lørdag 20. januar 2018

Endelig nok snø til skitur i Tesiåsen

Denne helgen er det fem år siden jeg flyttet fra Fenstad til Vormsund, fra gode til middelmådige skiforhold. Det siste skyldes både at jeg nå er nærmere vinteråpne Vorma, og det faktum at det har vært noen dårlige skisesonger lokalt.

Et annet "jubileum" denne helgen er at det er fire år siden jeg fikk vite at jeg hadde kraftig angina, og uken etter  var jeg gjennom en trippel bypass-operasjon på Feiringklinikken.

Det har vært noen korte perioder med bra skiføre de årene jeg har bodd her i Vormsund, men det har vært kombinert med så streng kulde at jeg droppet skigåinga. Men, nå har det snødd masse siste uka - og endelig fikk jeg en skikkelig skitur i Tesiåsen hvor den lokale (5 km) lysløypa er, og hvor jeg tidligere bare har løpt på bena i skiløypa (når det ikke har vært forhold for skigåing).

Det var bare årets andre skitur (ingen i fjor) - og det var tungt å komme i gang, men det gikk gradvis bedre på den 12 kilometer lange skituren - og det gikk definitivt ikke fort (1 time 20 minutter). Det var mye snø og veldig løse spor, og minimalt med stavfeste, men artig å gå på ski er det likevel.

To tynne lag med blå ekstra ble for lite i løse spor. Jeg måtte legge på to nye lag etter 400 meter. 

Dette var første turen med de nyeste Madshus-skiene mine. Jeg kjøpte nye ski til Vasaloppet i 2012, men ble kjørt over ende etter 25 km og brakk skiene. Jeg fikk gratis nye ski fra Madshus!! Det har vært lite skigåing, og jeg har bare brukt de to eldre parene mine fram til i dag. Nå mente jeg det var på tide å bruke de nyeste... og enten er de supre - eller jeg var heldig med preppinga i går kveld.


Lysløypa er den rødprikkete løypa på kartet jeg har preparert til sommerbruk sammen med Torbjørn Kravdal. Ny motorveitrasé er også tegnet inn, men nå tyder mye på at veien legges sør for og nærmere Årnes, det håper jeg blir en realitet.


Det er ca 60 høydemeter i starten av runden i selve Tesiåsen. Med løs snø, og dårlig stavfeste, plurr elendig form og ennå ikke ferdig med oppvarminga, var det tungt å kreke meg opp her. 

Endelig på toppen, og det var mer snø i åsen enn jeg trodde.

Stikkløype inn til gapahuken på toppen.

Blåtimen ved Eventyrskolen. Etter runden i lysløypa (hvor det ikke var lys i dag) avsluttet jeg med en tur på jordeløypene både nordover mot Tesi og sørover mot Stein. Jordeløypene var ennå løsere enn skiløypa, så stavfestet var elendig - men gliden var god. Værprognosene gir håp om mange fine skiturer lokalt de neste to ukene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar