mandag 23. oktober 2017

Familiemesterskap for 41. år på rad

Det er kanskje Norgesrekord, og det er uansett ikke mange familier som har arrangert familiemesterskap i orientering 41 år på rad. Vi tre søsknene Engen har deltatt alle 41 gangene, og det har vært 17 ulike deltagere (297 starter) hvorav 9 stilte til start i årets løp i Bråteåsen ovenfor Strømmen stasjon.

Dette er en alvorlig konkurranse for oss som deltar, og på vitenskaplig (?) vis utarbeider vi handicap basert på fart og o-ferdighet slik at alle skal ha mulighet til å vinne. Akkurat denne handicapberegningen var lettere tidligere da alle var aktive konkurranse-o-løpere. Nå er dette årets eneste konkurranse for mange av oss, og grunnlaget for å beregne handicap er mildt sagt basert på gjetninger og jug om hvor elendig form vi er i.

Jeg har vel ikke hatt størst suksess av oss i familiemesterskapet - eller "Engenmesterskapet" som er det offisielle navnet, men jeg har suverent flest "bitre" 4. plasser (13 ganger). På 41 år har jeg bare 3 seire, 6 annenplasser og 4 tredjeplasser - den siste av dem i dag.

Det var en vanskeligere løype i dag enn vi vanligvis har, dermed tapte jeg mindre på å gå enn jeg ville gjort i en lettere løype. Utrolig nok klarte jeg meg med tre minutter tidstap (unødige omveier)... og med handicap ble jeg nummer tre, 41 sekunder etter svigerinne Ida som vant og 25 sekunder etter broder'n (Knut). Det var riktignok med handicap, men jeg hadde også tredje raskeste løps-/gåtid.

Det er forøvrig litt av en sykdomshistorie mange av oss har. Ida ble operert for brystkreft tidligere i år, Knut har vært utredet for et lite hjerteinfakt, jeg ble jo bypassoperert for 3 år siden, søster Reidun trenger snart et nytt kne for å kunne fortsette å gå - og ungdommene er ikke akkurat i topp shape verken vektmessig eller formmessig. Men familemesterskapet må vi ha med oss!

Det var 4 varmegrader, regn og langt fra drømmeforhold under dagens løp - så høydepunktet ble den varme dusjen etter hjemkomst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar