lørdag 11. september 2021

Tirsdagtur i rekordvarme med stolpejakt på Roverud... og en svipp til Sand i Nord-Odal etterpå

Det var en fantastisk septembertirsdag tidligere denne uka med +25C og nydelig sol, og likevel kledde jeg meg i lange tights og jakke på stolpejaktturen på Roverud nord for Kongsvinger. Hvorfor? Hjortelusflua!

Akkurat lange tights kunne jeg droppet - men jeg skulle en del utenfor sti - og tenkte det var greit med litt ekstra leggbeskyttelse. Det ble en varm - men fin tur! ...og jeg traff på masse hjortelusfluer, eller elgfluer som også mange kaller de ekle skapningene som tar feil av deg og hjortedyr!

Roverud i Kongsvinger Kommune. Det var der bestefar bodde og far ble født, før de endte opp på Åbogen litt lenger sør i Eidskog kommune. Jeg har løpt orienteringsløp i området og passert stedet utallige ganger, men aldri vært på tur her, så slik sett var det kjekt med stolpeposter her.

Det ble en tur på litt over 15 kilometer til de 25 stolpepostene.
På hjemvei ble det nye 4 km til 15 stolpeposter på Sand i Nord-Odal.

Bilder fra stolpejakta på Roverud


Roveruåa like ved Roverudhjemmet, elvestubben mellom Prestegardstjennet og Glomma.


Artig skulptur foran Roverudhjemmet.


Roverud gård, krongods allerede for 400 år siden.


Fortsatt litt blomstring...

Playa del enga... litt usikker på om klanen har vært her, eller om det er lokalt navn på den flotte sandstranda like ved.


Tagging hører med til slike underganger slik som denne under Rv2.


Den lange flotte stranda ved Øyersand, øy i Glomma som skimtes i høyre bildekant.


Dette kaller jeg skikkelig bjørkeskog!


Jeg så ingen Hjortelusfluevegen, men her da i alle fall Mygglivegen...

...og her er Vepsvegen. Underveis var jeg også i Humlevegen.


Så har jeg kommet til skogspartiet, og her var det greit å være bra beskyttet mot hjortelusflua. Hadde stadig noen i nakken nedenfor capsen, men ryddet unna etter hvert. Innen jeg kom hjem var det bare tre igjen, de ble druknet i utslagsvasken.


Det var fine stier der jeg fulgte sti, men jeg tråkket også en del rett gjennom terrenget ...


Nydelig sti!


Ikke fullt så nydelig kratt. Et par hundre meter i dette er morsomt bare for gamle o-løpere, og det er jo hva jeg er!


Flott her ved stolpe 154 etter å ha gått mye i kratt og over Roverudberget fra stolpe 97.


Uff, her måtte den gamle ustødige gubben balansere seg fram mot en stolpepost midt i et gammelt steinbrudd.


Det er brattere ned på sidene enn bildet gir inntrykk av. Stolpeposten var tegnet inn på "fjellet" midt i bruddet... det som var igjen.


Her er toppen, men ingen stolpepost.


Den var nede på sletta!! Feilplassert eller flyttet av humanitære årsaker. 


I et "slemt" kratt langs Roverudåa var det også en stolpepost. I stedet for å bushe meg fram i brennesle og andre "stikkeplanter" kunne jeg avstandsregistert stolpen med fotofunksjonen uten å gå nærmere, men det er for feigt!


Kongsvinger er så langt jeg vet eneste arrangør som har malte stolper i tillegg til fargekodingen.


Badebrygge ved Prestegardstjennet.


Først boligområder, så skogen, og nå kulturlandskap. Her er jeg ved Vestre Berger gård.


De fire stolpene mellom Vestre Berger og Roverud Barneskole medførte en hel del bushing om man går lovlig, dvs ikke på jordene eller jordekantene der det ikke er sti.

Innhøstinga var i full gang.... 


Kilometermerkene viser retningen på runden min. Jeg fikk 15,3 km og 310 høydemeter, og moroa tok meg 2 timer og 45 minutter. Terrengområdene er uaktuelle for stolpejakt per sykkel.


Bilder fra stolpejakta i Sand (Nord-Odal)

Så vidt jeg vet var dette første året med stolpeposter i Nord-Odal, og det var en snill start. 15 sentrumsnære stolpeposter og en tur på bare 4 km. Det er to Odalskommuner, men bare ett o-lag - som også har tre kart i Sør-Odal (som jeg har besøkt tidligere).


Bebyggelsen på Sand ligger på begge sider av Sandsfossen, der det akkurat nå pågår restaurering av en støttemur som ble tatt av flom. 


Forfatteren Sigurd Hoels barndomshjem, som nå huser Sagstua Skolemuseum.


Her bor det nok en ivrig samler av gamle klenodier...


Kirken - som ligger på sentrumsiden - sett fra vestsiden av elva. Det er forresten ikke lange elvestubben - som går mellom Råsen og Sandsjøen/Storsjøen.


Det var et bittelite skogsparti også på denne runden.


I grei gåfart tar hele runden 40-45 minutter...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar