søndag 1. april 2018

4x4 bakken i Bokkedalsløypa innviet med 11x4

I mangel på gode lokale muligheter til turer i terrenget har jeg utvandret til Eidsvoll og Bokkedalsløypene den siste tiden. Det er ikke så mange steder turløyper holdes i hevd på vinterføre. Like ved der løypa til Bokkedalen tar av fra Åslettavegen har jeg også funnet "min" helårs intervallbakke, eller 4x4 bakke som jeg kaller den.

Det er kanskje litt "frekt" å ta seg til rette på en av Romerikes mest besøkte turstier, men jeg tillot meg altså å sette opp start- og målplakater nederst og øverst i bakken. Når det blir bart planlegger jeg å lage bedre utgaver av skiltene og sette disse på egne stolper, med mindre jeg får beskjed om at denne skiltingen er uønsket.

Planen er å merke 4x4 bakker flere steder i distriktet.

Innvielse uten snorklipping eller seremoni
Det var verken snorklipping, taler eller seremoni når jeg tok i bruk 4x4-løypa. Jeg stiftet opp startplakaten, tuslet første runde opp bakken og fikk stiftet opp målplakaten - og dermed var 4x4 løypa i realiteten åpnet.

Tanken med dette er at det skal motivere de som ellers ikke presser seg utover å gå i vanlig turfart til å utfordre seg litt mer ved å gjennomføre en 4x4 trening, før eller etter turen til Bokkedalen. Sjøl droppet jeg turen til Bokkedalen i dag, og tok i stedet ytterligere 10 turer opp/ned bakken; rask gang opp og jogg ned. Litt fortere for hvert drag.

Slik bla dagens høydeprofil fra GPS-klokka. Totalt 8 kilometer med 400 høydemeter.

Lei av piggskoa
Selv i Bokkedalsløypa er piggskoene er must for falle-redde gamlinger. Det er ikke isete, men løypa har nå blitt så hardpakket i den kalde værtypen at det blir glatt likevel, det er som en snødekt bilvei der alt for mange (!) har kjørt med piggfrie dekk. 

Været er egentlig supert, med strålende sol, men med et tosifret antall minusgrader gjennom natten og i beste fall en enkel plussgrad på dagtid, er det ikke mye som minner om vår. Det betyr at det fortsatt er ispartier igjen på de fleste tur- og gangveiene, og med piggskoføre også i skauen er det Salomon SpikeCross-skoene som hele tiden får kjørt seg. Piggskoene har vært med på 49 av de 50 siste turene.

Puh, nå lengter jeg skikkelig etter bart terreng!

...selv om det er fint i vinterskogen også...


Jeg har forresten tidligere denne uka skrevet en sak på kondis.no om 4x4-trening for hjerteopererte:

...og fulgte i dag opp med ukens  "Kondiskommentar":

Siden det er 1. april og jeg har redaktøransvaret på kondis.no i påsken måtte jeg også lage en aprilspøk (faktisk lagde jeg to). Denne saken om motbakkeskoen fikk veldig mye oppmerksomhet og rekordmange likes og kommentarer og delinger:

Fra teksten: Men, det beste av alt er at skoen i løpet av sommeren kommer med en helt spesiell motbakkesåle som muliggjør trening til kuperte løp selv om du løper på flat vei. Skoen har fått betegnelsen HOKA ONE ONE Clifton 4 Uphill. Den er en del tyngre enn grunnmodellen, dame 259 gram (str 38) og herre 314 gram (str 42). 

Det var kanskje denne jeg skulle hatt på flate veier her i Vormsund i dag, i stedet for å oppsøke motbakkene i Eidsvoll?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar