tirsdag 3. juni 2014

"Nå må du få opp farten" sa kjerringa som suste forbi meg!

70,84 kilometer Ullensaker Rundt etter sykkelorienteringsposter.

Ikke nok med at den ukjente kjerringa hadde el-sykkel, hu måtte også mobbe meg! Dæven, jeg kom meg forbi igjen, men det kosta mer enn mye krefter og litt til. Uvitende om hva jeg hadde i vente syklet jeg i bakkene ved Krogfoss mellom Sand og Holter - vest for Jessheim. Jeg var på 7-milstur på jakt etter alle Ullensakers sykkel-turoienteringsposter.

Så tok jeg igjen en kvinne på behagelig kveldstur på noe som lignet på en "handlesykkel" - og hun var ikke i treningstøy. I det jeg passerer ser jeg at det er en el-sykkel, og tråkker til i den etterfølgende motbakken. Mot slutten av bakken fikk jeg en ubehagelig følelse av at noe var i ferd med å skje, og jo da; hu' skulle ha det litt moro med den gamle mannen som krokrygga tråkket på harde livet opp bakken. Og ikke nok med det; hu' spanderte også på seg et "nå må du få opp farten" og et smil før 'a forsvant over bakketoppen.

Jeg smilte ikke, jeg tok en tur i kjeller'n etter kreftene jeg både hadde og ikke hadde, og delvis med hjelp av en utforbakke kom jeg meg forbi igjen. Heldigvis svingte hun av litt etterpå, hvis ikke hadde jeg vel vært nødt til å ta en taktisk tissepause. Elektrisk sykkel er vel juks, det er jo doping på to hjul (?). Den dagen jeg trenger en slik for å sykle tur, sykler jeg ikke flere turer! Jadda, noen trenger sikkert en slik... men de behøver ikke sykle forbi meg!

"Sykkelbyen Jessheim"
Sykkel turorientering for hele familien

Jeg er glad i alle-på-en-dag utfordringer, og dette sykkelopplegget var av det snille slaget. Det var 11 poster rundt omkring i Ullensaker... i alt ble det er tur på 71 kilometer i herlig sommervær på en mandag kveld. Låra skreik litt på slutten, dette var årets suverent lengste sykkeltur - men med terrengsykkel var det greit med en snittfart på 20 kilometer/timen inklusive diverse stopp for å lese kart, ta bilder mv.

Turen startet og sluttet på Jessheim friidrettsstadion, der er jeg jo stadig vekk både som fotograf og løpsarrangør.

Neste post var Statoilstasjonen ved Liekrysset etter noen kilometer sykling på gangveier. Det var 24 grader og supert sykkelvær selv om det blåste litt. Det er stillere nå enn i tidligere tider - og ikke er det drikkestasjon i Jessheim Vintermaraton her lenger heller.

Jeg overså grusveien som tok av ved Mogreina kirke, og fikk en omvei via skolen før jeg var ved dagens tredje post, Sandtjernshytta som er bygget opp igjen etter brannen. Her var jeg mye i forbindelse med o-løp og o-samlinger tidligere, nå er det naturundervisning som gjelder ved hytta.

Fjerde post var ved Aurtjernet, der det var stor badeaktivitet klokken 7 på kvelden - og kalenderen viser bare 2.juni! Her passerte terrengløypa som jeg brukte til Romerike50 (50 km terrengløp) som ble arrangert to dager tidligere.

SAS-museet ligger ikke så langt fra den gamle terminalen, og definitivt ikke der den er tegnet inn på kartet. Dette så jeg da jeg fikk kartet og la inn en melding på arrangementets hjemmeside  - en kommentar som ikke er kommentert. To kilometer er jo en grov feilinntegning av posten, men de lurte ikke gamle meg.

Neste post, den sjette for kvelden, lå rett sør for vestre rullebane på Gardermoen. Her går stien ned til det vernede ravineområdet ved Sogna. Der har jeg aldri vært, det skal jeg snart gjøre noe med.

Det var langt ned og langt opp igjen til Krogfoss på veien mellom Sand og Holter. Brua går over en for tiden litt flomstor Leira, på grensen til Nannestad kommune.

Etter en transportetappe på nesten 15 kilometer via Jessheim, var turen kommet til dagens åttende post ved Gamle Kløfta skole, en idyllisk bygning helt inntil Gamle Trondheimsveg. Jeg husker den godt fra før motorvegen overtok trafikken. Legg merke til fotografens skygge.

Ullersmo med høye murer og gjerder med piggtråd ...og et fengselsutsalg som var dagens niende sykkelpost. Ikke akkurat et fengslende sted!

Ullensaker kirke ligger flott til på en haug rett øst for motorvegkrysset på Kløfta. I kneika opp til kirken protesterte låra vilt... men det var en post igjen - og den lå langt fra alle andre.

Fra Ullensaker kirke syklet jeg nordover via Løken og Ramby og ikke minst vegen mellom Åsmarka og Langelandsfjellet - der jeg har løpt masse o-løp på begge kartene. Dagens 11. og siste post, Fonbekk gård, bommet jeg litt  på. Jeg trodde det var nærmere krysset mot Nordkisa, men lå altså litt nærmere Jessheim. Nå var det omtrent like langt hjem til Vormsund Brygge som til friidrettsstadion... men jeg måtte jo ha med bilen hjem, så det ble et nytt besøk på det flotte idrettsanlegget.