tirsdag 10. mai 2016

76 km stolpejakt i Nes... 120 poster

Fra den offisielle åpninga av Stolpejakten i Nes, ved Dragsjøhytta. Jeg hadde planlagt dagen slik at jeg fikk med dette som avslutning på tur nummer fire.

Stolpejakten i Nes ble en lang dags ferd i strålende sommervær - og min hittil lengste dagstur på stolpejakt. Jeg har hatt 10 turer på mer enn 50 km de to siste årene, og lengst før i dag var 61 km på Hadeland 23. juli i fjor. Flest stolper (126) besøkte jeg 19. juli i fjor på Øster+Vestre Toten.

I dag ble det altså 120 stolper på 6 ulike steder i Nes, totalt 76 kilometer, 1200 høydemeter, årsmeste varmegrader (+25C) og 289 bilder. Jeg var på tur i 11 timer og 40 minutter, men inklusive transport mellom områdene var jeg i farta fra 08:00 til 23:00. Skjemaet sprakk med en time, det skyldes i hovedsak to feilplasserte stolper jeg ikke fant. En kuriositet er at GPS-klokka gikk tom for batteri mellom dagens siste stolpe og der jeg hadde parkert bilen.

De seks rundene var på mellom 10 og 17 km, slik at jeg ikke trengte sekk, men hadde med rumpetaske med litt drikke, mobil og annet småtteri. Været var jo strålende, så det var t-skjortevær hele dagen. Ekstra hyggelig var det med følge på tre av turene; Marita på Neskollen og Hilde på Dragsjøen og Auli.

Det ble gradvis mindre jogging og mer gåing, spesielt etter at jeg fikk vondt under venstre hæl. Avslutningen på Årneskartet var med stokk stive ben. Ellers ble det en god del tidstap på grunn av dårlige kart, spesielt i terrengpartiene. Jeg skal ikke utdype dette, men har gitt tilbakemelding om feil til arrangøren. To av postene som var feilplassert fant jeg på en "leteaksjon" neste dag. Ca 30% av turen gikk i terreng, resten i urbane områder.

Bortsett fra kartstandarden er det et strålende turopplegg - og det er artig at man har fått med 6 lokale arrangører i Nes. Dette er jo den eneste stolpejakten i Norge som ikke er tilrettelagt av en o-klubb.

Noen bilder og litt omtale fra de seks turene

1: Fenstad 16,9 km, 252 høydemeter, 20 stolper, 2:12

Årets stolpejakt i Nes startet ved fv177 litt sør for Fenstad skole. Allerede her fikk jeg et hint om at stolpeplassering var litt "omtrentlig" i forhold til beskrivelsen. Dette var bussholdeplass - men stolpen var ved ei buske 25 meter unna. Det er litt uvant for en o-løper å komme til riktig punkt og ikke se posten umiddelbart, men dette er selvsagt uviktig.

Stolpepost ved Joker'n - 250 meter fra der jeg bodde før jeg flyttet til Vormsund for drøyt tre år siden.

Stolpeopost ved barnehagen i Movegen.

Denne stolpen ved Ålandsvegen lå ca 75 meter feil i forhold til ringen på kartet, men det var jo problemfritt å finne stolpen. Det var en strålende morgen og allerede 13 grader ved 8-tiden.

Stolpepost ved Ellingssjøen. Det er vel ingen vann jeg har løpt flere runder rundt enn Ellingsjøen - det var jo hjemmeterrenget mitt de 25 årene jeg bodde i Fenstad.

4Hs gapahuk på "andre siden" av Ellingsjøen - her var det stolpe også i fjor.

Turens høyeste punkt, drøyt 300 moh, nesten øverst på Jonsrudberget.

Terrengdelen av kartet var nesten uten detaljer, men postene lå enkelt ved stor sti eller skogsbilveg.

Stolpepost ved Kvernhaugmølla som det ikke er mye igjen av. Men badeammen er der fortsatt.

Stolpepost 10 i "Møllergata". Dette er Fenstad: Flate store kornåkre, nypløyd i disse dager. Nes er Norges største kornkommune,og mye av dette arealet ligger i Fenstad.

"Nordby" - lokkale' i Fenstad der det har vært mange sagnomsuste fester. Stolpepostbeskrivelsen var: På bjørk bak lokalet. Litt artig at det bak der var ei diger Bjørk uten stolpepost, men i enden av tomta var stolpeposten i et lita bjørk i krattet.

Stolpepost bak Fenstad skole (som het Jerpestad skole til den ble slått sammen med Brårud skole i Vestre Fenstad).

Dermed var 20 stolpeposter på dagens første kart besøkt, og temperaturen var steget til 19 grader, wow for en herlig dag.

2: Oppaker 14,7 km, 152 høydemeter, 20 stolper, 2:08

Runden på Opaker startet med stolpepost foran næringsparken, som var Oppaker skole til den ble nedlagt ca 2010. Her fant jeg en skyggefri parkeringsplass, det var bare å glede seg til å komme tilbake, kjølinga sluttet å virke i går.

Her var det en stolpepost bak den tidligere salgsboden ved Frognerstrand camping.

Stolpe på gjerdehjørnet ved kiosken på Hagen Camping som ligger rett bortenfor Frognerstrand camping. Her nede ved badeplassene og campingplassene hadde jeg aldri vært tidligere!

Stolpe på moloen ut i Glomma.

Denne er vel laget for å beskytte stranda når det er flom i Glomma. Det var det definitivt ikke nå.

Idyllisk sti mellom Frognerstrand og Daskerudstranda.

Stolpepost på høyden ved Daskerud.

Jordkjeller (?) midt i mot Arbeidermuseet ved Funnefoss.

Arbeiderbolig ved Industriarbeidermusèet....

Ministranda ved Arbeidermuseet.

Vaktmester'n klipper gresset ved Funnefoss Tresliperi - sliperiet er en del av arbeidermuseet. Ved skiltet i bakgrunnen er stolpeposten.

Ja, det er ingen spøk å oppholde seg i elva her når slusene åpnes...

Stolpe 32 var ved Vaterland, flott turmål på odden midt i mot Daskerudstranda.

Oldtidsvegen ut mot Nabben, som kan ses i bakgrunnen.

Stolpepost ved Nabben. Dette er rett nedenfor det nye fine boligområdet på Bjertnes.

Stolpepost like ved brygga til Bjertnestunet.

Nå fulgte tre poster på et stort sett detaljfritt terrengkart - men vanskelig var det likevel ikke. Nord for Bjertnestunet - i sørhellinga av Herbergåsen - lå det en gang en hoppbakke ved siden av Huldrastupet - og bakken fikk samme navn. Nå er det bare unnarennet igjen og rasteplass der hoppet var.

Stolpepost ved gapahuken omtrent der ovarennet på Huldrastupet sto.

Midt over Herbergåsen i øst/vestlig retning går Gamle Kongeveg, og på toppen står denne bautaen

Etter turen i selve Herbergåsen ble det ev avstikker langs E16 til Herbergåsen Industriområde. Denne bilforretningen fikk navnet sitt den gangen vegen her var Riksveg 2.

Ikke langt fra FuVo stadion var det en stolpepost ved lavvoen til den lokale barnehagen - og både der og i Herbergåsen møtte jeg barnehagebarn i full aktivitet i sommerværet. Fra E16 til denne plassen var det merket sti over jordet til Steinerud gård. Nå var det nypløyd og slådda... men ikke sådd, så jeg dro rett over - under tvil.

FuVo (Funnefoss/Vormsund) stadion der den lokale "toppklubben" holder til som et av de bedre lagene i 3. divisjon.

Stolpepost ved Arbeidemuseet Furuset inne på blogfeltet på Opaker (også kalt Oppaker, Oppåker, og Oppakermoen - i tillegg til Lompemoen etter et tidligere lompebakeri).

Furuset er et småbruk i miniatyr! Alle hus er bygget som miniutgaver, trolig inspirert av husene på de store gårdene omkring.

Siste stolpepost på denne runden på Oppaker var ved denne bjørka ved Karstenbutikken. Her var det butikk i 86 år til den ble nedlagt i 2004. Nå er det verken butikk eller skole på Oppaker.

Dagens andre runde var over, bena var fine og jeg lå foran skjema, slik at det ble tid til en is på Esso'n i Vormsund. Temperaturen var nå 25 grader - i skyggen.

3: Neskollen 11,4 km, 246 høydemeter, 20 stolper, 2:14

Kartet til Stolpejakten i Nes ovenfor - og det nye o-kartet nedenfor. Utfordringen her er dels at stolpekartet mangler detaljer, og aller mest at en del inntegnede stier er tegnet med svært stor omtrentlighet - og mer egnet til å forvirre enn å hjelpe. Flere stolper var i "ingenmannsland" - dvs detaljer som ikke finnes på kartet. Stolpe 54 var plassert feil, stolpe 57 var inntegnet feil, og for flere av de øvrige (der appen viste riktig posisjon) er man nesten avhengig av GPS for å finne posten - od det går jo greit dersom man har dekning.

Før turen på Neskollen prøvde jeg å overføre stolpepostene til o-kartet, men det var ikke så opplagt...

Marita Hernandez ventet ved Nes Arena for å bli med på denne Neskollen-runden. Greit med litt ekstra kartlesningsrutine på denne turen. Her har hun kurs mot en stolpepost ved hjørnet av parkeringsplassen.

Her ved en stolpe i hvitveisåkern...

Stolpepost ved en continer i skogen ved Idrettsanleggene på Neskollen.

Her ved "froskedammen" var det full fart i overgangen mellom rumpetroll og frosk sist jeg var her. Stolpe 44 var her ved dammen.

Det er flott sti oppover åsen ved siden av boligfeltet - på grensen mellom Nes og Ullensaker kommune. Her er stolpepost 45.

Stolpepost der det gamle Nikebatteriet lå på Bøleråsen - så vidt inne i Ullensaker kommune.

Stolpepost ved Tolvstein på toppen av Neskollen. Jeg er litt usikker på om dette er den egentlige Tolvsteinen - den er slik jeg mener å ha sett det vardelignende bestående av 12 store steiner. Så langt - alt vel, men nå skulle vi lenger inn i terrenget der i alle fall 6 stolper lå "spennende" til.

Stolpepost 58 var rester av ei tørrgran rett utenfor et stort hogstfelt. En nyinntegnet sti på kartet forvirrer, den riktige stien forbi her er jo også på kartet. Jeg gjettet at stolpen ville være lett å se fra stien, men der tok jeg skikkelig feil. Marita og jeg lette oss frami det store hogstfeltet, men jeg måtte til slutt hente fram iPhoneappen - og fant da posten greit. Men uten app er denne lei. Disse stolpene er jo ikke lett å se på avstand - så uten kartdetaljer er det vrient.

Nærmeste sti er i høyre kant i enden av det store hogstfeltet.

Jeg må ta bilde av dette skiltet i Badstudalen hver gang jeg kommer forbi her...

Stolpepost ved gapahuk nesten nede ved Hvamsmovegen.

Vi lette 15-20 minutter (?) her hvor stolpe 43 burde vært - ved denne skrenten. Vi fant den ikke, men dagen etter dro jeg ut på ny leting. Dette gule båndet er muligens planlagt plassering av stolpeposten, men her fant jeg bare o-brillene som jeg hadde mistet dagen før. I tillegg til skrenten på bildet er det mange andre store skrenter i området - så heller ikke o-kartet er særlig bra her.

Jeg fortsatte å krysse systematisk i terrenget og fant til slutt stolpen bare 120-150 meter sør for der den i følge kart og app og terrengdetaljer burde vært. Der, ved en pytteliten skrent som ikke en gang kvalifiserer til å komme med på et o-kart, var altså stolpe 54 feilplassert. Om arrangøren har flyttet den ennå vet jeg ikke, men jeg har da sagt i fra.

Også stolpepostene 55 og 56  var bingopreget uten å ta i bruk appen, siden den nyinntegnede stien er kraftig feiltegnet. Beskrivelsen til 56 var dessuten kanten av hogstfelt, men den var 50-100 meter inn i skogen. På bildet er Marita ved stolpe 57 som lå på toppen av en høyde - det stemte med postbeskrivelsen. Men den lå på motsatt side av inntegnet sti, og både app og kart viser til et punkt litt ned i lia.

Stolpepost 50 var den siste i terrengpartiet, og var også litt vrien siden stien er feiltegnet. og stolpen lå i et område med tynningshogst ved en liten tverrsti inn mot boligfeltet.

Den siste stolpen ved Nes Arena lurte oss også. Nes Arena var ikke tegnet inn på kartet, og vi gjettet riktig at stolpen var mellom den tidligere bygningsmassen og arenaen. Men vi overså at stolpen lå inne i vinkelen til høyre og fikk en æresrunde rundt hele Nes Arena før vi fant stolpen.

Dette er den mest eiendommelige stolpejaktrunden jeg noen gang har vært med på. Ekstra spesielt er det fordi vi i o-laget tilbød gratis bruk av det nye digitaliserte o-kartet - noe som altså ble avvist med argumentasjon om at o-kart var for komplisert! Men altså... dette var kanskje mer meningsløst for Marita (som fortsatt er aktiv o-løper) enn for meg. Jeg er overbevist om at de som arrangerer gjorde så godt de kunne (bortsett fra å høre på råd) - og det er jo artig med noen ekstra nøtter en og annen gang!

4: Dragsjøen 10,2 km, 201 høydemeter, 20 stolper, 1:26

Stolpepost ved Dragsjøhytta... her møtte jeg Hilde Johansen som skulle på åpninga av Stolpejakten i Nes halvannen time senere. Hun skulle trene først, men ble i stedet med meg på jogge-/gåtur på de 20 stolpepostene på Dragsjøen-kartet. Også dette kartet var "håpløst", men postene var plassert så lett at det ikke var noe problem uansett.

Stolpepost ved den nye turveien (lysløype) mellom Årnes og Dragsjøhytta.

Her er vi på myra vest for Dragsjøhytta, der lysløypa går over til Fjellfoten.

Stolpepost ved Kuholmen med flotte Dragsjøen (drikkevannkilde) i bakgrunnen.

Denne steinen lå nedenfor stien, som er mildt sagt omtrentlig tegnet inn på kartet. På kartet ser det ut til at steinen skal ligge overfor stien. Det ble en liten æresrunde der...

Stolpepost helt i sørenden av Dragsjøen. Her går løypa til Dragsjøen Rundt, et av yndlingsløpene mine - men mange klopper og plankestier har ødelagt røffheten - men i stedet gjort løype mer tilgjengelig for folk flest.

Hilde var et underholdende selskap... For seks år siden ble hun med noen venner på en invitasjonstreningstur jeg arrangerte i Fenstadmarka. Det var hennes lengste treningstur, og hun ble miljøpåvirket. Samme høst debuterte hun på ultraløp, og nå er hun en av Norges beste 24-timersløpere med pers på over 200 kilometer.

Stein i brattbakken opp fra sørenden av Dragsjøen. I denne bakken gikk jeg noen skritt selv i mine beste løpeår - og mener jeg tjente på det.

Stolpepost på toppen av Dragsjøbakken, omtrent der hoppet var. Jeg hoppet selv for drøyt 50 år siden, men var aldri her. Det er ikke så rart forresten. Siste rennet var i 1953 - 8-10 år før jeg hoppet, men kankje min far hoppet her (?). Bakkerekorden var 51 meter.

Hilde nærmer seg stolpepost 96 langs østsiden av Dragsjøen.

Stolpepost 97 ved en av flere flotte rasteplasser ned mot sjøen.

Stolpepost helt i nordenden av Dragsjøen, omtrent der Dragsjøhytta sto før det ble drikkevann på 60-tallet - og hytta ble flyttet 200 meter til der den står i dag.

Stolpepost ved Vestetjern - noen hundre meter nedenfor Dragsjøen - og et populært badevann.

Det nærmer seg offisiell åpning av Stolpejakten i Nes.

Kommende stolpejegere hygger seg i det flotte kveldsværet.

Turgåere planlegger kveldens stolpeposter.

Harald Verket åpner stolpejakten.

5:Auli 11,2 km, 274 høydemeter, 20 stolper, 2:03

Ikke akkurat noe blinkskudd, men første stolpepost på Auli-kartet var her ved butikksenteret nederst i boligfeltet. Hilde ble med også på denne runden - på hjemmebane - det var ikke meg i mot!

Stolpeposr der turstien tar av innerst i Granvegen.

Hilde ved stolpeposten der stien krysser kloppa nedenfor Damstokkmyra.

Stolpepost ved Svarstadtjernet - populært turmål og badeplass for beboerne på Aulifeltet. Her har jeg gått noen turer med Lilo også (Jack Russelen  til Ole).

Vi leita og leita og leita etter stolpepost 77. Der kart og app sa det skulle være stolpepost var det ingen ting  - bare et sted i lia. Masse hogst var det også i området, men vi ga oss ikke uten videre. Etter å ha rotet bort masse tid - og også innsett at det kom til å bli mørkt før jeg var ferdig med dagens stolpejakt - måtte jeg slukøret si til Hilde at jeg ga opp. Stiene i terrenget var ikke på kartet, stien på kartet var ikke i terrenget.

Også denne stolpeposten lette jeg etter dagen etter, det hadde Hilde også gjort. Vi fant begge posten ved intuitivt å følge stier -selv om vi beveget oss lenger og lenger fra der stolpeposten skulle vært. Posten lå 600 meter lenger sør enn den skulle - en helt ubegripelig feilplassering. Selv om jeg meldte fra ble den ikke flyttet umiddelbart, for jeg ble kontaktet av flere som ikke fant den - og som så at jeg hadde registrert alle 120 stolper i Nes.

Turen fortsatte i boligområdene, og der var det ikke problemer verken for arrangører eller oss. Her fra stolpe 69 ved undergangen under Skredderstuvegen.

Stolpepost ved gapahuken inntil den nylig oppgraderte fotballøkka på Myra.

Gangstien ned til stolpepost 66 kalles "jungelen", men nå er det ikke mye som minner om jungel her.

Stolpejakt på Aulifeltet betyr bakker opp og bakker ned. Her en stolpe i bakken opptil Orrevegen.

Og her venter Hilde ved en stolpe på toppen av stien ved Vipevegen.

Stolpepost ved lekeplass høyest opp i "nyfeltet" i Rugdevegen. Jeg ser forresten at arrangøren konsekvent skriver ...veien på postbeskrivelsene, men i Nes heter veiene ...vegen!

Grillplass ved balløkka ovenfor Auli skole.

Stolpepost ved Grendehuset.

Auli stoppested. Nå går krangelen om hvor ny stasjon skal komme. Nes og Sørum kommune er enige om en ny stasjon mellom dagens stasjoner på Rånåsfoss og Auli, men jernbaneverket vil oppgradere Rånåsfoss stasjon - langt vekk fra der majoriteten av folkene bor på Søndre Auli. Man velger billigste løsning - selv om det ikke er der folk bor - og planlegger heller ikke en stor ny p-plass.... sukk!

Da var 5 av 6 kartrunder unnagjort, Hilde reiste hjem til seg og jeg reiste videre til Årnes i begynnende skumring. Jeg hadde tapt en time bare på feilplasserte stolper, hvis ikke hadde jeg rukket dette i dagslys. På den annen side planla jeg Årnes til slutt fordi det der var minst kupering og mest veglys.

6: Årnes 11,6 km, 99 høydemeter, 20 stolper, 1:39

Siste runde var altså i Årnes sentrum, og jeg parkerte ved Elvestien.
Auuu, nå var beina vonde - eller rettere sagt føttene. Vrikkinga (venstre vrist) som plaget meg litt rundt Dragsjøen var bedre, men hælene var vonde, leggene var stive og jeg hadde antagelig blemmer under noen av tærne (det hadde jeg, ja).

Stolpe 102 lå der broa går over til Årnestangen. Det er skumring, men kameraet kompenserer delvis for det, så det ser lysere ut enn det faktisk var.

Litt lenger nord på Årnestangen lå en stolpepost ved denne benken.

Her på brygga til Elvekongen skulle det vært en stolpepost, men den hadde jeg fått tips om at var fjernet (kastet i elva?). Samme kveld ble det satt opp en ny stolpe ved infoskiltet i stedet (bak ryggen min der jeg tar dette bildet fra). Antagelig var den satt opp før jeg kom dit.

Dagen etter reiste jeg ned for å finne koden på den nye stolpen.

Stolpeposten ved Kiwibutikken på Øvre Hagavei var satt opp i krattet til venstre.

Stolpe øverst i "Brattbakken" på Fjuk.

Stolpepost ved infoskiltet til arbeidsmarkedsbedriften Kanmers avdeling på Nylænne.

I mørket ved hoppet er det en stolpepost. Drognesbakken på Fjuk ble vedtatt revet forrige måned - så innen stolpejakten er over er kanskje bakken borte.

Stolpepost ved den nye turveien fra Dragsjøhytta via Fjuk og ned til Årnes i bakgrunnen.

Stolpepost ved Espira barnehage i Sververudvegen.

Stolpepost ved gapahuk bak sykehjemmet.

Stolpepost ved Husmo barnehage.

Stolpe111 var på "baksiden" av Nes Sykehjem.

Stolpepost ved inngangen til Årnes stadion.

Bilde tatt fra stolpepost 113 ved Neshallen. Her er det badeanlegget som bygges.

Stolpepost ved Nes kirke.

Stolpepost ved Skule Waksviks rådyr utenfor Velgården. Det er skikkelig mørkt nå, men jeg er ferdig med alle stolpepostene. Og mellom her og bilen gikk GPS-klokka tom for strøm...

Dagens eneste selfie, klokka er nesten 23:00, oppdraget fullført! Det var morsomt å klare alle stolpene (jeg teller med de feilplasserte som jeg måtte lete opp neste dag)... og årets lengte tur så langt.

Årets turer i opplegget til Stolpejakten.no: