost 12 der stien ned mot det største hyttefeltet krysser Saubekken.

Stolpepost 19 ved et vindskydd (?).

Stolpepost 20 i bushen. Her bommet jeg fem minutter i fjor, men i år gikk jeg rett i posten selv om jeg ikke fulgte tråkket som de fleste stolpejegerne åpenbart må ha fulgt - og som jeg fulgte ut fra posten.

Stolpepost 6 ved kulturlandskapet høyt opp i lia.

Stolpepost 16 i et søkk i "hytteterrenget".... regnværet truer!

Stolpepost 11 ved et av anleggene til Brennabu leirskole.

Neida, ingen fare for at jeg krysser her uten sikring og andre folk tilstede.

Det var fint ned i juvet langs Saubekken.

Stolpepost 15, bare to igjen nå...

Stolpepost 4 ved en parabolantenne i hyttefeltet.

Siste stolpe i Vaset og Valdres denne gangen. Etter å kranglet meg 100 meter gjennom tett bjørkekratt kunne jeg avslutte med stolpepost 9.

Jeg rakk akkurat til bilen og ble nesten ferdig med å skifte til tørr trøye da regnet kom. Bra timing og masse flaks. Klokka var 8 på kvelden... det ble en lang og noe trøtt tur hjem.