fredag 24. april 2015

Postutsetting til turorientering på Brårud

Løypelegging er fin trening. Gåing og jogging i ville terrenget gir brukbar puls selv om farten er lav, og det er gøy å rote rundt etter postdetaljer i terrenget. Tidligere tok jeg alle mulige omveier på sti, nå velger jeg nesten alltid å gå rett fram for å få god karttrening. Jeg bruker ikke kompass, jeg liker bedre å "lese" kartet og følge detaljene.

Nå er det jo også enorm forskjell på å lete opp poster som allerede er hengt ut, og det å finne detaljene med 100% sikkerhet uten at postene er markert i terrenget på forhånd. Ved postutsetting blir det noen ekstra sjekkerunder rundt en del poster for å forsikre seg om at plasseringen er korrekt. Det er ikke slik at kartene er perfekte, det merker man godt når man skal lete opp en liten detalj blant mange lignende.

Dagens postutsetting i Brårud var på ett av Nes O-lags kart, som broder'n ville ha hjelp til å plassere ut. Jeg var ikke vond å be, dette er fin trening. Kartet er "bare" åtte år gammelt, og rimelig brukbart selv om det mangler mye detaljer enkelte steder.

Jeg var i skauen i ganske nøyaktig 2 timer, men uten stopp for å henge opp poster og rydde litt rundt postene ble det ca 1,5 time i bevegelse på de 8 kilometerne. Det var stor aktivitet på skytebanen, så der måtte jeg ta en ekstra sving utenom området, og deretter håpe at ingen sleivet for mye med geværet 20-30 grader mot øst der jeg stavret meg fram. Ellers unngikk jeg trynings i dag, helt til jeg hadde 3 meter igjen til parkeringsplassen - så da var det også "som normalt".

Det var vakre partier...
 
 Det var rufsete partier...
 
Det var åpent, men tungt underlag...
 
Det var våte partier...
 
...og det var 10 poster som skulle henges opp, på rett sted!
 
Grøftemøte...
 
Høydepunkt...

Under skrent...

Høydepunkt...

Kolle...

Under skrent...

Høydepunkt...

Stein...

Kolle...

Kolle...

4 kommentarer:

  1. Dette gleder jeg meg til! Vet du når kartene kommer for salg?

    SvarSlett
  2. Hei Håvard
    Broder'n skrev i en e-post til meg: Åpningen blir antageligvis søndag 3 mai.

    Ja, turorientering er gøy - og Brårudterrenget er fint selv om underlaget suger krefter. Ha en fin tur-o-sesong. Jeg satser på en ny "alle-på-en-dag" tur i juni (alle kartene og alle postene samme dag).

    SvarSlett
  3. Takk for informasjon. Hos oss er turorientering først og fremst en familieaktivitet. Det er en fin måte å komme seg ut på små turer og samtidig lære seksåringen bruk av kart og kompass.
    Nå gleder vi oss til 3. mai

    SvarSlett
  4. Javisst, det er turorientering handler om. Familieaktivitet og ikke minst ta med barna på tur i skog og mark.
    Det som er litt synd ar at Nes O-lag (og Eidsvoll O-lag) ikke legger flere lette poster... spesielt beregnet på at barn og nybegynnere skal finne fram på egen hånd. For gamle travere som meg er det enkelt uansett, men for barn blir det aldri for lett.
    Tidigere hadde jeg ansvar for turorienteringa i Eidsvoll, og på tre år gikk innsendte klippekort fra barn under 16 fra 0 til 150 kort bare ved å gjøre 40 av 100 poster superenkle. Det morsomme var at også de fleste veteraner som trengte 60 poster til gullmerke alle valgte de 40 lette framfor de vanskeligste postene.

    SvarSlett