søndag 15. mai 2016

"Sprek i Gjerdrum", årgang 3

Bildet over er fra boligfeltet på Brådal mellom Ask og Grønlund. Jo høyere oppi åsen, jo større hus er gjennomgangsmelodien på de fleste boligområdene langs Fjellvegen.

Gjerdrum var først ute med Stolpejakt her på Romerike, det var i 2014. Dagens runde var altså den tredje "Sprek i Gjerdrum" - og totalt har jeg nå besøkt 169 stolper i bygda. Det kommer forresten 10 stolper til på høsten i år, antagelig et nytt "Landart"-prosjekt.

Årets nyhet var et lite kart over Kjærstadsletta ved Heni kirke, 4 kilometer nord for Ask. Dette kartet var også skyld i at jeg avbrøt lørdagsturen og utsatte resten av turen til søndag. Det står ikke kartmålestokk på kartbrosjyra til Gjerdrum, men jeg hadde beregnet meg fram til at kartet måtte være i målestokk 1:7.500. Morsomt nok var kartet ved Kjærstadsletta i 1:12.500, noe jeg oppdaget da jeg startet lørdagsturen på de 6 stolpepostene der - og da trodde jeg det var likt med resten av kartet (i samme brosjyre) og kalkulerte at jeg ikke rakk hjem som avtalt. Hjemme igjen så jeg at målestokken var ulik - og at jeg greit hadde rukket alt på lørdag, jaja...

Dermed ble det altså 6 stolpeposter i går, og runden ved Ask og Veståsen med 50 stolpeposter i dag. Dagens tur i fint, men litt kaldt vårvær, ble på nesten 25 kilometer og jeg brukte ganske nøyaktig 3,5 time brutto (inklusive fotografering og leting etter en feilplassert post). Jeg kjente meg fortsatt litt tung etter tirsdagens 76 kilometer på stolpejakt i Nes - men det var kanskje ikke så rart.

"My twelve points goes to Gjerdrum" etter en hyggelig 3,5 times stolpejakt i fine omgivelser og i MGP bakrus, skrev jeg på Facebook etter turen. Hadde jeg vært yngre ville jeg vurdert å bosette meg i Gjerdrum; det er kort til Oslo og Gardermoen, det er mange flotte boligområder og det er kort vei til Romeriksåsen!

En del av bildene fra stolpejakta i Gjerdrum:

Heni kirke... årets første stolpepost i Gjerdrum for min del. Det er litt artig at både Heni kirke og Gjerdrum kirke ligger her - like ved hverandre, 4-5 kilometer vekk fra det som nå er bygdesenteret.

Stolpepost ved Korsmo nord for Heni kirke.

Stolpepost i krysset mellom "gutuene"; Korsmogutua og Mogutua.

Stolpepost ved Kjærstadsletta, det var en post til i andre enden av bebyggelsen.

Lørdagens siste stolpepost var i et vegkryss i Kankedalen.

Ny dag og nye muligheter. Forvirringen med kartmålestokken og med hvor lang løypa var til stolpepost 1-50 gjorde altså at jeg utsatte runden til i dag. Det hadde ikke vært nødvendig, den var bare 25 km og ikke 42 km. Runden startet jeg her ved rådhuset. Stolpeposten var på baksiden.

Raumergården Hotell... med stolpepost på utsiden.

Denne kalven hadde kommet seg utenfor gjerdet ved Store Ask gård. Stolpeposten er ved postkassene i bakgrunnen.

Stolpe ved Gjerdrum barneskole...

Stolpepost ved Ingelstun på Hønsisletta.

Stolpe ved Ingelestuhagan.

Stolpe ved barnehagen rett ved Gjerdrum Aldershjem.

Fra Viervangen midt i mot golfbanen. Stolpen var ved den "lille røde".

Stolpepost på trappa til golfklubben. Her møtte jeg andre stolpejegere... det gjorde jeg flere andre steder på turen også.

Stolpepost ved Nordre Brådal.

Jeg merket i bakkene opp til denne stolpeposten i Brådalsfjellet at dagsformen kunne vært bedre. Det ble puslete jogging og likevel stive ben før dagers tur var over.

Utsikten er fin øverst i Brådalsfjellet der det nå bygges en god del nytt.

Stolpepost ved barnehagen nederst i Brådalsfjellet.

Noen stolpeposter senere kom jeg til denne fine buska midt i boligfeltet på Kulsrud.

Stolpepost 23 var i bekkedalen mellom boligfeltene på Kulsrud og Grønlund.

Her er en stolpe i skråningen ovenfor "Grøkul".

Her ved Hungerholt skulle det vært en stolpepost i veikrysset, men det var det ikke.

Men, i krysset nedenfor fant jeg stolpen, og da ble damen på bildet glad, hun hadde sett etter stolpen også dagen før.

Det var også 7 stolpeposter i det fine terrenget ved Bekkeberget. Her er en stolpe ved lysløypa. Her har jeg løpt mange terrengløp i bedriftskarusellen - og enda flere o-løp i terrenget her omkring.

Akkurat som i fjor var det i år en stolpepost på A-brua, der skiløypa krysser veien inn i marka.

Stolpepost ved brua over Grytfossen. Her passerer løypa til Romeriksåsen på langs (26. juni), etter 49 løpte kilometer - og med en liten kilometer igjen til mål på Veståsen skole. Om en måned er jeg tilbake for å merke løype...

Grytfossen.

Dammen ovenfor Grytfossen.

En av skogpostene var ved steinen i bakgrunnen.

Fin sti mellom husene ovenfor Teiefjellet. Stolpeposten er ganske midt på bildet.

Velkommen til Bekkeberget... et av mange fine boligområder - og med Romeriksåsen rett utenfor stuedøra...

Stolpepost i krysset mellom Fjellvegen og Gamle Fjellvegen.

Stolpepost 1 var ved postkassestativet i Bekkebergvegen.

Ved enden av Åmotsskogen var det også en stolpepost.

Stolpepost inntil turveien ved Myrullvegen - inntil Spenningsmåsan.

Stolpepost i 100-metersskogen nord for Veståsen skole.

Ger er jeg ved en stolpepost i sørenden av Åmotsskogen - i motsatt ende av der jeg var litt tidligere.

I krysset før lavvoen ved Åmotsbråtan var stolpepost 10.

Etter en joggetur ned og opp Rudsbakka ved Kulsrudbekken kom jeg til stolpepost 26 ved Rønnegrinda.  Her ser vi stolpeposten i hvitveisåkeren ovenfra.

Stolpepost 49 i Kulsrudgutua. Videre i retning Ask sentrum var en turvei langs et jorde pløyd vekk! Turveien sto både på på o-kartet og på norgeskart.no. Det var ikke sådd, så jeg fulgte jordekanten i stedet for en stor omvei.

Stolpepost ved flaggstanga til Gjerdrum Ungdomsskole. Flagginga skyldes at det var 1. pinsedag.

I veikrysset midt på bildet lå stolpepost 46. Vi ser Askheim i bakgrunnen.

Stolpepost ved postkassene i Rognveien på Askjordet.

Da er det bre en liten tur fra Askjordet tilbake til sentrum før dagens jakt er over.

Bilde tatt fra stolpepost der man bygger ny adkomstvei fra fv120 mellom Askheim og Vestvang. Paret som kommer rundt svingen med barnevogn var også på stolpejakt.

Siste post i Sprek i Gjerdrum var stolpen utenfor "Hos Nabo'n".

Etter at jeg kom hjem ble det velfortjent hvil og en øl på terrassen...
flagginga skyldes at det er 1. pinsedag - ikke at det var 3. stolpejakt (i Gjerdrum).