søndag 8. januar 2017

Nytt år, ingen forsetter, men noen tanker...





2016 ebbet ut som et allright år på alle måter. Likevel ikke helt som planlagt.


  • Jeg droppet alle de planlagte ultraløpene, men fikk med meg 1520 kilometer på drøyt 50 stolpejaktturer der 14 av dem var ultralange (>43 km).
  • Treningen totalt endte på 2559 kilometer til fots, 1002 km på sykkel, 89 km på ski og 20 styrkeøkter. At det ble lite skigåing skyldes selvsagt manglende skiføre lokalt, men også at jeg mer og mer misliker å trene i kaldt vær. Bare 20 styrkeøkter skyldes at stolpejakta i fire måneder tok all ledig tid, og dernest to lange perioder med arm-/skulderskade.
  • Privat var det meste "normalt" på hjemmebane, og fine minner ellers er ferieturene på Cruice i Karibien, storbyferie i København, storbyferie i Budapest og familiesamling på Idre Fjäll.
  • Eller må jeg bare ta med dagens ettermiddagsutsikt fra leiligheten på Vormsund Brygge... det er fantastisk fint å bo slik for to godt voksne mennesker. Her trives vi!!
  • Jobbmessig ble det for mye. Jeg trives godt med å jobbe for kondis, både med kondis.no og andre oppgaver, men 40% stillingen endte opp med 86,3% på helårsbasis. Det skyldes ikke minst at jeg i praksis var fulltids vikarierende nettredaktør siden september pga sykdom. 
  • Jeg håper det blir mindre jobbing i 2017... jeg har så mye annet jeg også har lyst til å drive med. Det går jo med veldig mye tid også til å administrere Romerike Ultraløperklubb, løpene våre og hjemmesiden. I tillegg tar ultraløpsutvalget og styrelederjobben i Sameiet også en del tid.
  • Høsten og forvinteren har vært så hektisk at jeg aldri fikk skrevet bloggen fra de 7 siste stolpejaktturene... men jeg skal nok få resten av dokumentasjonen på plass i løpet av vinteren. Jeg synes det er artig å fullføre dokumentasjonen av de over 3000 stolpepostene - jeg var jo den eneste som tok samtlige poster i både "Stolpejakten.no" og "Folk i form til tusen" i Sarpsborg.
  • Jeg har ingen store forsetter for det nye året utover å jobbe noe mindre. Rent helsemessig er det meste på stell (sett med utgangspunkt i at jeg er en gammel hjerteoperert gubbe), og småskadene jeg pådrar meg i treninga får jeg bare finne meg i. 
  • To ting jeg likevel bør bli bedre på er å droppe en del av vintersporten på TV og komme meg ut på tur eller trening mens det er lyst ute - og normalisert døgnet litt så jeg får lagt med tidligere og stått opp tidligere.
  • Hva så med de store fysiske utskeielsene i 2017?
    Egentlig er ingen ting planlagt ennå. Dersom formen blir bra nok jogger jeg kanskje gjennom Ecotrail 80km og noen andre terrengultraløp? Kanskje blir det noen stolpejaktturer av det virkelig ultralange slaget? Kanskje får jeg realisert et eller annet 1-2 ukers trimprosjekt? Kanskje blir det mer golf enn løping, men neppe hvis helsa er god og jeg unngår skader?

    Akkurat nå har jeg ikke noe "neste prosjekt" på gang, det er litt stusselig - så jeg må nok pønske ut noe vinterlige greier snart. Det går nok lenge før den vonde venstre skulderen tåler skigåing, så det blir nok noe til fots...

Mølleløping på Spenst er kjedelig, men det er bedre temperatur der enn utendørs (bra for pingler som meg)...


Første treningsuke i 2017:










8 korte treningsøkter, løp/spinning annenhver dag. Løp på mølle på Spenst Årnes og spinning hjemme. Formen kunne helt klart vært bedre, det har blitt for mye jobb og lite trening de siste månedene.

Alle mølleøktene denne første uka på året har vært progressive - og jeg opplever at det er den mest oppmuntrende treningsformen når jeg egentlig synes det går for sakte. På to kortintervalløkter 60/60 har jeg startet "snilt" og økt farten med 0,1 og 0,2 km/t for hvert drag, slik at jeg endte opp på 4:10 min/km. På en rolig økt økte jeg farten med 0,5 km/t for hvert 5. minutt og endte opp på 5:27 min/km. Slike mølleøkter er i alle fall morsommere enn bare å dilte avgårde i samme fart i 10 km. Lengre turer på mølle er det foreløpig vanskelig å motivere seg for - så jeg må nok godta kaldt vær og legge noen treningsturer utendørs også.




Årets tredje økt på mølla er snart unnagjort, bare nedjogginga gjenstår...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar