tirsdag 6. juni 2017

Stolpejakt i Rælingen - mer terreng enn urbant

Det var 6. juni og bena var fortsatt tunge etter 54 kilometer stolpejakt på Gjøvik to dager tidligere. Da er det jo et dårlig "sjakktrekk" å gyve løs på stolpejakt i Rælingen, som er enda mer kupert enn Gjøvikterrenget. Men, det var kort å reise og greit for en kveldstur.

Turen var "bare" 19,74 km (524 høydemeter) men tok likevel 3 timer og 44 minutter. Det var meningen jeg også skulle reist innom de 10 stolpepostene ved Myrdammen lenger sør i Rælingen, men tiden strakk ikke til.

Hva er stolpejakt?
Klikk på linken ovenfor og få svaret.
Der finner du også link til mine 82 stolpejaktblogger 2014-2016 (4642 stolper) med masse bilder. Link til årets turer finner du nederst i denne bloggsaken.

Bjønnåsen? Rælingsåsen!
Jeg var som sagt sliten før jeg startet, og det ble en ukonsentrert og rotete start. Først hentet jeg kart inne på Rælingen rådhus, og satt i bilen og tegnet inn ruta jeg skulle følge til de 40 stolpepostene. Inntegninga gikk litt fort, så det var en del dumme veivalg i starten, og dernest gikk jeg feil flere ganger den første halvtimen før jeg våknet.

Kartet heter forresten "Bjønnåsen" av en eller annet grunn, men dekker hovedsaklig Rælingsåsen og boligområdene rundt. Det nærmeste vi kommer Bjønnåsen er noen løypekryss ved sti til Bjønnåsen i utkanten av kartet (se toppbildet).

Dokumentasjon av turene mine har tatt lenger tid enn selve turene, så heretter må jeg må redusere på teksting/research for å komme i mål - men tar fortsatt med bilde av alle stolpepostene.



Stolpejakten Rælingen 2017 
Bildeminner fra turen 

Totalt 40 stolpeposter, 19.7 km, 524 høydemeter, 3 timer 44 minutter

Det var gråvær, men bare litt yr på turen. Ok turvær men dårlig fotovær, i alle fall med kompaktkamera som jeg bruker på disse turene. Dagens første stolpepost var nr 36 i Bjørnholthagan rett bak rådhuset og Rælingen vg skole.

Stolpe 13 kunne jeg spart til slutt, og dermed spart noen hundre meter... i gangfart betyr jo hver 100 meter ett minutt. Dette er ved turveien inn mot idrettsanlegene ved Marikollen.

Jeg fortsatte med en liten omvei tilbake mot Rådhuset og stolpe 14.

Stolpe 15 ved Tangerudveien.


Stolpe 16 ved grusbanen bak Marikollen ungdomsskole. Hoppbakken og alpinanlegget i bakgrunnen.

Stolpe 39 ved lysløypa i nærheten av "Oladalen". Her har stolpeposten fått besøk av mange ordinære o-skjermer. Det var postene til SKK Romerike (Skogkarenes klubb) som arrangerte treningsløp i presisjonsorientering samme kveld).

Stolpe 33 øverst i Oladalen.

Så en tur opp i Fjerdingbyhøgda, stolpe 40 på en kolle.


Stolpe 32 i et stikryss innunder Gjerdringbyhøgda.

Da har jeg kommet ut av terrenget og ned til hoppbakken. Stolpe 38 var under stupet ved siden av bakken.


Her er jeg på vei inn i terrenget over mot Blystadlia og Løvenstad, nederst i Rælingsåsen. Stolpe 37 lå i skogen rett bortenfor Rælingen stadion.

Stolpe 31 ved skiløypa litt opp i åsen mot Blystadlia.

Stolper 9 der stien opp mot Rælingsåsen tar av fra oldtidsveien.

Det blir ikke så spennende motiver i skogen, men det er jo fint turterreng - selv om det var vått etter mye regn i det siste. Stolpepost 24 midt i terrenget i Rælingsåsen - ca 300 moh, altså 200 meter over Øyeren i kommunens østre kant.

Stolpe 23 i kanten av bebyggelsen i Rådyrveien, innunder vestre del av Rælingsåsen.
  
Stolpe 22 på en kolle med god sikt inn i de nærmeste leilighetene i Blystadlia. Denne er senere flyttet på anmodning fra borettslaget.

Stolpe 8 ved barnehagen nedenfor Blystadlia skole.

Stolpe 34 ved en sti nedenfor vanntårnet på Rælingsåsen.

Stolpe 26 ytterst i Blystadringen. Det ble ganske mye fram og tilbake her oppe for å få med alle stolpene.

Stolpe 25 ved en av stiene opp mot Bjønnåsen.

Stolpe 7 i et veikryss litt ned i Blystadlia.

Stolpe 6 ved nok en sti opp mot Bjønnåsen, fra Oldtidsvegen.

Stolpe 24 i terrenget like ved Sandbekkstua (antagelig det eldste huset i Rælingen).

Her har jeg kommet il skogen midt i mot Sandbekkhallen, stolpe 20 ved en stein.

Stolpe 19 var ved gjerdehjørnet til dette vakre anlegget i Lerkevegen.

Stolpe 21 ved parkeringsplassen ovenfor Sandbekken Ungdomsskole.

Stolpe 4 ved Løvenstadtunet. Men hvorfor skal søppelkassene få dominere så veldig foran ellers fine bygg og parkanlegg?

Stolpe 5 i Løvenstadvegen litt nedenfor Løvenstad skole.

Neimen, hvem møter vi ikke her. Jeg dro jo lett kjensel på denne rødhåra jente jeg neppe har sett på 20 år, Sidsel K som var i samme o-klubb som meg i mange år, de årene jeg var ivrigst som o-løper. Det ble en kort hyggelig prat før turen fortsatte på den fine turveien tvers gjennom marka mellom Løvenstad og Rud.

Stolpe 3 ved turveien ikke langt fra Stormyra. Dette var gangavstand hjemmefra de gangene jeg skulle på hopprenn i hoppbakken som vi nå bare kan ane konturene av.

Stolpe 18 ved den samme turveien.

Stolpe 29 på en liten kolle lengst nord i Stormyra.

Det var en avstikker bort til forrige stolpe. Nå er jeg på smalere stier over mot Furukollen, her ved stolpe 28 som kan skimtes mellom trærne.

Toppen på ovarrennet i den største bakken i Furukollen. Det er ikke så veldig lenge denne var i bruk, men snart er det totalt gjengrodd rundt her.

Trappa opp langs (ned for meg) ovarrennet.

Stolpe 17 på kulen.

Her har jeg kommet ned via den mindre bakken. Falleferdig den også. Det diskuteres om man skal bygge ny Rud skole ved sletta her.

Stolpe 2 i lia ovenfor Rud skole. De neste stolepostene var bakke opp og bakke ned i boligområdene ovenfor Øvre Rælingsvei hele veien tilbake til s\der jeg parkerte ved rådhuset.

Stolpe 1 ved Rud skole.

Stolpe 10 i Skogvegen.

Stolpe 27 ved Øgardshøgda.

Stolpe 11 like ved Blåbærlia Barnehage.

Stolpe 12 nederst i Glimmervegen.

Stolpe 30 var dagens siste, litt opp i skogen ovenfor Longsdalen.

Med tunge ben hadde turen tross alt gått greit. Om tiden hadde strukket til hadde jeg tatt med stolpene ved Myrdammen, men de får vente et par dager til jeg skal på stolpejakt i Lillestrøm.


Tidligere stolpejakt-turer i 2017:
Tyvstartet årets stolpejakt i Ullensakerterrenget
Herlig vårvær og Stolpejakt i flyplassbyen
Fjerde året med stolpejakt i Gjerdrum - som vanlig i strålende vær!
Nittedal på langs og kryss og tvers og opp og ned - på jakt etter stolper
24 km på stolpejakt i Fenstad - i nesten vintervær
Stolpejakt Glommalangs og litt til på Årnes
Stolpejakt i Nes dag 3 av 4: Skogbygda og Opaker
Stolpejakt i Nes dag 4 av 4: Hvam, Auli og Fjellfoten/Dragsjøen
Stølpejakt i regnvær dagen før dagen; Aurskog, Bjørkelangen og Løken
Stolpejakt i Oslo sentrum, mer urbant blir det ikke
Stolpejakt med høy puls i Varingskollen
Stolpejakten Nordstrand - en flott tirsdagskveldstur
Stolpejakt i Oslo Nord: Park and River Tour 
Lør'nskauing på mimre-stolpejakt i hjembygda
Stolpejaktreprise i Drammen
Trippel joggetur til stolpeposter på Kolbu, Nordlia og Kapp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar