lørdag 15. september 2018

Stolpejakt litt her og litt der i Bærum på en onsdag.

I motsetning til stolpejakten i Oslo, der kartbladene var store, hadde Stolpejakten i Bærum fordelt sine 50 stolpeposter på fem små kart. Det betød bilkjøring fra område til område, og leting atter et sted å parkere. Når man bare er sånn passe kjent blir det en del surr når man ikke gidder å bruke GPS'en. Kartene var så sterkt beskåret i kantene at det var litt vrient å finne veien inn, bortsett fra Sandvika og Lysaker der jeg er godt kjent.

Bloggen ble skrevet noen dager senere, turen var 12. september.
Bildet ovenfor er fra den flotte og delvis vernede Dæliskogen.




Takket være en del  kveldsjobbing fikk jeg frigjort tid til en tur fra morgenen av på en ganske vanlig onsdag. Turen var utsatt en dag på grunn av grisevær dagen før.

Jeg startet på Hosle, der jeg slet litt med å finne parkering siden det var i skoletiden og skolenes p-plasser var uaktuell. Jeg valgte Hosle senter der det var én times parkering for kunder. Jeg glemte å handle og brukte litt mer enn en time, men det gikk bra.

Deretter var det litt kjøring på måfå langs Griniveien og Kirkeveien for å finne ut hvordan jeg kom opp i bebyggelsen ved Åsterud. Det gikk på et vis og jeg fikk parkert ved en barnehage innunder Dæliskogen.

Inne på området ved Emma Hjort - som var neste kartområde - har jeg aldri vært, og inn dit er jo masse veier stengt pga motorveiutbyggingen (E16) i området. Det var det lettere å parkere, jeg endte opp ved museet rett ovenfor Dissimilis-bygget.

Runden i Sandvika ble fra parkeringa på Kadettangen nærmest Rådhuset (min faste Sandvikaparkering), og på Lysaker parkerte jeg ved Lysakerelva på Solleurdstranda.

26 km, 506 høydemeter, 4 timer 55 minutter.
Det gikk med mye tid til logistikk i tillegg til nesten fem timer til fots. Ikkeno' jogging, bare rask gang hele tiden. De fem rundene var 26 kilometer totalt med ganske beskjedene 506 høydemeter. Men, det var en del rare stolpeplasseringer og tre stolper som var fjernet. Ved en tilfeldighet fant jeg en liten papirlapp et stykke unna der en av stolpene skulle vært, og dermed var jeg litt forberedt på neste manglende stolpe, og fant en lapp der også. På den tredje fant jeg ingen ting, men arrangøren sendte meg koden.

Det virker som arrangøren i Bærum gir opp litt raskere enn andre arrangører. Dette med kodene på de fjernede postene kunne de med fordel lagt inn i appen sammen med postbeskrivelsen. Jeg bruker papirkart og ikke appen på tur, men sjekker jo appen når jeg ikke finner en stolpe.

På Rykkinn i Bærum har man et eget opplegg, og underveis i dag var jeg innom biblioteket og hentet kartene der. De var først klare fra trykkeriet denne uka. Det blir  en lang runde som jeg må ta en annen gang.


Noen få bilder fra Stolpejakten i Bærum

HOSLE

Det ble en dårlig start når jeg ikke fant dagens første stolpe, ved statuen/buska utenfor Hosle skole. Etter en del speiding fant jeg den likevel, utenfor gjerdet til skolegården. Hvis man flytter stolper for å slippe tråkk på uønsket sted, oppnår man det motsatte. Det blir jo en del virring i stedet, og mye mer tråkk enn nødvendig.


Stolpe ved en turvei gjennom bebyggelsen mellom Hosle og Østerås.


Stolpe 37 kan skimtes ved Østerås skole, fotografert fra gangbrua over Nordveien. 

Dette frittstående tårnet like ved stolpe 26 hører vel til Østerås kirke, som er i høyre bildekant.




Stolpe 29 skulle vært der jeg tar bilde fra, ved Lønnås.. Etter en tur innom neste stolpe og tilbake igjen fant jeg en liten kodelapp på en plakat (som dreide seg om noe helt annet) i krysset 100 meter unna. Det var i et friområde, så det var tross alt en fin tur.

Lappen!


Stolpe 30 manglet også, men nå så jeg den lille lappen som var hengt opp på tavla i bakgrunnen, i stedet for å sette ut ny stolpe - og som gjorde at jeg tok en kilometers omvei tilbake til stolpe 29 for å lete etter lapp der også.

Også en måte å gjøre det på....



DÆLISKOGEN

Jeg parkerte litt tilfeldig ved siden av stolpepost 5, ved barnehagen innerst i Åsterudsletta.


Det meste av runden gikk i den fine Dæliskogen. Flott åpen løvskog, eller som det sto på plakaten ved utkanten av Skotta naturreservat: velutviklet edelløvskog av typen almlindeskog med hegg.

Putt. Det skulle det vært her ved stolpe 3, men det har ikke regnet nok i sommer.


Landskapsverneområdet her henger delvis sammen med Kolsåstoppen på andre siden av Dælivannet. 

Herlig skog mot stolpe 8. Toppbildet er også tatt i dette området. 

Siste stolpe på runden var i bebyggelsen på Åsterud.




EMMA HJORT


Emma Hjort museum til venstre og Emma Kafé til høyre. 


Stolpepost 22 mellom museet og boligblokkene. Hele området vat som en stor park med institusjonsbygg litt her og litt der.

I bakken nedenfor Jong Ungdomshjem skulle det vært en stolpe (nr 24), men den var ikke å finne, og ingen kodelapp fant jeg heller. Altså måtte jeg kontakte arrangøren for å få koden.


Det var ingen stolpe her, men jeg måtte jo ha med bilde fra Dissimilis-byggene. 



SANDVIKA ØST

Fra stolpe 10  ved Lychesvingen øst for sentrum.


Stolpe 12 i Malmskriverveien midt i mot jernbanen.


Stolpe 13 like ved Sandvika stasjon der elva fra Engervannet renner ned mot Sandvikselva. 


Mørke skyer over toppen av Løkkeåsveien. Stolpe 14 er ved den lille knausen.


Stolpepost i enden av den sirkelrunde BI-parken på Kjørbotangen. Sandvikselva snor seg rundt det meste av parken som dermed  nesten er en øy.





Stolpe 15 ved Sandvika vg skole, der BI tidligere holdt til.




LYSAKER

Stolpe 15 ved Lysaker Brygge der Lysakerelva renner ut i fjorden.


Stolpe 43 ved utkanten av Lysaker Torg, i duskregn. I to av byggene jobbet jeg de siste 15 årene i Xerox før jeg AFP-pensjonerte meg i 2013.


Stolpe 44 ved CopyCat, en av Xerox største kunder på trykkerisiden.


Stolpe 49 i Marstranderveien ovenfor Lysakermyra.


Dagens siste stolpepost var ved Lysaker Mølle i enden av parkeringsplassen ved Lysaker stasjon. Vi ser CC Vest og kontorbyggene på Lilleaker på andre siden av elva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar