onsdag 18. mars 2015

På jakt etter snøfritt terreng

En kort skisesong (for meg) er definitivt over, og jakten på snøfritt terreng blir mer desperat for hver dag som går. Det er OK å løpe litt på hardt vegunderlag og det er OK å løpe med piggsko på snø- og isføre, men ikke noe kan måle seg med turer på mykere underlag i terrenget.

Den vanligste runden i Arnestadskogen på Vormsund bød på litt av hvert med tanke på vårstemning, så jeg endte opp med fram-og-tilbake-løping på en 150 meter lang snøfri stistrekning før jeg avsluttet med noen 750-meters strekninger på en snøfri turvei. Egentlig en ganske daff joggeøkt med en god del gåing, der jeg mest av alt drømte om førstkommende helgs klubbsamling i Stavern hvor "Kyststien" mot Nevlunghavn og Helgeroa skal bejogges i tre dager.

77 dager inn i det nye året har jeg fortsatt trent hver dag... Sent i går kveld løp jeg to runder i "golfbanerunden"... der andrerunden gikk unna på 27:51... ingen imponerende 5-kilometer, men en ganske kupert runde, og den nest raskeste runden min etter hjerteoperasjonen. En fin avveksling fra 50/50-ultratreningen. Kjørte en ganske hard intervalløkt på spinningsykkelen dagen før... (8x 3:00/2:00 stående tråkk).

Bildet øverst viser at det stedvis var mye snø i skogen... men det var bedre andre steder:

Her er det nesten snø(is)fritt....

...og her er det helt bart...

Her fant jeg en stistripe på 150 meter helt uten snø og is, det ble en del turer fram og tilbake for å kjenne på terrengfølelsen.

Halve treningsøkta foregikk på den vårlige turveien langs golfbanen, 750 meter fin tursti i skogen som ble løpt fram og tilbake noen ganger.

Solnedgang over golfbanen...

2 kommentarer:

  1. Det er bra i Sørmarka nå, Olav

    SvarSlett
  2. Ja, Jannicke - hvis det drøyer med snøsmelting her hjemme oppsøker jeg vel terreng lenger unna. Fikk jo tre fine dager på barmark langs Kyststien i Stavern denne helgen.

    SvarSlett