fredag 27. mai 2016

Stolpejakt på Vestre Toten (Raufoss++)

Bildet: Gammel'n-skygge på asfalten i solsteika på Raufoss...

Det er 13 dager siden jeg var på "stolpejakt" på Vestre Toten - men først nå (9. juni) har jeg fått satt av tid til å dokumentere turen. Jeg ligger også på etterskudd med fire senere stolpejaktturer.

Vestre Toten Kommune - det er først og fremst Raufoss lengst i nord, i alle fall for en gjest i kommunen. Men, Vestre Toten omfatter også Reinsvoll, Eina og Einavannet lenger sør. Stolpejakten var i år som i fjor lagt til Raufoss (60 stolper), Presteseter (10) og Steffensrud. Presteseter er et psykiatrisk sykehus (Sykehuset Innlandet) ved Reinsvoll, Steffensrud er er rehabiliteringssenter litt lenger øst.

Det var en flott dag for stolpejakt, med sol og langt over 20 varmegrader. Dagsformen var også bedre enn på turen i Rælingen to dager tidligere. Jeg parkerte ved Rådhuset på vestsiden av Hunnselva, men  starten turen i boligområdene i åsen øst for elva og sentrum, bl.a. på Korta og Grimåsfeltet. I dette området hadde jeg ikke vært tidligere, og det er alltid ekstra morsomt med nye steder.

Jeg la opp Raufossturen som et 8-tall slik at jeg halvveis kom innom bilen - og dermed kunne løpe uten sekk. Del to av turen gikk altså vest for  og nedover langs Hunnselva mot Prøven, og deretter en runde med flere skogposter ved Raufoss skistadion. I alt ble det en tur på 21 kilometer og så vidt over 3 timer før jeg hadde besøkt alle 60 stolpepostene.

Til høyre er prinscreen av appen med Raufosspostene... jeg bruker papirkart på turene mine. Jeg har appen bare som backup. Med GPS innkoblet fører jo den deg til måler uten at du må orienere selv... så det skjer nesten aldri at jeg åpner denne på disse turene - det er gjerne de gangene en stolpe er feilplassert eller borte.

De to mer landlige rundene ved Presteseter og Steffensrud ble på til sammen 11 kilometer og 1:35 i tidsbruk. Det høres kanskje masete ut, men med en miks av jogging og gåing får jeg sett meg bra rundt - og jeg ender alltid opp med ca 2,5 bilder i snitt pr stolpepost.

Totalt 32 kilometer, 582 høydemeter, 202 bilder og tidsbruk 4:40.

Noen av bildene fra turen:

ØST FOR HUNNSELVA:
(ok da, første og siste post på runden er vest for elva)

Dagens første stolpe var ved Fyrverkeriet kulturskole, like ved Rådhuset. Sola steiket, dette kom til å bli en varm dag!

Nede ved Hunnselva møtte jeg denne krabaten som tydeligvis var ute på prøveflygning - altså en L-flyger.

Stolpepost ved Hunnselva mellom brua ved gamleskolen og Amfi Raufoss.

Jeg har krysset jernbanen og er på vei opp langs den lille elven Korta. Dette er første gang jeg besøker boligområdene øst for sentrum. Stolpepost 31 ligger på høyre siden i bakken.

Stolpe ved en turvei lenger opp langs Korta.

Jeg kan skimte neste stolpe på andre siden av dalen... i Maurstien.

Stolpepost på ei løkke ved Maurveieng
Stolpepost et stykke oppe i denne bakken - der turveien møter Rustadvegen.

Så var det tre poster i en liten bekkedal mellom boligområdene nord for Korta skole. En av dem til høyre for stien midt på bildet.

Bekkedalen var en ekte hvitveisdal!

Stolpepost i Karsrudlia...stolpen kan skimtes i bortenden av løvetannskråningen.

Stolpe ved lavvoen til Korta skole.

Det var enda to stolper ved skolen... her ved inngangen til skolen - som ligger fint til øverst i boligområdet med fine friarealer rundt.

En av ungene vi kan skimte i bakgrunnen forsto at jeg var en stolpejeger, og kunne ivrig fortelle at det var en stolpe der borte - i skogen ved skolen. Jeg takket selvsagt for hjelpen.

Stolpepost midt i boligområdet på Grimåsfeltet...

Stolpepost 41 er innerst i denne turveien inn til en 50-metersskog ved Elgvegen.

Stolpepost i skogkanten der Rv4 nå går i en fin trasè utenom Raufossbebyggelsen.

Stolpepost innerst i Mårvegen, like ved Rv4... nå ventet en lang utforløping ned Mårvegen mot neste stolpepost.

Stolpepost ved den nye (1999) Bakkerud Gravlund - som er en avlastning til Raufoss kirkegård. Det planlegges også et seremonibygg her.

Stolpepost på ei fotballøkke, og rett etter dette kom dagens første bom. Det vil si; kartet viste at jeg kunne ta inn en blindvei og ned en skråning i terrenget til undergangen mot fv110 Reinsvollvegen, men der var det et høyt nettinggjerde som jeg ikke ville klatre over - så da ble det en omvei på 200 meter og gjennom skauen litt lenger sør.

Stolpepost ved undergangen der jeg kom ut på fv 110.... som jeg fulgte i retning sentrum til neste undergang inn mot boligområdene øst for jernbanen.

Her er det en stolpe ved Raufosstun.

Stolpepost ved Kløvertun (sanitetsforeningen).

Stolpepost ved Baptistkirken.

Så er jeg tilbake ved Hunnselva...

På vei bort til bilen ved Rådhuset tok jeg med denne stolpeposten i parken mellom Raufoss kirke og Hunnselva. Det er fint her i parken ved elva.

Den østre runden ble på 36 stolpeposter, det er altså 24 igjen på den vestre runden. Det ble 2-3 minutter ved bilen og etterfylling av drikke før jeg fortsatte.

Forminsket kart i appen...

VEST FOR HUNNSELVA:

Det gamle jernbanesporet over elva og inn mot Raufoss Ammunisjonsfabrikker er tatt ut av bruk for lengst, men jernbanesporet er beholdt som turvei vest for elva, mens det øst for elva ligger som en integrert del av gatebildet - ganske stilig synes jeg. Her ligger en stolpepost ved gjerdet i høyre kant.

Stolpepost ved inngangsportalen til Raufosspensjonistenes aktivitetssenter - her var jeg vel kvalifisert til en visitt, både som pensjonist og med aktivitet.

Stolpepost ved den flotte turvegen sør for sentrum langs Hunnselva.

Stolpepost ved Raufoss Videregående skole.

Stolpepost ved lekeapparatene på løkka ved Feltspatvegen - nedenfor Lønnbergbakken.

Stolpepost i kanten av hundremeterskogen ved Granittvegen.

Dtolpepost ved en turveg like ovenfor Raufoss stadion.

Stolpepost ved Raufoss Badeland (Totenbadet) - i enden av Crossfitbanen.

Den første av 10 skogposter i det flotte turterrenget ovenfor Raufoss Skistadion. Akkurat her lå det et enslig hus i skogen.

Det er lett å finne fram i det stirike åpne terrenget her, men jeg bommet mye de årene jeg løp orienteringsstafett fra skistadion... det er lett å gjøre småfeil i så raskt og lettløpt terreng.

Stolpepost ved gapahuk midt mellom alle skiløypene.

Det er merkelig hvordan jeg nesten uten unntak kommer bakveien inn til stolpepostene i forhold til stolpejegere flest. Når jeg lager de lange rundene mine kommer jeg "korteste" praktiske veivalg fra forrige stolpe. Som til denne stolpen i gropa, det det var sti til stolpen fra motsatt kant - men ingen hjelp å få fra den kanten jeg kom.

Så er jeg ute av skogen og har krysset Veltmannåa, og den 60. og siste stolpen på Raufoss er her på venstre side av Dr Lundsveg som fører rett ned til rådhuset og parkeringsplassen.

Hele Raufossrunden var altså på 21 kilometer, varme kilometer i herlig vær. Nå var det bare å komme seg videre til Presteseter og Steffensrud.

PRESTESETER:

10 Stolpeposter slik det ser ut i appen. Presteseter er et psykiatrisk sykehus (Sykehuset Innlandet) ved Reinsvoll. Det ligger flott til i lia ovenfor fv246, Bøverbruvegen med jordbruksland på alle kanter.

Her var det en stolpepost i hjørnet av ballbingen.

Stolpepost ved en benk der veien går inn til sykehusområdet.

Stolpepost ved grillhytta.

Bekkeblomster i skogkanten øst for Presteseter.... ingen stolpe akkurat her.

Stolpepost ved stikryss i den åpne fine skogen sør for Klopptjern.

Sau er ålreite dyr...

Stolpepost ved lysløypa...

Stolpepost ved Klopptjern. I fjor var det stolpe ved Gapahuken på andre siden.

Takk for påminnelsen...

Stolpepost ved bygget i bakgrunnen; snekkerverkstedet.

Ved bjørkene bortenfor hesten er stolpe 78.

Stolpepost foran aktivitetshuset.
Og det var den lille runden på 10 stolpepost ved Presteseter. 55 minutter, 6 kilometer.

STEFFENSRUD:

Rehabiliteringssenteret på Steffensrud ligger i åsen midt mellom Reinsvoll og Lena. Her er det virkelig flott - det minnet meg litt om hvordan det var ved Feiringklinikken da jeg var der på rehabilitering for to år siden. Her var det ingen Mjøsa, men Steffensrudtjernet er fint det også.

Løvetann, forhatt ugress...

...men like fullt vakker om våren!

Etter å ha beundret løvetann mellom parkeringsplassen og første stolpepost - fant jeg en stolpe ved utedoen ved siden av gammen ovenfor Steffensrud.

Det går en sti over det nysådde jordet - fra stolpepost 62 helt i høyre bildekant og ned til driftsbygningen på Steffensrud gård.

Stolpe ved hytte eller kårbolig.

Skovalget var Hoka... yndlingsskomerket mitt til joggeing/gåing - i alle fall til jeg får testet flere Altramodeller (klubbens nye sponsor).

Fra parken ved rehabiliteringssenteret...

Stolpepost ved hushjørnet.

Stolpepost ved turveien ned mot Steffensrudtjernet.

Stolpe ved en rasteplass langs vannet.

Stolpepostet 68 lå ved en liten putt i enden av denne vegstubben.

Men rett nedenfor kom vannet fra putten ut ved denne fine fontenen - her var det stolpepost i fjor.

I år var det også noen stolpeposter i lia på sørsiden av vannet, så dette var en ny tursti for meg. Det var bra tilrettelagt med klopper og saueporter.

Imponerende tilrettelegging...

Det var et stykke til neste stolpe, men det var jo andre ting å se på, for eksempel sauer og lam på beite.

Stolpepost 69 lå ved et enslig hus i lia mellom Steffensrudtjernet og åkerlandet sør for der igjen.

Det var en stolpepost ved toppen av denne trappa.

Når heggen - og andre busker - blomstrer, lukter det godt i skogen...

Dagens 80.og siste stolpepost ved fv111 nedenfor Steffensrud. Denne siste runden var snaut 5 km- en fin tur på 40 minutter.

Totalt ble det 32 kilometer, 582 høydemeter, 202 bilder og tidsbruk 4:40 på stolpejakt i dag. Inkludert kjøring gikk det 8,5 timer fra jeg reiste hjemmefra til jeg var tilbake. Denne dokumentasjonen inkl bilderedigering har tatt omtrent like lang tid...