onsdag 2. januar 2019

På glattisen inn i nytt år med optimistiske nyttårsforsetter


Det var glattere enn glatt på gangveiene her i Vormsund i dag, og balansegangen dette medførte er en god illustrasjon på formen min ved inngangen til et nytt år.  Det var forresten like glatt i skisporet på golfbanen, så forholdene skrek om at jeg burde holde meg innendørs.

Men, jeg har jo piggsko - og det var flott vintersol, så en liten gjoggerunde ble det likevel. Og hvordan er så formen ved inngangen til et nytt år? Den er i alle fall ikke god! Hva så? Det betyr ikke så mye lenger i min alder, men jeg er ikke komfortabel med dette - ennå!

Det er fem år siden jeg ble hjerteoperert, og selvsagt har jeg roet ned treninga etter det. Brukbar mengdetrening har det også blitt sommerstid, gjennom blant annet 5500 kilometer og 100.000 høydemeter på stolpejakt, men da snakker vi miks av jogg og gåing (gjogging) - og altså lav intensitet. Bare periodisk har jeg trent regelmessig med mer styrketrening, mer intervaller og mer sammenhengende løping.

Jeg har også sittet myyyye mer foran pc'en enn bra er de siste årene, spesielt i fjor og i år. Med nær full jobb i Kondis, og i tillegg en voksende klubb (inkl klubbens arrangementer) som krever stadig mer tid, er det utrolig nok tid til trening som er mangelvare for han som egentlig er pensjonist!

Status ved inngangen til 2019:

  • Vond venstre lyske
  • Vond korsrygg og mellom skulderblader
  • Irritasjon i høyre kne
  • All time høyeste egenvekt (74 kg+ og skikkelig kulemage!) 
  • Lurvete kondisjon
  • Enda mer lurvete fart (ikke-fart)
  • Åpenbar mangel på styrketrening
Men som en evig optimist er jeg selvsagt overbevist om at alt blir så mye bedre i 2019:
Nyttårsforsetter 2019:
  • Jobbe mye mindre - ned mot 50% av full stilling
  • Regelmessig farts- og styrketrening gjennom hele året
  • Tilbake til matchvekt 67 kg (over to år siden sist) innen sommeren
  • Trene bort vondtene (har funket før, er kanskje for gammel til det nå?)
  • Gjennomføre minst én månedlig fysisk utfordring (f.eks utltraløp, topptur).
    • Aktuelle utfordringer skal jeg skrive om senere.
Jeg startet egentlig treningsåret 2019 med en spinningøkt i går (intervall med tunge stående tråkk), og fortsatte med en gjoggetur på stålis i Golfbanerunden her i Vormsund i dag.

I motsetning til buska på bildet nedenfor skal jeg reise meg igjen!
GODT NYTT ÅR!



Det blåste kraftig sist natt, og strømstans, brustengninger og veltede trær ble resultatet. Her har ei gammel buske gitt etter for kreftene - i bakken opp fra Vormsund Brygge.

7 kommentarer:

  1. Alt er relativt, Olav. Har en toårsplan på å komme ned til idealvekten 77. Det betyr 7 kilo ned etter en uskikkelig desember... Heldigvis mye glede i helsearbedet vårt - fine turer. Lykke til med vondtene - du er flink til å tenke positivt og konstruktivt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jasså, 7 kilo for deg også!
      Ja, vi må tenke positivt og alltid se forover!

      Slett
  2. Heisann Olav!. Lenge siden sist, men du skal vite at det er alltid meget interessant å titte innom din blogg. Meget flotte å se at du er igang sånn noenlunde enda, og jeg gleder meg virkelig enda av å følge med på deg. Du er et meget stort forbilde, uansett min gode gamle venn Olav. Flott oppsummering må jeg si, det du sier i det første innlegget ditt i din blogg dette året. Gratulerer forresten med det nye året 2️⃣0️⃣1️⃣9️⃣. Uansett om jeg tross alt er noen dager for sent ute. <>. Godt Nyttår Gammel'n. Med vennlig hilsen Kjetil_Stoneman_Olsen ... "Kristins Runde 2008" ... Men som du vet, skiftet jeg navn for snart ti år siden, til nåværende navn ... "Julio Reyes" ... PS!, men som du vet, jeg forblir den samme ... Mr. Stoneman ������

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen Julio. Joda, jeg husker jo både Kjetil og Julio og Stoneman godt :-D Du har vært litt til og fra på fb, men nå så jeg at du er tilbake igjen...
      Har du bosatt deg permanent i Acapulco, eller er det jobbrelatert?

      Slett
  3. Hei, igjen Olav!. Koselig å høre ifra deg igjen, å joda ... jeg er fram og tilbake på nettet o.l. Forresten, ble jeg fraskilt ifra min tidligere eks-kone for 6-7 år siden. Så jeg bor permanent her i Acapulco. Jobber også noe innenfor lokalmiljøet, idrettslag, Svømming, Triathlon, Klippestuping, Friidrett :-) Spennende :-) Pendler også noen ganger i året til hovedstaden i Guatemala, for å arbeide innenfor de samme kategoriene. Forresten, oljearbeidere jobben min er lagt litt på is / døde for tiden. Dette fordi at jeg tross alt ikke er 100% okay, helsemessig i min venstre fot O.S.V. God helg Olav :-) :-) :-)

    SvarSlett
  4. Se alltid lyst på livet, Olav

    Godt Nytt År

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må vi!
      Godt nytt år til deg også.

      Slett