søndag 15. januar 2017

Årets første utendørs trening: 21,5 km vinterjogging

Jeg er ikke skapt for kuldegrader, det er jeg overbevist om! Men hva gjør man når vintersola skinner og det er flottere enn flott der ute - når samvittigheten blir stadig dårligere av at man har valgt TV-sport framfor å oppsøke paradiset utenfor?

Jo, da finner man fram masse klær og enda litt klær, man setter de neste sportsbegivenhetene på opptak på TV-boksen, og man lurer med seg "Lungplus" i lomma - og skritter over den kjempehøye dørterskelen og ut i det store kjøleskapet.

Planen var å gå en lang tur, kanskje jogge litt - men holde puls og pust på et lavmål i de 5-6 kuldegradene ute. Joda, jeg gikk de første 150 meterne, så ble det litt jogging, og gradvis enda mer jogging. Dermed ble det en ganske normal langtur med en del innlagt rask gange, i svært sakte fart, men tross alt 21,5 kilometer på 2 timer og 21 minutter. Naturligvis progressivt; 1:14:30 til vending, 1:06:30 tilbake.

Turen gikk på litt asfalt, men mest islagte grusveier fra Vormsund og på kryss og tvers til et stykke innenfor den nedlagte saga ved Rustadgutua - og samme vei tilbake.

Lungplus'en ble liggende i lomma, men i større fart og/eller kaldere vær ville jeg nok brukt den når ingen så meg... Fotoapparatet var derimot i bruk - men med så lav sol var jeg jo mest i skyggen, og en halvtime før jeg var hjemme var det blitt mørkt ute. Det var med god samvittighet jeg satte meg ned med fjernkontrollen og så på sporten jeg hadde "gått glipp av".

Ved Katterudveien vurderte jeg å låne denne beltetraktoren, men slo det fra meg siden den var enda mer rusten enn gamle meg.

Hvem sa at jeg ikke var langbeint?

Ikke noe snø, men litt rim gir vinterstemning likevel.

Skiføre? Nei!

Turskiantrekk og masse innafor der igjen... har løpt i mledoigere antrekk enn dette!

Islagte, men grusede bygdeveier var fine å løpe på. Ikke behov for pigger her.

Her var skogkanten og utfartsparkeringen ved Rustadgutua... nå er det hogt ut masse, og det blir kanskje nydyrking her (?).

Den gamle saga har dukker fram igjen etter å ha vært "skjult" av skogen i en mannsalder...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar