tirsdag 3. juli 2018

Tidenes varmeste (?) treningstur - to timer i terrenget sør for Jessheim.

Gradestokken vise 32 grader i skyggen, jeg var stort sett i sola, og det var vindstille. Jeg elsker varme, og i dag fikk jeg rikelig av det på en drøyt to timers tur etter 14 stolpeposter i det åpne fine terrenget sør for Jessheim, på Langelandsfjellet/Rambymarka.

Jeg svettet mindre enn ventet på joggeturen i skauen... det som kom ut fordampet vel umiddelbart (?) - og farten var ikke akkurat stor. Det er flatt og lettløpt i terrenget sør for Jessheim, og høydemeterne ble bare 217 etter 14 km, og det passet meg bra.



Dagens gledelige oppdagelse var at det endelig var satt opp skilt og kart i mange av stikryssene og nymerket i de største løypene. På stolpejaktturene de to foregående årene har jeg forundret meg over at det ikke er skikkelig merking så tett innpå de store boligfelt øst for Jessheim. Stiene vitnet jo om massevis av mennesker på tur, men ingen som tok ansvar for skiltingen.

Utgangspunktet for dagens tur var Allergodt Ungdomsskole, som ligger inntil et terrengparti som antagelig bygges ned om få år. Hele runden gikk i terrenget, på og utenfor sti - med unntak av en enkelt stolpepost på slutten.

Jeg gikk på snørra i første stikryss, akkurat som på gårsdagen tur i boligområdet like ved (Skogmo). Bortsett fra det var det en fin tur i fint terreng - også her så tørt at jeg var nedstøvet etter turen; jeg så ikke en fuktig flekk noe sted unntatt i panna mi. Siden det ikke var vind overhodet var det nesten komisk varmt.

I dette terrengpartiet mellom Allergodt og Skogmo var det ingen stimerking, for her skal det vel etter hvert komme både boligområder og en omkjøringsvei utenom Jessheim. På en slik fantastisk sommerdag er det likevel vakkert selv i et hogstområde.

Flott og tørt på stiene.

Åpen fint terreng og lett å finne stolpene.
 
Motsols på stier sørover i marka.

Veldig fornøyd med de nye løypeskiltene!

Men skiløypeskiltene trenger oppgradering.

Gårsdagens 6 kilometers runde på boligområdene på Skogmo var også fin - og med 15 urbane stolpeposter i går og 14 terrengstolper i dag, er jeg ferdig med Ullensakers 100 stolpeposter for i år.

Det blir mest korte turer etter stolpeposter i år, det gir litt bedre trening og mer løping enn om turene blir lengre. Jeg har ingen planer om tusenvis av stolpeposter i år som de to foregående årene, men firesifret bør det vel likevel bli (?).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar