lørdag 15. april 2017

Tilbake til (den kalde) hverdagen

Fra dagens tur Glommalangs nord for Årnes

To uker i Marokko gjorde meg varmebortskjemt! Det var hardt å komme hjem og måtte kle på seg lag etter lag bare for å gå en liten tur. Med temperaturer såvidt over 0 - tilogmed snøvær i går - og i gåfart trengs det mye klær for å holde en gammel skrott varm.

Jeg har skrapt sammen fire turer på til sammen 33 km etter hjemkomst - fire turer i 30 grader kaldere vær enn i Marokko - og nå altså son "turgåer" etter at jeg bestemte meg for å droppe løpetrening uka før feriereiser sydover.

Det føles litt rart å "bare" gå - så noen joggeskritt blir det - ikke minst for å holde varmen. Selv i maks gangfart blir jeg ikke svett av gåinga så lenge det er lite kupering og lett underlag. Planen om å gå gjennom den  60-kilometer lange terrengløypa i KrsUltra neste helg må jeg også droppe, det ble for hektisk blant annet med begravelsen til faddertante Rut (96 år) som døde forrige uke.

Men, det har dukker opp andre planer...

Invitasjon 1: Ti på Topp Romerike
Først ringte Bjørn Hytjanstorp denne uka og inviterte meg med på Ti på topp Romerike 2. mai, alle toppene på én dag - slik jeg gjennomførte det i 2013, 2014 og 2015. Det blir 55-60 km til fots, masse høydemeter og en veldig lang dag inkludert kjøring mellom toppene. Det blir vel gåing opp og jogging ned på denne turen.

Invitasjon 2: Kristins Runde
Dagen etter ringte Stein Frode Bech og ville ha meg med på Kristins Runde, løype der jeg arrangerte det 81 kilometer lange ultraløpet over Nordmarkas fem 700-meterstopper. Stein har ikke vært gjennom løypa, for meg blir det vel 12. eller 13. turen - men første gang som turgåer. Denne turen blir vel i begynnelsen av juni når det meste av snøen er borte i høyden.

Noen bilder fra dagens tur:
Mens jeg venter på barmark i mer kupert terreng er det den flotte turveien og stien langs Glomma nord for Årnes jeg trives best i.

Mellom elva og evja....

Delvis villmark nord for badeplassen på Henni + rester etter gårsdagens snøvær.

Nei, det er ikke min skyld...

Solid beverjobb!

Idyll med nedtappet Glomma i påvente av flommen som antagelig ikke kommer i år.

Nærmest Årnes er det park og turvei - en herlig idyll der man nå har hogget vekk masse kratt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar