lørdag 8. mars 2014

Ikke ødelegg Tesiåsen!

For en uke siden leste jeg at en grunneier hadde søkt om å etablere er pukkverk i Tesiåsen, et pukkverk som over en 30 års periode skulle rasere halve åsen. Dette er den eneste skogen av noe størrelse (4x2 km) i nærheten av Vormsund... og er et populært turområde. Sjøl hadde jeg vel minst 10 blogginlegg om denne åsen i fjor.

Kartet:
Stiene (unntatt lysløypa) har jeg tegnet inn selv, siden de ikke er på noe kart. Den røde firkanten viser omtrent hvilket område som er aktuelt for pukkverk. Den tykke blå streken er motorveien som skal bygges om 2-5 år.

Argumentet for å etablere dette er at det skulle forsyne den nye motorveien som kommer inntil åsen med stein, altså minimal transportstrekning. For meg er det bare et påskudd, vegbygginga vil skje i en toårsperiode, de neste 28 årene (eller lenger?) må all stein fraktes langt av sted på veier som overhodet ikke er dimensjonert for slik trafikk.

Et annet argument var at motorveien uansett ville beskjære litt av åsen, så da ble det jo ikke som før - og lysløypa måtte uansett legges om litt. Men det er jo nettopp fordi motorveien stjeler litt av åsen at vi ikke tåler ytterligere rasering av det fine turterrenget.

Videre kjenner vel grunneier knapt nok sin egen skog, siden han bare snakket om lysløypa som hovedsakelig ligger på søndre halvdel av åsen. Faktum er jo at de fineste turstiene ligger nord for lysløypa, den halvdelen av åsen som skal sprenges bort.

Huff nei, mange har engasjert seg - jeg også.... dette må bare ikke bli en realitet. Nedenfor er noen bilder fra en mine utallige turer i området i fjor.

Sti i terrenget nord på Tesiåsen. Det er hogd ut mye de siste årene, så det er kanskje mer interessant med pukkverk og raske inntekter enn å vente på at skogen vokser opp igjen (?)
 
April 2013
 
Februar 2013
 
Bamsemumsstatus: I dag gikk jeg først 12 kilometer i vind og regn, og senere en fin kveldstur i måneskinn på 5 km. Dermed er jeg oppe i 70 km på ukas fem første dager. Jeg trenger samlet 30 km lørdag/søndag, så er Bamsemumsposen min klar for hurtigtømming.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar