fredag 13. april 2018

Jeg er en Gjogger!



Vokabularet har manglet et ord for å beskrive min vanligste fysiske utskeielse de siste fire årene; det er verken er løping, jogging eller gang... Jeg løper en del på tredemølle (intervaller), men utover det er det en miks av gang og jogging som gjelder - en ikke altfor slitsom aktivitet tilpasset det stadiet i livet jeg nå befinner meg på.

Men, det blir en overdrivelse å kalle det en joggetur når jeg går kanskje halve tiden, og noen spasertur er det heller ikke. Så endelig, en skrieveleif løste "problemet": Jeg skrev gjogging i stedet for jogging, antagelig hadde jeg tenkt å skrive gang/jogging eller gåing/jogging.

Så nå har altså vokabularet mitt blitt utvidet med et nytt ord: Gjogging! 
Det er kjekt med et nytt ord i en alder da man stadig oftere glemmer ord (egennavn-syndromet).


Turveien på Årnestangen er for det meste isfri nå.... 


Dagens gjoggetur 
Det er bare 4 uker igjen til jeg skal - ja nettopp - gjogge 43,6 km i Riska TrailRun i Hommersåk (Sandnes). Det haster med å komme i gang med mer omfattende mosjonering i terrenget, men hvor i all verden er det bart terreng denne snørike våren?

Glommastien nordover fra Årnes kanskje?
Det var mer barmark enn is på turveien de første 2 kilometerne, og når jeg endelig kom på stien fant jeg et nesten snøfritt parti på 800 meter der jeg gjogget fram og tilbake en drøy time (snitt 7:30 min/km). Sånn ca 0 høydemeter var riktignok ikke idéelt, siden jeg i Riska TrailRun får 2360 av dem....

Men, det var deilig å løpe på sti, og med varmesjokk på kjøpet ble jeg sliten av totalt 95 minutters gjogging. Jeg var kledd for vinterforhold - det er jo snø utenfor! Der var +14 i skyggen og +masse i sola.





Wow, her var det fint...

Dette var forresten den 123. dagen med den pågående mosjonsstreaken der jeg skal mosjonere minimum 30 minutter hver dag og med et gjennomsnitt på minimum 1 time pr dag. Mer om det en annen gang.

Her går'n...

Her jogger'n...
Til sammen blir det altså en fin gjoggetur!

2 kommentarer:

  1. På lørdag begynner stolpejakta igjen. Haugesund. Oslo nord setter ut 6 stolper den 26 april. Regner med at du allerede er informert. :-) IMN.

    SvarSlett
  2. Hei IMN
    Nei, jeg har ikke fulgt med ennå. Tar pause fra den intensive stolpejakta i år for å være mer sammen med medlemmene i ultraløperklubben - og gjennomføre noen andre stunt mens helsa enda tillater det (om den gjør det?).

    Men, det blir sikkert et tusentalls stolper i år også, men ikke noe forsøk på å klare alle. Nye urbane stolpejakter vil ha høyest prioritet, siden fjell-stolpejakt er mer likt det jeg ellers driver med.

    SvarSlett