søndag 1. mars 2015

Høyere puls med Petter enn med egen trening

11 dager med VM på ski betyr 11 dager med masse tid foran fjernsynsskjermen og ditto mindre tid til alle andre ting inkludert egen trening. Det har selvsagt vært et bevisst valg - og med de fantastiske resultatene de norske løperne har oppnådd har det vært et helt OK valg! Det er i slike perioder jeg ser hvor bra det er å være pensjonist med bare begrenset jobbansvar.

Lange skiturer har blitt byttet ut med 45 minutter på spinningsykkelen, lange joggeturer i vintersol har endt opp med kveldstrening på Spenst.... mye flott egentrening har blitt byttet med tv-stolen. Men hva så? Jeg er jo bare et menneske. Bare et menneske ja; inntil i dag trodde jeg at jeg hadde sett det meste av Petter Northug jr- og at han tross alt bare var et menneske han også. Etter dagens 5-mil er jeg ikke like sikker. Han må være laget av noe helt annet enn oss vanlige dødelige.... oss som kjenner begrensninger og smerte, og lar slike ting sette rammer for hva som er mulig for oss.

Treninga gir overskudd til alt annet
I min lille verden er det betydelig mer menneskelig idrettsaktivitet som gjelder, men jeg har det fint med treninga mi, og det gir meg overskudd til alt annet i livet mitt. Akkurat nå er jeg inne i en travel møtetid med styremøter og årsmøter både her og der og masse forberedelser til disse. I går hadde vi venner på middagsbesøk, de tre neste helgene er det både guttetur, vennetur med Kielbåten og klubbsamling - så jeg har jo ingen mulighet til å kjede med - heldige meg.

Trening HVER dag?
Ja... etter 60 dager av 2015 kan jeg svare ja på at jeg trener hver dag. Det er ikke veldig viktig, men en morsom greie så lenge det er praktisk og helsemessig gjennomførbart.
60 treningsdager,
68 timer,
294 joggekilometer,
516 km på sykkel,
60 på ski og
6 styrketreninger.
Ikke så mye mengde, men det blir bedre framover nå...

iPhone 6
Apple-dingsen min har kranglet noen måneder, en "bare" to år gammel iPhone 5. Likevel fikk Apple en ny sjans, og min fjerde iPhone ble altså en 64GB iPhone6. Telefonen fikk jeg for en uke siden, men først i dag fikk jeg satt av tid til selve byttingen; nye duppeditter medfører jo alltid trøbbel med software eller passord eller synkronisering eller dumme helpdeskoperatører - det tar alltid mer tid enn først tenkt. Men ikke i dag!!

Alt fungerte prikkfritt fra jeg oppdaterte iTunes på PCn, synkroniserte gamlemobilen og oppdaterte alle apper, registrerte nymobilen, lastet opp software, apper, kontakter, e-post, bilder osv  - og til jeg etter bare to timer stolt kunne legge vekk iPhone 5 og ta i bruk min nye iPhone 6. Ingen søk etter hjelp på nettet, ingen hjelp fra junior eller andre, ingen telefoner til support. Var veldig fornøyd da gitt, ref selfie ovenfor!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar