fredag 19. oktober 2018

Indre Østfold på kryss og tvers og langs og opp og ned

Stolpejaktsesongen min er snart klar for å avsluttes, men først blir det et deilig avbrekk med 8 dager ferie til Kroatia sammen med madammen. Den siste uka har vært mye roligere jobbmessig enn tidligere denne sommeren og høsten. Dermed fikk jeg dyttet inn hele seks stolpejakt-turer på de åtte foregående dagene.

8 dager, 6 turer, 243 stolper, 109 km, 1897 høydemeter
Turene kan enkelt oppsummeres som "Indre Østfold på kryss og tvers og langs og opp og ned". I tillegg til Halden har stolpejakten foregått på Spydeberg, Knapstad, Ringvoll, Tomter, Skiptvet, Trøgstad, Askim og Mysen. Totalt 243 stolpeposter og 109 kilometer til fots. Selv i flate Østfold ble det til sammen 1897 høydemeter på disse turene.

Årets stolpejaktprosjekt har vært alle stolpeposter i Oslo, Akershus og Østfold, noe jeg tidlig innså var det maksimale av hva jeg kunne rekke i år. Oslo og Akershus var jeg ferdig med 5. oktober: 743 kilometer på stolpejakt (2018) i Oslo og Akershus

Nå er det bare Fredrikstad og Sarpsborg igjen (165 stolper) som jeg skal ta på to turer etter Kroatiaferien. Men, jeg har jo mye annet å fylle tiden med utover høsten og forvinteren.... så det blir garantert ingen stolpeabstinens.

Den første av turene gikk til Spydeberg og Knapstad, der kartene overlappet hverandre - slik at jeg besøkte alle 50 stolpepostene på en og samme runde. Høstværet var upåklagelig, +16C og sol. Dette bildet er fra Spydeberg stasjon, der stolpen ikke var plassert i henhold til kart og app, så jeg leita noen minutter før jeg fant stolen.

Her er jeg i den fine parken der Hyllibekken krysser under gamle E18 (Osloveien) litt sør for Spydeberg sentrum.

Høstprakt ved en barnehage i Nordmyrstubben.

På Industrifeltet på Knapstad støtte jeg på denne kjenningen. Rune bodde jo her i området noen år (nabo til broder'n), og en god venn av meg kjører bussen for Rune og bandet i blant.

Paddefjellet i en 100-meterskog midt i boligbebyggelsen øst for Spydeberg sentrum. Jeg klarte de\n toppen uten sikringsutstyr.

Den andre av Østfoldturene gikk til Ringvoll og Tomter, sør og nord i Hobøl kommune. 50 stolper på to turer, også nå i strålende høstvær og +18C. Bilder er fra Høgfoss der Hobølelva er demmet opp ved Svelgen mølle.

Høstfargene preget Østfoldturene. Her er jeg ved Svelgen gård sør for boligområdet på Ringvoll.


Stolpepost ved brua over Skjellfossen. 

Her er jeg ved Brøholt sør for Tomter sentrum.

Fra idylliske Wegger gård, nord for Tomter sentrum.

Neste tur var til Askim. Der var det satt ut 50 stolper i to omganger, på et kart nord for jernbanen og et sør for jernbanen. Jeg lagde en stor runde på begge kartene samlet. Denne dagen var det gråvær, men likevel en varm fin høstdag.

Fra folkeparken i Askim, ved Askim stadion og Askimhallen.

Det var flott turterreng med merkede stier og turveier i terrenget nord for Askimhallen. Her ved stolpe 90.


Høststemning ved en stolpe i nærheten av legevakta.

Under alt dette løvet er det en turvei!

Turens siste stolpepost var ved Familiens Hus i sentrum.


Den fjerde turdagen gikk til Halden (eneste som ikke var i Indre Østfold av disse turene) og Skiptvet, Meieribyen. Grått vær denne dagen også, men en flott tur. Og en ting er sikkert; jeg skal tilbake til Halden og Fredrikstan festning en solskinnsdag til neste år for å ta masse bilder. Det blir nok en småbyferie med kona. Alle Haldenstolpene var på festningen, 18 i tallet. Her ser jeg mot det største festningsverket fra Overberget fort, en av tre utskutte bastioner på toppene rundt.

Flott turterreng på festningsområdet.

Her er jeg på Indre festning, en hel liten by.

Utsikt fra en av stolpepostene over Halden.

Hovedposten inn for de som kommer fra bysiden.

Fra festningen mot Iddefjorden.

Fra tårnet Donjonen ser jeg ut mot det enorme fabrikkanlegget til Norske Skog (Saugbruksforeningen).

En av 25 stolper i Skiptvet var ved bygdetunet. På dette kartet stemte ingen stolpekoder med kartet - men vanligvis ser jeg ikke på koden likevel - og stolpene var jo der de skulle være, bare med endret nummer (riktig i appen - som jeg ikke bruker).

Kreativ bygdekunst  ved Sollia Bo- og servicesenter. 


Den femte dagen var det bare en liten 11 kilometers runde i Trøgstad. Det duskregnet, det var tåke, og likevel en utrolig fin tur. Halve turen var på stier, så da fikk jeg løpt litt, og været skapte en trolsk stemning. Dette bildet er fra Gravstjern mellom sentrum (Skjønhaug) og Trøgstad fort.

Gravstjern fra en annen vinkel.

Det er et omfattende tunnelsystem i berget ved Trøgstad Fort, så her må jeg sjekke hjemmesiden til Fortets venner for å finne ut når det er omvisning der inne.

Selve fortet er omkranset av en sprengt gate med stup på begge sider.

Det var ingen stolpeposter på gamlefestningen, men jeg måtte jo inn for å se.

Idyllisk ved veikrysset opp til Trøgstad batteri (radaranlegget).


Nå er de bare til pynt...

Oooops, ikke skyt! I bakgrunnen ses det flotte nygbygde utsiktstårnet.


Utsikt fra tårnet på en dag med tåke!

Denne karen fra Fortets venner (som jeg hadde en hyggelig prat med) jobbet med å bolte fast det nye tårnet, som nesten blåste vekk under stormen for noen uker siden.

Trøgstadstien støtte jeg på flere ganger,


Her er jeg ved nordre enden av Gravstjern.
 

Siste stolpen denne dagen var ved Trøgstad ungdomsskole.  


Den siste av disse seks turene gikk til Mysen i går. Her fra en stolpepost i "Pennestrøket" (gatenavn ved bedriften Grafisk Ferdiggjøring) - og med utsikt mot åsen nedenfor Høytorp Fort som bygges ut med blokker.

Susebakkepølen med Susebakkefossen.


Høstvakker turvei nord for sentrum.


Vakker buske utenfor Mysen videregående skole.


Her er jeg ved en fin turveibro over Mysenelva ved Birkelundveien.

Kroatia neste, deretter Fredrikstad og Sarpsborg.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar