mandag 13. september 2021

Vått i terrenget - for første gang på veldig lenge: Stolpejakt i Lunderseter/Austmarka

Det var nesten så man hadde glemt hvordan det var med vått terreng, men i dag (søndag) fikk jeg kjenne på det med et plask (dagens første bilde ser du ovenfor). Likevel var jeg heldig som unngikk bygene på dagens fire runder i Lunderseter og Austmarka.

Etter en svært lang tørr periode der jeg har kommet  hjem fra turer i skogen med tørre sko, varte den gleden bare 100 meter i dag. Men det var fin turtemperatur med 16-17 varmegrader, og regnet som fulgte kjøreturen min hjemmefra ga seg rett før jeg kom til Lystad i Lunderseter. 

Området for dagens første tur er der orienteringslegende Magne Lystad vokste opp, men han hadde ikke like bra orienteringskart å orientere etter som det jeg hadde på dagens tur.

Runde to var i lia litt nord for Lystad, rundt Morttjernsberget - før turen fortsatte 3 mil lenger sør-øst ved Møkeren i Austmarka. Alle disse stedene ligger i storkommunen Kongsvinger.

Etter dagens turer til 44 stolper, på til sammen 23 kilometer (4,5 time til fots i terrenget), har jeg rundet 4143 stolpeposter i år, og har mindre enn 800 igjen på årets mål.... 



Bilder fra dagens turer:

Lystad, Lunderseter


Denne runden til 13 stolpeposter var i sin helhet i skogsterreng, typisk Finnskogterreng med mye åpen skog, masse stein og myr og veldig aktiv skogsdrift.


Det måtte orienteres mer enn det som er vanlig på stolpejakt. Litt mer som vanlig turorientering.


Det er fint, men mykt underlag der du synker godt nedi for hvert skritt.


Her et flott stiparti i et tidligere hogstområde.


Dagens siste stolpe var ved denne falleferdige hytta mellom torpene Lystad og Solhaug.

Parkerte ved Lystad, og fikk en runde på 4,6 km med bare 80 høydemeter.


Morttjernsberget, Lunderseter


Joda, tyttebær var det masse av!


Finnskogterreng... stein og hogst, men åpent og lett å orientere seg. Denne runden startet med en orienteringsrunde (7 stolpeposter) til stort sett "svarte" stolper...


Småskog som vokser opp etter tidligere hogst...og mange store steiner.


...og litt gammalskog...


Imponerende rotvelt.


Nedre Morttjernberget.


Masse kuer som passet på kalvene sine... følger nøye med på den skapningen som kommer gående.


Det var en idyllisk plass...


Flere firbente...


Senere på runden kommer jeg forbi det lille torpet på Sørli


Grønt område mellom Sørli og Morttjernberget.


Mest terreng, bare litt skogsvei, og 4,9 km (112 høydemeter) på denne runden med 16 stolpeposter.


Oppkjølberget, Austmarka


Jeg parkerte ved E16 der veien går ned til Femoen camping. Her er jeg ved Finnskogrunden, der Austmarka Orientering  vurderer å arrangere et ultraløp på ca 50 km (sparret litt med arrangøren denne uka).


Statrtet på denne runden var opp/ned forbi Oppkjøltjennet til en runde over Oppkjølberget.


Rundens første stolpe var ved denne store steinen.

Idylliske Oppkjøltjennet.


Mye vann i Oppkjølbekken ...


Stien opp til toppen nordfra...


Drøyt 200 høydemeter... hit til toppen på Oppkjølberget.


Fin utsikt over Møkeren... selv om det var skyet i dag.

Runden ble på 7,4 km med 279 høydemeter, og 7 stolpeposter.


Fjørsundtangen/Møkeren, Austmarka


Det var fint ved badeplassen innerst i Tangevika.


Det var en ganske nymerket runde i et område med mange minner fra flykningerundene under andre verdenskrig.


Flytningevika.


Interessant historie på runden...


For meg var det ingen flukt, bare jakt etter stolpeposter.


Her var det en Finnskoging gitt.


Typisk Finnskogstein.


Jeg parkerte ved Tussevangen grendehus, der det også er en fin lysløype vinterstid. Runden ble 5,3 km (67 hm) via 7 stolpeposter. En lett runde på halvøya ut i store Møkeren.

Samlet ble det 23 kilometer og 4,5 time til fots i dag... en fin dag på Finnskogen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar