fredag 22. april 2016

Stolpejakt Borregård rundt - joggeturisme

Sandesund - Årum - Torp - Sarpefossen - Ruinparken - Kulåsparken. Det betyr i praksis Borregård rundt - og det var en fin tur på mest turveier og i parkområder.

 
"Fresk i Sarp" som er en del av prosjektet "Folk i form til Tusen" har satt ut 150 nye stolpeposter, (nr 701-850) - og i dag hadde jeg en relativt kort (!) tur innom 52 av postene. Egentlig hadde jeg tenkt å ta alle 150 stolpene på èn dag, men da hadde det vært kjekt å planlagt rekkefølgen på forhånd. Hun som skulle sende meg kartet har nok glemt det, så da ble det en snartur til Sarpsborg for å hente kart på servicetorget (rådhuset) - og samtidig besøke en del av postene.
 
Nåja, snartur ble det egentlig ikke. Det var mildt sagt trafikale problemer på veien nedover (ulykke) - så jeg brukte tre timer på turen nedover, men jeg rakk da servicetorget før de stengte. Jogge/gåturen innom de 52 postene tok mindre tid enn kjøringa. Jeg har også vært lettere til beins... var noesliten etter gårsdagens intervalltrening.
 
Alle de 150 stolpene som nå er satt ut er på samme kart. Jeg valgte å besøke de sørligste postene i dag - siden jeg ikke hadde fått forstørret kartet, og gubbesynet hadde problem med andre deler av kartet - som jeg skal forstørre litt før neste tur. Dermed kom jeg også på to områder i Sarpsborg der jeg ikke tidligere har vært på Stolpejakt; langs Glommastien fra Sandesund til Torp, og deler av Tusenårsstien ved Tarris øst for sentrum. Hadde jeg klart å lese kartet bedre ville jeg også sett at det bare var 6 poster i selve Sarpsborg sentrum, som jeg burde inkludert i dagens tur.
 

Norges hovedstad!

Turen ble på to timer og førti minutter i mest rolig jogg, inkludert et par "orienteringsblemmer" og stopp for å ta 146 bilder. Nok en fin sightseeingtur i Olavsbyen: Olav Haraldssøn (Olav den hellige)  grunnla byen "Borg" i 1016, som faktisk var Norges hovedstad fram til 1030. Senere fikk byen et sammensatt navn av Sarpefossen og Borg - og i år feirer altså Sarpsborg 1000 år. Bildet er fra den nyanlagte delen av Tusenårsstien ved elva øst for byen (ved Tarris).
 

Bilder fra turen:

 
Turen startet ved parkeringsplassen utenfor "Janitsjarhuset", og som tårnet røper er dette et tidligere menighetshus. Her holdt Sandesund menighet til fra 1939 til 1992 da huset ble solgt til Sarpsborg Janitsjarkorps.

Stolpe 721:
Ved svingen her i Elvegata har jeg vært på stolpejakt tidligere også. Stolpen står i krattet til venstre.

Elvegata 1, her vokste min gode venn ultraløpervenn  Per-Einar Roth  opp. For bare tre uker siden hadde vi klubbsamling i Sarpsborg - og da fikk jeg foreviget P-E foran barndomshjemmet.
 
Stolpe 720:
Nå er jeg i Sandesund Terrasse,og stolpen er ved fotgjengerskiltet. I bakgrunnen deler av den mektige Sandesundbroen (E6).
 
Stolpe 737:
Ved enden av en gangvei nedenfor Ringgata...snarveien ned mot Lasersenteret og Bowlingseneret.

Stolpe 731:
Ved Parkvesenets anlegg i Torsbekkdalen.

Stolpe 728:
Ved inngangen til Laser World og Sarpsborg Bowlingsenter i Torsbekkdalen.

Stolpe 730:
Ved gangveien opp mot Sandesundbroa.

Stolpe 718:
Det restaureres ved Torsbekk kai nede ved selve Sandesund. Stolpen var på anleggsgjerdet.

Stolpe 719:
"Byen Brygge". Like ved gikk Sandesundferga over til Sundløkka på andre siden (i Fredrikstad kommune) helt fram til 1979. Da kom gangbroen parallelt med Sandesundbroen, og ferga ble overflødig.

Fra bakken opp fra Sandesund...

Broen er et mektig syn - og gangbroa i bakgrunnen er også en luftig innretning.

Under broa... dette ser jo ikke de som suser forbi på E6.

Stolpe 750:
På gangbruas høyeste punkt - og dermed også på kommunegrensen mellom Sarpsborg og Fredrikstad. 5 minutter tidligere vurderte jeg å ta av jakka og legge den i sekken, men akkurat her kom det en liten snøbyge (!) selv om det egentlig var sol og 10 varmegrader. Nå følger 7 poster som ikke ligger i Sarpsborg kommune...
 
Stolpe751:
Ved en benk langs Glommastien på Årumsiden sør for Glomma (Fredrikstad).
 
Stolpe 752:
Fundament til det jeg tror var en tømmerrenne i gamle dager. Det var her tømmeret ble fraktet forbi Sarpefossen ned til Sundløkka. Her gikk også Hafslundbanen ned til havna ved Sundløkka helt til et ras ødela deler av skinnegangen i 1967.
 
Stolpe753:
Ved et lite tjern nedenfor Domberg. På andre siden av tjernet kan man skimte hjort (?) på beite.
 
Det er mye industrihistorie også på denne siden av Glomma. Her var det møller og sagbruk og stor virksomhet knyttet til Borregård - som i dag har alle anleggene på bysiden av elva.
 
 
Stolpe 816:
Ved gapahuken på Dombergodden.
 
 
Stolpe 749:
Ved elva... på plassen i bakgrunnen, til venstre for turveien.
 
Denne har sett bedre dager og egner seg neppe til elvekryssing med mindre man ror fryktelig fort.
 
Stolpe 780:
Ved ruinene av noe...
 
Stolpe 779:
Ved ei lita bukt langs elva - her og mange steder langs Glommastien er det tilrettelagt med benker.
 
Stolpe 778:
Ved en benk der bekken kommer ned fra Gatedalen, på grensen mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Nå er jeg altså på vei inn i Sarpsborg igjen.
 
Fin benk!
 
Stolpe 748:
PÅ nedsiden av denne undergangen der turveien (Glommastien) kommer opp til fylkesvei 111. Her burde jeg gått ned igjen til benken og opp skråningen  til stolpe 815... Jeg havnet på østsiden av den veldig sterkt trafikkerte fylkesveien - og gang/sykkelveien var flott den - men uten overgang eller undergang til industriområdet (Torp) på andre siden. Jeg må ha ventet nærmere 5 minutter før jeg våget å løpe over veien... i et stunt som går bra så lenge man ikke snubler... og jeg snublet ikke.
 
Stolpe 747:
Ved et gjerdehjørne utenfor bygget til Elfa.
 
Stolpe 815:
I skråningen mellom industriområdet og Glomma.
 
Sommeren er i anmarsj....
 
'
Stolpe 746:
I Opphaugveien, med utsikt mot anlegget til Kingsrød Transport, som med sine 200 trailere er godt synlige på veiene i regionen.
 
Stolpe 717:
Ved pumpa for Truck Diesel utenfor Kingsrød transport.
 
Stolpe 777:
Ved et teknisk bygg ved Skolemesterløkka. Buska var mer imponerende enn bygget.
 
Stolpe 776:
I den lille parken ved Oscar Torps fødested...
som opprinnelig lå i Skjeberg kommune, men nå altså i Sarpsborg.
 
Minnesteinen fra andre siden...
 
Glomma Papp, en av mine gode kunder fra tiden som salgssjef i Xerox. Fikk noen hyggelige signaturer her nede.
 
Stolpe 716:
Masse industri trenger masse kraft. Stolpeposten er borte ved trafostasjonen.
 
Stople 775:
I skråningen ved turveien opp fra Glomma Papp.
 
Stolpen kan skimtes bak den voksne buska...
 
Stolpe 774:
I skogkanten ved parkeringa ovenfor Glomma Papp.
  
Stolpe 714:
Ved en lekepark midt i mot Hafslund Hovedgård. Jeg måtte går rundt 3/4 av parken før jeg fant en åpning i gjerdet.
 
Hvitveis i tusenvis i skråningen ned mot Sarpefossen.
 
'
Stolpe715:
Ved inngangen til det som antagelig har vært et tilfluktsrom. Her var det åpent, så der er sikkert en kjekk plass for eventuelle uteliggere.
 
Ikke noe futt i Sarpefossen ved Hafslund kraftverk. Det kan være ganske heftig her når vannføringa er stor.
 
Stolpe 713:
På utsiktsplattformen som er tilrettelagt ved kraftverket. Utsikt mot Borregårds anlegg på endre siden av elva.
 
Stolpe 701:
Ved undergangen under fylkesvei 118 (E6 før Sandesundbroa ble bygget). På grunn av arbeid i tunnelen måtte jeg komme meg over fylkesveien i stedet. Det ble nok et tvilsomt stunt - men jeg snublet ikke denne gangen heller der jeg galopperte mellom bilene.
 
Snart kan vi gå under veien igjen...
 
Stolpe 702:
På bysiden av broa over Sarpefossen.
 
Stolpe 703:
Rasteplassen ved den omlagte Tusenårsstien ned mot Glomma.
 
Stolpe 704:
Ved neste benk langs Turenårsstien.
 
Mellom turveien og Glomma her ved Tarris har man gjerdet inn et område der det var sauer og lam på beite. Det hadde jeg ikke ventet å se her "midt i byen".
 
Stolpe 770:
Ved minnestein på Olavs voll!
 
På vei til neste stolpe gikk veivalget gjennom denne undergangen... nei takk. Jeg krabber meg over den stengte jernbanelinja.
 
Stolpe 705:
På andre siden av undergangen....
 
Stolpe 763:
Dagens blemme! Jeg jogget mot denne stolpeposten for jeg tok de to forrige, man da jeg så gjerdet i bakgrunnen snudde jeg og bestemte meg får å ta posten fra andre siden. Det var jo ikke mulig, området var skikkelig gjerdet inn. Neste forsøk fra riktige siden gikk bra - jeg hadde bare feilbeegnet hvor langt jeg var kommet på stien,og snudde 20 meter før posten. Kartet viser tydelig at posten ligger rett før gjerdet... men det var dette gubbesynet da!
 
Stolpe 773:
Ved en bunkersnedgang fra krigens dager.
 
Mer interessant enn bunkersen er Borgarsyssel museum og Ruinparken på andre siden av turveien, men der var det ingen stolpeposter.
 
Stolpe 707:
Ved parkeringsplassen foran fabrikkanleggene på Borregård.
 
Stolpe 710:
Ved Stjernebygget, som var Borregårds hovedkontor i nøyaktig 50 år helt til et nybygg sto klart i fjor. Dette passerte jeg på vei til "gamlebygget".
 
Stolpe 712:
Ved veien på østsiden av den flotte Kulåsparken.
 
Stolpe 782:
Under en skrent i utkanten av Kulåsparken.
 
Stolpe 784:
Høydepunkt i Kulåsparken.
 
Stolpe 781:
Fortsatt i Kulåsparken, nå med Sarpsborg rådhus i bakgrunnen. Der hentet jeg kartet drøyt to timer tidligere. For en drøy måned iden var skieliten på sprintrenn (på tilkjørt snø) i denne parken.
 
Stolpe 754:
Ved høydepunkt ned mot boligområdene i Sandesundsveien.
  
Stolpe 761:
Fortsatt i Kulåsparken - her med et par damer på stolpejakt.
 
Stolpe 802:
Putt i den smale skogtarmen mellom Kulåsparken og parken ved Østfold Fylkeskommunes bygg og Borregård Hovedgård..
 
Stolpe 803:
Stein ved turveien.
 
Stolpe 817:
På en liten høyde bak fylkeshuset.
 
Stolpe 755:
Ved Østfold Fylkeskommunes bygg - som ikke har endret seg siden jeg var her på utallige besøk i Xerox-tiden.
 
Stolpe 756:
I parken nedenfor Borregård Hovedgård.
 
Stolpe 757:
I veikryss i parken... nå må jeg enten klatre over et høyt gjerde eller gå en laaang omvei for å komme ut av parken.
 
Det kommer en turvei fra Kulåsparken langs utsiden av gjerdet til Borregård Hovedgård, men er du inne i parken havner du i denne smale slusa mellom gjerdene - da er det bare å klatre...
 
Og dermed var dagens runde slutt, bilen sto 200 meter ned samme veien. Om alt går etter planen blir det nytt Sarpsborgbesøk om 5 dager for å ta de siste 98 stolpepostene som foreløpig er satt ut.
 
De tidligere turene i "Fresk i Sarp":
09.04.2016 Kjerringåsen Trøsken, stolpejakt 30 poster
19.03.2016 Varteig, stolpejakt 30 poster
27.02.1016 Tunevannet Rundt, stolpejakt 20 poster
25.02.2016 Isebakke 6-timers Stolpejakt Sarpsborg, 50 poster
11.02.2016 Søfritt terreng på stolpejakt i Skjeberg, 50 poster
26.11.2015 På vei mot 1000 stolpeposter i Sarp, 60 poster
03.11.2015 2-dagers Stolpejakt i Sarpsborg, 200 poster
06.11.2014 Fresk i Sarpsborg II, 100 poster
20.10.2014 Fresk i Sarpsborg, 100 poster


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar