mandag 4. juni 2018

Joda, stolpejakt er fortsatt moro....

Bildet: Uthogd men likevel fint skogterreng ved Neskollen.

Årets stolpejakt
Det blir ingen 100% satsing på tusenvis av stolpeposter i år som de to foregående årene, men når det passer innimellom andre aktiviteter skal jeg jakte stolper i år også. Det er morsommere å trene når jeg kan lete etter stolpeposter samtidig.


Brårud 
20 stolper 11,0 km 1:40 190 høydemeter

Lørdag innledet jeg årets stolpejakt med de 20 stolpepostene på Brårud her i Nes. De 20 stolpepostene var lagt veldig enkelt i området  i Vestre Fenstad, ved Vardåsen litt nord for Brårud. Det var en runde der man kunne kjørt bil til 16 av postene. Jeg gorde ikke det!! Jeg parkerte ved fv480 og fulgte skogsbilveier og sti til de 20 postene. 

Relive 'Afternoon Jun 2nd'



På 30-sekunders løypevideoen over ser du runden. At jeg glemte å ta bilde av koden på stolpe 140 (1,45 km fra nærmeste vei) kan jeg leve med, at man hadde montert to bilder på kartet der turen gikk videre var verre, men heldigvis var stien videre logisk selv om den ikke var merket. Kanskje var det meningen av stolpejegerne skulle gått tilbake der de kommer fra, men jeg lar ikke en mulighet for å lage en rundtur gå fra meg.

Det var ikke noen spennende runde, men det var fint i terrenget opp til Vardåsen og i stipartiet forbi stolpe 140 og videre ned igjen til fylkesveien. Og turværet var supert med +29C og sol!

Ved det 13 meter høye tårnet på Vardåsen var stolpepost 133. Toppen er 360 moh, og på andre siden av Vorma, i Østre fenstad ligger en annen Varåden som er 410 moh.


Her er en kar jeg hilste på langs skogsbilveien ved Bergbråtamyrene.


Stolpe 140 var ved et løypeskilt like ved Bjørnlihytta. Jeg var så opptatt av å få tatt dette bildet at jeg glemte å ta bilde av koden/stolpen.


Det var fin, men umerket sti videre i et terreng som støvet etter en måned med bare sol og varmt vær og null nedbør.


Der er bilen... runden er over. årets første stolpejakt.



Hvam (Neskollen) 
20 stolper 9,3 km 1:31 203 høydemeter

Dagens tur var til stolpepostene på Neskollen, der o-laget har et nytt fint o-kart som stolpejaktarrangøren i Nes ikke vil bruke. Men jeg hadde med meg o-kartet som backup selvsagt! Været var det samme som den siste måneden, sol og varmt, +26 i dag. Her laget jeg også en runde, med utgangspunkt fra parkeringa ved Nes Arena, og det aller meste av turen var i terreng.

Relive 'Afternoon Jun 4th'

På 30-sekunders løypevideoen over ser du runden. Etter fire poster i området ved Nes Arena startet selve turen med nesten 100 høydemeter på hovedstien ved siden av bebyggelsen opp til toppen av Bøleråsen. Der oppe ble jeg fintet ut av en post som het "sti - utsiktspunkt". Stolpen var ved stien - men ikke på et av utsiktspunktene like ved. Ellers var jo postene plassert lett på et ganske håpløst kart, så turen gikk greit bortsett fra at jeg overså en post som lå helt for seg selv nede ved Hvamsmovegen fv 477. Den besøkte jeg etterpå ved å kjøre bil nesten helt fram.

På slutten møtte jeg på en bilkjørende stolpejeger, som virket litt brydd da han ble "avslørt"...

En av fire stolper ved Nes Arena. I følge kartet ligger arenabygget under vann, så der har noe gått galt med karttegninga. 



Utsikt! Javel? Det var mye fin utsikt langs stien opp mot Bøleråsen, men ikke her hvor posten altså skulle ligge ved en utsikt.



Stolpepost ved en lekeplass i et område som endrer seg for hvert besøk, for her bygges det nye boliger hele tiden.



Deler av den fine stien sørover mot Hvamsetertjern var gjemt under den nye turveien/skiløypa som anlegges. Det er vel bare slik det skal være...

Ved parkeringa i Badstudalen var det rett før start på et terrengsykkelritt.

Stolpeposten jeg overså lå på en annen ende av kartet, som jeg overså da jeg planla runden. Den var her ved Hansekoia nede ved Hvamsmovegen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar