fredag 16. mai 2014

Mistberget opp-ned-opp-ned

For en herlig gjeng løpere vi har i klubben. I dag var 14 av oss + en  gjest (Bjørn) på fellestrening i de heftige bakkene opp-ned til Mistberget. Det var Per-Einar og jeg som arrangerte treninga. Bjørn har tatt en del av bildene.

Løypa gikk først opp fra østsiden ved Åsen (bildet til høyre), deretter ned til Kvedalen og samme vei tilbake via Mistberget. Ca 10 kilometer og 750 høydemeter.  Vi snakker om uryddige, steinete, gjørmete stier med snittstigning opp-ned på 15%, ei skikkelig røverløype. Noen brukte staver - andre ikke.

De fleste som var med:
Einar I, Mari, Mona, Per-Einar, Hilde, Einar C, Leif, Roar, Ragnar, Remy, Bjørn og Monica.

Samme gjengen, men Bjørn er byttet ut med meg.

Nå er det masse mennesker som går tur til Mistberget fra en av de tre kantene man kommer opp - men det er ikke alt for mange som løper, og enda færre som runder toppen flere ganger. Sjøl snudde jeg rett ovenfor Spetalen - og jukset 1,5- 2 kilometer for å rekke tilbake i fornuftig tid.

Noen på vei opp, blant annet Mari og Ragnar.
Monica er på vei ned. og jeg hadde snudd litt ovenfor her...

Faktisk gikk det overraskende bra; jeg var selvsagt sjanseløp på åpningsfarten til de andre. Hjertepesienten trenger god oppvarming, men selv i sakte fart var jeg i åndenød de første 15-20 kilometerne før det gikk greiere igjen. På toppen hadde de andre tatt bilder og beundret utsikten, så ned på vestsiden tok jeg igjen flere av de andre - som ikke var så veldig godt vant med slik stiløping. Det var jo oppmuntrende for meg - og jeg holdt følge med en stor gruppe til jeg snudde noe tidligere enn de andre, jeg hadde respekt for motbakken tilbake.

Mange av de andre har kommet tilbake til utgangspunktet der jeg ventet.
De fleste tok en ny tur opp til Mistberget!

Det gikk sakte, men det gikk framover, så jeg kom over Mistberget en gang til. Ned var det periodevis vanskelig og skummel sti der jeg var ekstra forsiktig - men jaggu kom jeg ned i god tid før noen tok meg igjen. En viktig grunn til det var at de beste hadde lagt på en god del ekstra. Inklusive transportstrekningen til/fra parkeringa klarte jeg 9,8 kilometer på 2 timer, altså snittfart 12:28km.

Se også Mari's blogg: Motbakketrening

Fem av løperne i Kvedalen, vending ved laveste punkt.

Bjørn, Monica, Mona og Leif på utsikten...

Tre av de samme pluss Einar I, Hilde, Per-Einar, Einar C.

Spreke RU-jenter; Monica og Mona.
 
Remy "varmer opp"...
 


Slutten av en to timers bakketrening på utfordrende stier.
Filmen viser det suverent beste partiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar