mandag 22. januar 2018

På tur med søster i Losbymarka

Det er tre år siden forrige skitur sammen, men i dag inviterte jeg søster på skitur i Losbymarka - og hun lot seg ikke be to ganger. Nå er jo forholdene i marka så flotte at man bare MÅ sette av tid til noen skiturer.

Det var bare sola som manglet, men Reidun var en god erstatning. Løypene, både de maskinkjørte og scooterkjørte var supre, snømengdene er større enn på mange år - så ingen grunn til å frykte fall i løypa, det var god plass på utfartsparkeringa i Losby siden det var hverdag, det var 3-4 minusgrader og vi hadde begge nesten ubrukte (men noen år gamle) ski.

Jeg trodde det var jeg som planla hvor vi gikk innover i Losbydalen, i trikkeskinnene forbi Putten, Geitsjøen og Morterudvann og scooterløypa videre sørover. Men, så var vi plutselig i løypekrysset ned mot Kalddalen, og det var det en skijegerpost; da forsto jeg at kvinnelig list hadde ført meg dit HUN ville.

Turen fortsatte i scooterløypene forbi Birivann, til Krokvannskalven og over Nordre Krokvann og opp på Tappenbergvann. Der snudde vi - siden det var litt mer overvann her enn vi trivdes med. Tilbake tok vi løypa ned Kalddalen mot Geitsjøen der det var overraskende flotte løyper (når var det slik sist?).

Reidun deltar i Østmarka OKs "Skijeger'n, men ikke slik som for noen år siden da vi tok alle postene på en og samme tur, f.eks. den smått legendariske kuldeturen vår i 2013. Det var den fjerde av alle-på-en-dag turene (to av dem var også broder'n med på):

21.02.2013 Skijeger'n  2013 
27.02.2011 Skijeger'n  2011 
17.01.2010 Skijeger'n  2010 
21.02.2009 Skijeger'n  2009 



I dag var det altså bare snakk om en pinglete skitur på 15 kilometer, men mer enn langt nok for meg som vinterens tredje tur på ski (ingen turer forrige vinter). Reidun har mange flere turer enn meg, men hun trener jo til IngaLåmi der hun gikk inn til 12. plass både i fjor og forfjor (K60)... men hun er jo blant de eldste i klassen (69 i år) - så jeg er imponert over innsatsen til storesøster som tross alt trener veldig lite på grunn av kranglete knær.

Skituren vår i dag var den første sammen siden en tur langs Losbyvassdraget 18.2.2015 og ved Svartbekken/Gjerdingen i mars samme år. Men da var føreholdene mye dårligere enn i dag!

Bilder fra dagens tur:

Her er vi på vei opp veien mellom Østmork og Putten (Mønevann). Nykjørte trikkeskinner.

Reidun ved Geitsjøen.

Fra motbakkene mot Morterudvann.

Reidun på en av årets stolpeposter, i løypekrysset øverst i Kalddalen.

Scooterkjørte løyper er morsomme å gå i så lenge det ikke er bratte bakker.

Pensjonisttreff på Nordre Krokvann.
Jeg hadde ikke sett Terje og Elisabeth Eriksen på 15-20 år etter at de flyttet fra Nes, men nå var de på skitur langs Losbyvassdraget de også. Det ble noen minutters hyggelig minnetreff.


Motiv fra bakken ned fra Tappenbergvann mot Nordre Krokvann.

Så flotte forhold har jeg aldri tidligere sett i Kalddalen.

Jeg må gi Reidun en opplæring i å trykke på avtrekkeren uten å trykke ned kameraet samtidig. Uskarpt bilde av en kanskje også uskarp fyr....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar