tirsdag 9. januar 2018

Hamartur til Åkersvika Naturreservat og Kai & Mattis Café


Dag 30 av min runstreak, eller mer korrekt "mosjonsstreak" ble gjennomført som en rask gåtur ved Åkersvika på Hamar. Jeg var sjåfør for Else som skulle til Hamar i annet ærend, og det var altså ventetiden jeg benyttet til en vinterlig runde ved Åkersvika Naturreservat.

Det var fint vinterføre og både gangveier og stier var fint farbare. Fotoværet kunne vært bedre enn det lave skydekket vi hadde i dag, og for min del kunne det gjerne vært varmere enn de -8C som beit i gubbekinna mina.

Mosjonsstreak dag #22-30
Fem kilometer og 50 minutter er ikke all verdens trim, men slik har egentlig alle dagene i det nye året vært - foreløpig. Mosjon hver dag, og dermed er jeg oppe i 30 sammenhengende mosjonsdager - men mye slapp trening og et snitt pr dag på én time.



Åkersvika Naturreservat
Jeg har vært på Hamar de siste tre årene på sommerlig stolpejakt, og selv om jeg har parkert ved Vikingskipet - som i dag - har jeg ikke vært over på Stangesiden av Åkersvika. 

Informasjonstavle for Åkersvika Naturreservat ved fugletårnet. Bildet "beviser" at jeg tok fargebilder, selv om toppbildet gir inntrykk av noe annet.

Fugletårnet som jeg ikke hadde vært oppe i tidligere.

Fra toppen av tårnet med utsikt mot Vikingskipet.

Broa over Åkersvika, grensen mellom Hamar og Stange kommuner. Turen min gikk over til andre siden.

Fra toppen av tårnet... spiraltrappa kan så vidt skimtes under meg.

15-20 cm snø er ikke noe problem.

Motiv fra Stangebrua...

Vikastien på Stangesiden av Åkersvika. Her hadde mange gått før meg og tråkket en fin sti. 
  
Det var ingen som badet i dag. I bakgrunnen kan E6-brua over innerste del av Åkersvika skimtes.

Langs stien...
   
Lavt skydekke over Åkersvika.

På tilbaketuren fulgte jeg skiløypa i kanten av Naturreservatet. Her møtte jeg på en kommende Northug, eller er det Klæbo som gjelder nå (?)

Jeg bruker ikke å gå i skiløpyper, men her var det opptråkket sti i midten og ikke spor etter skigåere overhodet i de oppkjørte løypene.

Vikastien er en del av den mye mer omfattende Ottestadstien. I følge et GPS-spor på ut.no er runden drøyt 15 kilometer. Den må jeg teste ved neste Hamarbesøk.

Og turvegen over Stangebrua er en del av Stangeruta til de som sykler.


Kai & Mattis Café
Når vi først var i Hamar besøkte vi også gågata i sentrum der vi spiste lunch og en alt for stor kake på elegante Kai & Mattis Café. Flaks hadde jeg da jeg glemte å betale for parkeringa...jeg slapp unna.
Kai & Mattis i Torggata (gågata) er et populært sted. Ikke billig, men morsomt interiør og god mat og farlig gode kaker.

Fristelsene er mange...

Lunchen var sunn...

Fra interiøret...

Desserten var ikke sunn, men veldig god!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar