onsdag 1. juni 2016

Stolpejakt i Gjøvik - byen som ga meg en ny hobby

Det var på Gjøvik det startet, 21. juli 2014. Jeg var hjerteoperert noen måneder tidligere og mottagelig for lettere trimaktiviterer enn ultraløping, og tipset kom fra Gjøvik - fra en tidligere Nesbu.  Det var min unge venn Torbjørn Kravdal (universitetslektor ved NTNU Gjøvik) som tipset meg om "Stolpejakt" - og sendte meg det gedigne gatekartet over Gjøvik.

Siden har jeg vel nærmest kunne titulere meg "stolpejeger" - og hittil har jeg ca 3.000 stolpeposter på samvittigheten. Jeg vet ikke om noen som har vært på flere...

Det er noen Nesbuer som både i fjor og i år  har gått til lokalavisa og titulert seg "Norgesmestre i Stolpejakt", basert på at de på gitte tidspunkter har ledet den nasjonale rankingen til stolpejakten.no.

Men ikke var de først ferdig i fjor (se app-utsnitt til høyre), ikke blir de ferdig før meg i år selv om de leder nå, og ikke har de tatt alle stolpene utenfor opplegget til stolpejakten.no - f.eks.de 850 stolpene i Sarpsborg. Jeg har ingen planer om å motsi dem andre steder enn her på bloggen - egentlig er det bare litt morsomt.

På dagens tur på Gjøvik traff  jeg for øvrig på Kari Malones fra Gjøvik... hun og mannen Geir-Arne var på alle stolper i fjor - og nå gjenkjente hun meg som stolpejeger. Mer om det lenger ned.





Nedenfor er appen med Gjøvikpostene. Men jeg brukte som vanlig papirkartet:



SKREVET 21. JUNI - MEN TUREN VAR 1. JUNI


75 stolper - 6:40  - 42 km - 1002 hm - 212 bilder


Alle poster fra samme utgangspunkt
Så sant det er praktisk mulig legger jeg opp stolpeturene mine slik at jeg tar alle stolper på samme kart på èn sammenhengende runde, eller flere runder fra samme utgangspunkt, slik som i dag. Jeg tuklet litt med å finne parkering, siden det ikke var egnet langtidsparkering der jeg hadde planlagt ved Brusveen eller ved Mustad Fabrikker - men jeg fant en grei plass i skogkanten mellom Mustad og Bassengparken, innunder Hovdetoppen.

28 varmegrader
Det var 28 varmegrader, og leggene var tunge etter styrketreninga kvelden før...phuuu - det skulle bli en tung dag, og det ble det for så vidt også, men ikke verre enn at det ble mer gåing enn jogging på siste runden. Siden jeg var to ganger innom bilen løp jeg med rumpetaske og drikkeflasker i stedet for sekk.

Det ble tre varme fine runder, mest i urbane strøk, men også noen kuperte runder i åsen ovenfor Hunn og på Hovdetoppen. Boligområdene på Gjøvik er jo også bakker opp og bakker ned - så jeg endte opp med 1000 høydemeter før dagens tur var over.

Tanna som knakk
Dagens kjedelige opplevelse var fortanna (krone) jeg knakk.  Stolpe 70 var borte og jeg trøstet meg med en halvsmeltet sjokoladebar. Den inneholdt nok en stein eller nøtteskall som gjorde kort prosess med tanna. Koden til Stolpe 70 og stolpe 75 som også var borte, fikk jeg for øvrig tilsendt av hyggelige arrangører i ettertid. Men, tanna kostet meg 6.000 kroner (fikk den innsatt samme dag jeg skriver dette...20 dager etter Gjøvikturen).

Kari Malones


Dagens hyggeligste opplevelse var samtalen med Kari Malones ved Hovdetjernet, hun bor like ovenfor - i nærheten av stolpe 74. Hun hadde sett meg fra jobben da jeg passerte sentrum tidligere på turen, og antok at det var en stolpejeger - og nå støtte vi på hverandre helt tilfeldig. Hun ropte for å spørre hvor mange stolper jeg hadde tatt, og samtalen var i gang. Hun og mannen Geir-Arne var også av de ivrige stolpejegerne som besøkte alle stolpepostene i fjor. Vi var altså på 941 identiske steder i fjor - så vi kunne nok pratet lenge om erfaringene fra i fjor.

