fredag 28. mars 2014

Tysbast og blåveis

 
Jeg har sett planten mange ganger, men aldri lagt merke til hvor flott den var - før i dag. Jag måtte søke på Google etter "busker med lilla blomster" for å finne ut at planten heter Tysbast. I dag sto den der - lilla og flott nede ved hyttefeltet på Mjøsstrand - ingen tvil om at våren er kommet ved Mjøsas bredd. Tre kilometer unna er det nykjørte løyper og mye snø i lysløypa (der Feiring IL hadde klubbmesterskap to dager tidligere).

Tysbast ja; Tysbast er en av de aller giftigste plantene vi har i Norge, og senere på sommeren er blomstene byttet ut med røde bær. Dødelig dose for barn, er oppgitt til å vøre to til tre frukter, så her gjelder det å passe på. Tysbast har tidligere vært brukt til mye rart. En mener urbefolkningen i Norden brukte tysbast som medisin og mot trolldom. Les mer på Wikipedia.

Før weekend-permisjonen gikk jeg halvannen time i det flotte været langs stranda nordover fra Feiringklinikken og landeveien tilbake. Jeg er sliten i skrotten nå. Denne uka har det blitt 6,5 time innetrening i form av styrketrening, salgymnastikk og spinning. I tillegg har jeg jo gått mine daglige turer - men bare 32 km hittil denne uka.

Blåveis er det overalt i solskråningene ned mot Mjøsa.

Blåveis så langt øyet kan se...
 
Det er trivelig også langs landevegen i Feiring,
spesielt nordover fra "sentrum".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar