søndag 22. januar 2017

Frozen shoulder ? Kan det stoppe OptimistGammeln?




Joda, jeg er både gammel og optimist, derfor OptimistGammeln. Yngre blir jeg jo aldri, så det er jo ikke noe å sutre over, der er vi alle i samme bås. At man blir eldre er jo bare et bevis på at man fortsatt lever!

Altså er jeg en fornøyd og gammel mann. Riktignok med en økende mengde "skavanker" - men dette er jo bare småplukk i forhold til mennesker som ikke er så heldig å leve og bo i et velstandssamfunn som vårt. 

Det var vel en passende innledning før jeg starter å sutre;

Frozen shoulder?
Etter fallet på en treningstur i slutten av november har jeg fortsatt smerter i venstre skulder - og i det siste har smertene vært tiltagende når jeg vrir armen eller løfter den for høyt. Jeg var hos manuellterapeut før helgen, og han konkluderte med at jeg antagelig hadde pådratt meg en Kapsulitt eller det som gjerne kalles Frozen shoulder. Litt googling på nettet var omvendt oppmuntrende, det er gode odds for at jeg må slite med dette i mange år. Manuellterapeuten rekvirerte meg videre til en spesialist som skal se på dette med ultralyd og kanskje sette en presis kortisjonsinjeksjon. Med litt flaks kan jeg bli raskt bra. OK, da stoler jeg på flaksen!

Dagligdagse ting som å ta på meg skjorte og jakke og lukke igjen bildøra krever litt fantasi og bruk av omvendt arm. Å løfte armen over hodet er umulig - og verst av alt: Jeg kan ikke gå på ski, jeg kan bare sykle med en hånd på styret, jeg kan ikke drive variert styrketrening. Og det er vanskelig å sovne når skulderen verker - for smertestillende tar jeg ikke for slike bagateller.

Heldigvis kan jeg gå og løpe, selv om jeg har litt vondt i armen når jeg prøver å løpe fort. Spørsmålet er hvor mye vondere det blir før jeg får gjort noe med dette. At jeg har fått igjen kjenning med en gammel hælskade er elendig timing... men jeg har investert i nye gel hælbeskyttere til å ha i joggeskoene - og det virker ganske bra. Fikk blant annet testet dette på intervalltrening på mølle i dag. 

På joggetur i langrennsmekka
Neste helg skal jeg på strategiseminar på Pellestova, i Norges flotteste langrennsmekka. Uten langrennski! Men, jeg kan jo jogge, så det blir forhåpentligvis tre fine langturer med joggesko på Hundersetervegen og Hornsjøvegen. 

Det positive er at dette er bra trening foran noen ultraløp jeg drømmer om å fullføre senere i år - dersom ikke skulderen blir mye verre (?).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar