torsdag 19. april 2018

Når det meste er gæli.... er Kongeskogen hærli...


Magen var oppblåst og kroppen var uggen for fjerde dag på rad, ryggen var vondere enn til vanlig og høyre hæl kranglet skikkelig i de skoa jeg testet ut. Hva var så lyspunktet? Jo, terrenget på Bygdøy var 99,8% snøfritt og det var en strålende varm vårdag!

Både magen, ryggen og høyre hæl aksepterte rask gange - men så fort jeg prøvde på litt jogging var elendigheta påtagelig. Men, jeg har fortsatt håp om å komme gjennom Riska Trail Run 12. mai. Distansen på 43,6 km er ikke så skremmende, men 2360 høydemeter er mye så tidlig i sesongen - så jeg er ivrig etter å finne både snøfritt terreng og litt kupering.


Slik så GPS-sporet ut....

..og høydeprofilen...

Forklaringen på "kammen" ovenfor er at jeg gjogget 20 ganger opp ned ei kneik... og på et forstørret gps-kart ser dette ut som spaghetti. 

Sko til besvær
Prøvde med det tredje av Altraskoene mine (klubbens sponsor) i dag, men for meg gir hælkappa for liten beskyttelse med alle disse skoene, og jeg trives heller ikke så godt med nulldropp. Da hjelper det ikke at skoene har bra grep og en bred fin tåboks. Men altså; dette gjelder meg, andre elsker disse skoene.

Det ble egentlig en begredelig 1,5 times økt, men jeg fikk jo samlet noen høydemeter - og jeg må jo tro at magen ordner seg snart. Det med hælen betyr at jeg må velge enten Hoka eller Salomonsko - de andre merkene mine fungerer ikke bra for en kranglete hæl.


Herlige vår-Bygdøy
Dagens positive overraskelse i tillegg til været var det snøfrie blåveisterrenget i Kongeskogen på Bygdøy. Nå før løvet springer ut er det åpent og fint løpbart over alt i skogen - utover sommeren blir det tettere og tettere vegetasjon, men da er jo folk flest nede ved sjøsiden av Kongeskogen.

Dette betyr at jeg dropper Sarpsborgturen fk helg og legger langturen hit til Bygdøy i stedet.


Det er nesten umulig å unngå å tråkke på blåveis i Kongeskogen...


Lekkert


Det er alt fra turveier til brede stier og smale tråkk i Kongeskogen...
herlig mykt underlag og endelig snøfritt!!

 Selvsagt var det utplassert o-poster i terrenget, her skimter vi en midt på bildet.

Det skal det åpenbart være et o-løp eller o-trening i Kongeskogen senere på dagen.
Det var ikke få turer vi Lør'nskauingene i O-52 hadde ut hit for å få løpt våre første trenings-o-løp
på 70-80 tallet da det alltid var mye tidligere snøfritt her enn hjemme.


Mest folk var det på turveien som går nord-sør gjennom Kongeskogen.
På turveiene her ute møtte jeg også Kong Olav og hunden noen ganger i forrige århundre.

Folk satt tett og hygget seg i sola på svabergene i området ved Paradisbukta.

Minst 15 varmegrader i lufta, men badevannet fristet ikke.

Romlemantisk er det her ute også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar