lørdag 18. mars 2017

Jeløya Rundt i strålende vær og elendig dagsform

3 mil på svært varierende underlag med et litt for dårlig kartgrunnlag og alt for dårlig dagsform var ikke det beste utgangspunktet for en 4,5 timers tur Jeløya Rundt (løypa til 3-toppsløpet på Jeløya). Likevel var det fin sightseeing i terreng som var helt nytt for meg.

Med GPS eller bedre kart kunne jeg vel kuttet en halvtime på tiden, men først og fremst merker jeg at jeg har elendig framdrift i teknisk terreng - det som har vært min force. I dag løp jeg også med de skoene jeg forlengst har konkludert med at ikke passer meg (nulldropp sko) - og på toppen av dette var jeg hele veien plaget av vond høyre hæl, den samme hælen jeg opererte to ganger - i 2012 og 2013.

Jeg hadde tegnet inn løypa etter et GPS-spor jeg fant på facebooksiden til 3-toppers og overført dette på kartutsnitt jeg printet fra "Turkart Østfold". Det gikk forsåvidt greit å finne fram, men mange småstopp og grubling koster likevel mye tid når turen blir så lang. Kanskje irriterte dette meg mer enn nødvendig fordi jeg var så frustrert over den vonde hælen. Nå må jeg bare håpe at det går bra med hælen igjen når jeg går tilbake til Hoka-skoene. Det er en absolutt forutsetning for at det skal bli noe ultraløp på meg i 2017!

Det var en strålende turdag med 6-7 varmegrader, og det var masse folk på tur i det fine vårværet. Jeg reiste til Jeløya for å finne snø- og isfritt terreng, og det fant jeg!

Jeg så på tidene fra 3-toppsløpet 2016 at det åpenbart var tungløpt - og kalkulerte med å bruke 4,5 time - det stemte, selv om jeg "drømte" om 4 timer. Det var bare 615 høydemeter, men lange partier langs kysten på begge sider av øya var tungløpte - og trege å løpe siden jeg hele tiden måtte lete etter idealsporet.

Jeg startet klokka litt sent og glemte å starte etter en pratestopp underveis, dermed viser GPS'en 28,8 km i stedet for 30,1 km.

Det var flere fra klubben på tur på Jeløya i dag:
Etter noen få hundre meter møtte jeg Nikolai Zahl Marken og Marit Imset, som jeg fikk en hyggelig prat med - de var nesten ferdig med en 3-timers tur med utgangspunkt fra Kambo. Matthew Rix Whiting og en kamerat løp samme runde som meg + en halv runde til. De hadde lagt inn GPS-spor på Strava-appen og fant greit fram.

Oppdatert neste dag:
Henning Lauridsen ble inspirert av Jeløyaturen jeg og andre hadde i går, han tok turen neste dag (søndag) og har blogget om turen her med sedvanlig morsom Henning-penn:
Jeløya - øya med Norges mest underdanige og undertrykte befolkning

Bilder fra turen:

Jeg parkerte ved Søly Båthavn der kyststien går ut i retning Alby. Herlig turvær, bare å glede seg.

Jeg hadde vel løpt 2-3 minutter da jeg møtte på to løpere i klubbens farger. Det var altså Nikolai og Marit som allerede hadde løpt neste 30 kilometer.

Det ble en kort prat - og enda et bilde. Avtrekker'n er løs når jeg har fotoapparatet med meg. Det ble 80 bilder totalt på denne turen.

Oslofjorden fra Reierstangen sør på øya.

Da er jeg på vei inn i Søndre Jeløy Landskapsvernområde.

Sakte løp han, enda saktere løp jeg...

På sørenden av øya var det brede opparbeidede turveier - det var også her det var flest mennesker på tur.

Moss-Horten ferge i bakgrunnen.

Her var det litt tyngre å løpe....

Et blikk tilbake der jeg akkurat hadde løpt forbi Fiskehytta nedenfor Alby. Det var masse folk på tur i begge retninger.

Vekk fra sjøen i retning Rødsåsen, jeg tok av en sti for tidlig.

Her går stien opp til selve åsen - her skulle jeg kommet ned. I stedet ble det en runde...

Her skulle egentlig jeg kommet sørfra, løpt over åsen og fortsatt nordover.

Opp i stedet for ned - jeg har i alle fall vært der.

Litt eventyrskog opp mot Rødsåsen.

Idyll ved Kasekilden.

Ooops.... sti og sti..... rullestein, løs grus og noe gress i fortsettelsen.

Kronglete å løpe, men idyllisk.

Gullholmen.

Neida, jeg hadde ingen planer om å ankre opp her mellom Jeløy Radio og Gullholmen.

Grov løs sandstrand.

Litt klatring ved Hesteberget.

Det ble en del kilometer langs stranda.

Steinete mot Tronvika.

Statue i Refsnesbukta.

Langs Refsnesstranda var det en lang rekke med slike små båthus.... det var opplegg for å trekke inn båtene nedenfor alle sammen. Jeg skulle ikke løpt her - stien gikk på baksiden - oppdaget jeg når jeg kom til grensen av en naturreservatet.

Mange stier og dårlig kart, men jeg tror jeg valgte rett løype langs Dragonfjellet og opp til Nebbåsen.

Refsnes Naturrservat.

Utsikt fra Søndre Ramberg mot Nordre Ramberg og Rambergbukta. Bare 10 km unnagjort, jeg var allerede sliten!

Sauer og lam på Nordre Ramberg.

Da jeg skulle fra Nesveien og opp mot Bjørnåsen fant jeg ikke en sti som sto på kartet - som også hadde passet meg GPS-sporet jeg hadde tegnet inn. Dermed skrådde jeg inn i den tette krattskogen i håp om å finne stien lenger opp. - som jeg etter hvert traff litt opp i lia. Hadde jeg fulgt veien lenger hadde jeg kommer rett til den blåmerkede stien mot Bjørnåsen.

Fin skogssti oppover mot Bjørnåsen.

Litt brattere mot slutten.

Flott utsikt fra Bjørnåsen i retning Hurumlandet.

Her ved Bjønnåsen fant jeg ikke stien jeg skulle følge videre, men gjettet på retningen og traff stien etter noen hundre meter.

Skilt til toppen der jeg kom ned til veien ved hyttene ved Reneflotveien... på øyas østside.

Felleskjøpets kornsilo på Kambo var godt synlig.

Det var en miks av hytteveier og stier ned mot Mossesundet.

Jaha.... håper oksen er inne foreløpig. Jeg krysset dette gjerdet flere steder.

Langs stranda sørover langs Mossesundet. Det var blåmerket, men tidvis vanskelig å se merking - og ofte vanskelig å gjette hvor det var best å løpe. Like etter at dette bilde ble tatt løp jeg for høyt i lia ved Kjellandsviktangen. Dermed kortet jeg inn løypa ved å krysse åsen i stedet for å løpe rundt - noe jeg neppe tjente tid på (?).

Sakte gikk det, men fint var det.

Jeg nærmer meg

Jeg har surra meg forbi Kjellandsvikbukta der jeg mistet stien, men er nå på løypa igjen.

Stort tre som har tatt kvelden i bøkeskogen.

Det var flere stier og litt gjetning....

Hogstfelt nord for Roklubbens anlegg. Her kom jeg litt feil inn i et boligfelt, man var snart på rett kurs igjen.

Fine stier i terrenget oppover mot Rambergåsen (140 moh).

Det lille som er igjen av løpesteg er i beste fall dilting, men jeg skjerpet meg litt på de to kilometerne gjennom boligområdene sentralt på Jeløya. Her en fin tursti mellom Bergstien og Stubben.

Gammeln kaster lange skygger, ikke noe rart etter å ha vært på tur så lenge!

Ei lang trapp måtte også forseres, heldigvis nedover. Der nede er Tronvikveien, og når den er krysset er det turveiene på Søndre Jeløy som venter igjen.

Langs Reiersbuka med Moss-Horten ferge i bakgrunnen.

Det er ille med så flotte turveier når man nesten ikke orker å løpe. Jeg var sliten og jeg hadde jæ.... vondt i hælen.

Siste kilometer'n, Moss i bakgrunnen.

Og nå er det bare 100 meter igjen til bilen. Som trening og ultraforberedelse hadde det ikke vært noen stor opplevelse. Som tur hadde det derimot vært noen fine timer!

Det ble ei flaske "Stomperud-øl" i går kveld, men det var vel ikke årsaken til den dårlige dagsformen. Intervalløkta på ettermiddagen var derimot ikke noe sjakktrekk med tanke på dagens tur,

Det var her i fjøset vi feiret 35-års bryllupsdag i går, en restaurant som absolutt kan anbefales!