Bilder (en del av dem) fra Stolpejakta på Gjøvik:

Runde 1: "Vardal" 14,74 km - 2:30 - 304 hm

 
Runden startet i boligområdene nord for fylkesvei 172 i Vardal, her fra stolpe 19
 
Og fortsatte sør for fylkesveien, som her ved Vardal Idrettspark
 
Stolpepost ved Vardal Ungdomsskole
 
Stolpepost 51 ved Hunnselva nedenfor Blomhaug skole
 
Stolpepost i Bruhaugvegen
 

Den flotte lavvoen til Huskestua barnehage ved Brattsvejordet- nedenfor Åslundmarka eldresenter. Vi ser gården Brattsveen i bakgrunnen.

Stolpepost ved Nyvegen, fortsatt i Vardal.

Nå har jeg krysset Odnesvegen  (fv 151) og på vei til stolpeposten i Slåttvegen.

Stolpe i Askimvegen i utkanten av bebyggelsen - herfra er det mest skogsposter - og mange høydemeter - igjen på denne første runden.

Fra forrige stolpepost til denne i lia nedenfor Slåtsveen valgte jeg å gå rett gjennom terrenget - det var mye kvist og kratt og brennesle, og langt fra idèelt for kortbuksegammeln. Jeg støtte også på et nypløyde jorde som ikke sto på kartet.

Jeg valgte en lang omvei og masse høydemeter til denne gapahuken øst for forrige stolpepost. Det ble masse risping og enda mer brennesleplager for gubbeleggene på den smale stien i krattet ned til og opp fra stolpeposten. Det er vel elevene på Vardal Ungdomsskole og Blomhaug skole som går opp til denne gapahuken (fra nedsiden).

Enda en gapahuk, denne er bygd av småbjørk... ser mest ut som et speiderprosjekt.

Stolpepost 71 var ikke så spennende like ved ei stygg kraftledningsgate, men navnet var flott: Vikingkollen.
 
Stolpepost ved Øverby skistadion..

Enda en stolpe ved skistadion, der det er lysløyper, turløyper, rulleskiløyper...

Stolpepost 68 ved et langt steingjerde nedenfor Øverby.
 
Stolpe i en blindvei ved Torkesvingen.

Stolpepost i Ekornvegen ved Vardal aldershjem.
 
Stolpepost ved ei fin bro øverst i Bassengparken - like ved Gjøvik ridesenter.

Her skulle det vært en stolpepost, nummer 70. Jeg lette litt omkring i tilfelle den bare var henslengt,men fant ikke noe. Derimot ble jeg ei tann fattigere, da jeg bet av ei krone på ei fortann når jeg tok en bit av en sjokoladebar. Dette var ikke "lykkestedet" denne dagen!


Siste stolpepost på førsterunden var i ei grop i skogen sør for Bassengparken.
 
Drikkeflaskene var tomme, i bilen ventet varm saft og smeltet sjokolade- jeg hadde glemt å ta med kjølebagen. Det ble bare to minutter stopp før jeg fortsatte.
 
 

 Runde 2: "Sentrum og Nordbyen" 13,10 km - 1:59 - 347 hm


Det ble en tung start på runde to, opp til toppen av Hovdetoppen, først en stolpepost nede i lia, og deretter en som ikke var der - like over toppen ved alpinanlegget. På bildet ser vi bare stripsene som har holdt stolpen på plass - mens den enda var der. Kjedelig med hærverk...
 
Langt nede i lia under Hovdetoppen er det fortsatt flott utsikt. Her ved turveien ovenfor Hans Mustadsgate var stolpepost 58.
  
Toten Treningssenter-stolpen - i Øvre Torvgate.
 
Huseby Kjøkkensenter-stolpen - i den lille parken mellom Øvre og Nedre Torvgate.
 
Totens Sparebank-stolpen i Storgata - stolpe nr 1 ved en av jaktens hovedsponsorer. Her jogget jeg videre uten å ta bilde av stolpen/koden, men kom på det litt senere og dro tilbake.
 
Quality Hotel Strand-stolpen.
 
Hoff-stolpen... Men, utsikten var bedre andre veien - se toppbildet mot Skibladnerbrygga.
 
Ved sykkelstativet til høyre for stasjonsbygningen var NSB-Gjøvikbanen-stolpen. Inngangen midt på er til turistkontor for Gjøvikregionen - her hentet jeg et ekstra kart for både Gjøvik og Hadelandskommunene.
   
Stolpepost like ved Gjøvik stadion.
 
Stolpepost i Hoffs gate. Det er mange hvite trehus i Gjøvik, men visjonen om "Den hvite by ved Mjøsa" er vel ikke fulgt opp så mye som mange kunne ønske.
 
Men her ved stolpeposten i Engelandsvegen er det mest hvite hus å se.
   
Stolpepost i Nordbyen ved Fishers veg.
 
Stolpepost ved GjøvikSykehus.
 
Flott utsikt fra Pris Haralds veg, litt overfor stolpepost 6.
 
Stolpepost i Tranbergvegen. Phuu, det var varmt å traske opp hit.
 
Stolpepost i Kringsjå. Navnet er vel på grunn av utsikten fra Tranberg.
  
Stolpe 47 ved tennisbanene ovenfor Hovdetjernet var siste stolpepost på den andre runden.
 
Der var her jeg møtte stolpejeger Kari, se lenger opp.
Da var det 500 meter til bilen, mer lunken eller varm saft, og litt mer halvsmeltet sjokoladebar. Det ble nok en gang bare 2-3 minutter stopp for jeg gikk løs på neste runde - dagens tredje og siste. Leggene var tunge og stive, men formen ellers ok, og humøret var greit.


Runde 3: "Sørbyen og Kopperud" 13,79 km - 2:13 - 351 hm



Det var mye gjerder og så veldig strengt ut ved Mustad Fabrikker, men jeg kom da ned til stolpen mellom bygningene der nede. Det ble et kortere veivalg ut av området.
 
Stolpe 60 var ved en grensestein nede ved Hunnselva - midt i mot NTNU.
 
Stolpepost på sletta mellom Kallerudhallen og NTNU.
   
Dekk og Felg-stolpen i Kallerudsvingen.
 
Syljuåsen-stolpen i Kallerudlia.
   
Stolpepost med fin utsikt i Kopperudbakken.
 
Stolpe ved gangvei nedenfor "høyblokkene" på Kopperud.
 
Stolpe ved ei klopp i dalen mellom Kopperud og Rambekk... etter mange utformeter hit var det bare å gi seg i kast med høydemeterne på nytt.
 
Stolpe ved fotballøkke nedenfor Nye Vestre Totenveg.
 
Laaang bakke ned mot Vindingstad skole og neste stolpepost. Flott utsikt her fra Gimlevegen også.
 
Stolpepost ved Vindingstad skole.
 
ToPro-stolpen nede på Rambekk.
 
OA-stolpen, bygget til Oppland Arbeiderblad i bakgrunnen.
 
Byggmakker Skattum-stolpen ved Ringvegen.
 
Sentrum Installasjons-stolpen.
 
Gjøvik Økonimitjenester-stolpen. Som vi skjønner har næringslivet vært flinke til å sponse stolpejakten på Gjøvik.
 
Nordbohus-stolpen ved Østre Totenveg.
 
Stolpepost ved Strandpromenaden. Jeg var høflig og lot være å ta bilde av de som badet, men det var en hel del folk som badet her og andre steder langs Mjøsa.
 
Enda en Stolpepost ved Strandpromenaden.
 
Her havnet jeg midt i en gjeng på picknik - men jeg klarte å ta bilde uten at de kom med.
 
Stolpepost 50 i Mustadhagen var flyttet, men det hadde jeg sett varsel om.
  
Dagens siste stolpepost på stolpestive ben - ved lekeplassen i Haakons gate rett øst for NTNU (tidligere Høgskolen i Gjøvik).
 
Ja takk, alt sammen
Da var det en snau kilometer tilbake til bilen. Den siste timen hadde jeg fablet om hva jeg skulle kjøpe etter turen:  Det sto mellom is, kaffe, sjokomelk og cola. Da jeg kom til Statoilen ved Kallerud kjøpte  jeg: is og kaffe og sjokomelk og cola... altså; ja takk, alt sammen! Og alt var godt i en varmere enn varm bil. Innetemperaturen i bilen var sånn ca 60 grader, aircondition var ute av funksjon (service i begynnelsen av juli).
 
Tidligere turer i årets opplegg til stolpejakten.no:
28.05.2016 Stolpejakt i Lørenskog, 60 poster
27.05.2016 Stolpejakt i Vestre Toten, 80 poster
25.05.2016 Stolpejakt i Rælingen, 50 poster
16.05.2016 Stolpejakt i Drammen, 38 poster
15.05.2016 Stolpejakt i Gerdrum, 55 poster
10.05.2016 Stolpejakt i Nes, 120 poster
05.05.2016 Stolpejakt i Groruddalen, Alna 21 poster
01.05.2016 Stolpejakt i Ullensaker, urbant, 77 poster
30.04.2016 Stolpejakt i Ullensaker, terreng, 23 poster

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar