mandag 23. august 2021

Trippel stolpejakt i vakre Røros - inkludert stolpe nummer 15 000


Jeg har vært i Røros mange ganger, og det er et sted man aldri blir lei - og et sted fotoapparatet går varmt... selv i halvbra vær som jeg hadde sist helg på tur med kone, bror og svigerinne.

Det ble anledning til en liten trimtur hver dag, så de tre Røroskartene i Stolpejakten 2021 ga tre fine runder på til sammen 31 kilometer og en fangst på 46 stolpeposter. Røros er utenfor området jeg har planlagt til årets Stolpejakt (maks 2 timer reise hjemmefra), men når jeg først var her, var jeg ikke vond å be om å gå på stolpejakt!

Status så langt i år:


Det er altså stort sett bare søndre deler av Innlandet jeg har igjen av årets planlagte stolper. Mer enn disse 5 000 rekker jeg neppe... har jo et og annet på gang ellers også.

Alle rundene her var enkel stolpejakt, med ca 200 høydemeter per runde.

Lørdagens 8. stolpe var min stolpe nummer 15 000 totalt siden jeg startet opp i 2014. Det har blitt litt få stolper de tre foregående årene, men i år har det hittil blitt 3 886 stolper (1 757 km og 35 984 høydemeter) og altså 15 018 stolper totalt (8 692 km og 164 735 høydemeter).

Bilder fra fredag: Røros sentrum

Turen startet fra Bergstadens Hotel opp Kjerkgata..

Øverste del av Lorentz Lossius gata 

Opp mot Korthaugen skanse - på østsiden av Hyttelva


Idyllisk lite hus nedenfor Korthaugen.

Utsikt mot byen fra Korthaugen.

Hyttelva ved Smeltehytta.

Sti oppover langs Hyttelva.

Oppover mot Vardhøgda, herlig åpent terreng, men litt regn i lufta.


Nede i "lavlandet" igjen, ved Evensegga.


Evensegga med sikt mot flyvesandområdet Kvitsanden.


Røros stasjon.


Bilder fra lørdag: Skakåsen


Kartområdet ble betegnet Skakåsen, men turen gikk ikke helt opp mot Skakåsen - men et stykke på vei og delvis langs Malmvegen. Også denne runden startet jeg fra Bergstadens Hotel, selv om det ga 3 km ekstra til fra der jeg kom inn på kartet.

Idyll ved Småsetran rett øst for Røros.


Abelonavegen.


Stolpe 27 var ved denne gapahuken langs Abelonavegen.


Åpent flott fjellandskap, litt øst for Avholdshytta til Røde Kors Røros.


Sort stolpe nummer 30, litt vekk fra sti, men veldig lett å finne på Stikkillsdalsåsen.


Flotte farger med lyng og mose...


Min stolpepost nummer 15 000 var her på Litlberget. Det husket jeg ikke før 
jeg var tilbake, dermed ingen "jubileums-selfie".

Jeg slapp unna regnbygene, men fikk da se regnbuen. Her er jeg på Skakåsveien.


Stolpe 33 i et bekkemøte.

Klemmetstien... som var plankelagt nesten en kilometer.

Rosa stolpe uten kode og altså ingen poeng for denne.


Benk og staselig furu ved stolpe 24.


Snart tilbake i bergstaden....


Er denne kirken Norges mest fotograferte og malte motiv?


Sleggveien.


Bakgården hos Frøyas hus (kjærlighetsgudinnen).
Inne var det en liten idyllisk kafé som serverte deilig eplekake!


Ingen vanlig syklist, han sitter på en gammel knallert - tidligere tiders alternativ til el-sykkel.


Det klassiske Røros-motivet !


Harald Sohlbergs plass...

Det var Amcar-treff i Røros denne helgen, med minst 150 biler utstilt og cruisende rundt i gatene.


Bilder fra søndag: Storwartz

Søndag var det flott vær, men sola kom ikke før turen ved Storwartz gruvene var ferdig. Fin runde likevel, som også broder'n Knut og svigerinne Ida var med på, men vi gikk mest hver for oss (Knut løp store deler, mens jeg bare jogget noen korte partier med min kranglete rygg).


Uttørket putt ved nygruva på Storwartz der det nå også er leirskole.


Deler av taubanen fra Olavsgruva er fortsatt å se i terrenget.


Utsikt fra Qvintushøgda 911 moh mot Storwartz. Stolpejegere som samler "fjellgeitpoeng" blir skuffet her, da arrangøren har lagt inn 899 moh, altså under fjellgeitgrensen på 900 meter.


Stolpepost ved Klettjønna.


Den grønneste stolpen (les; letteste).


Ida i blomstereng ved Storvola.


Knut er allerede forbi stolpe 40 som var ved en "lok" (lite tjern).


Stien mot Djuptjønna.


Gapahuk ved Djuptjønna (stolpe 42)...


Her var det besøk, og jeg så mange turgåere (mest jegere og fiskere) ellers i terrenget.


Krestenloken.


Stolpepost ved Krestenloken. Det var ennå mulig å få tak over hodet i regnvær her, men fint var det ikke i den falleferdige lille hytta.


Gruvveien mot gamlegruva på Storwartz.


Fine tømmerbygninger ved gamlegruva...


Mineralholdig stein... kobberrester?


Mast til den tidligere taubanen - her var stolpe 35, helgens siste stolpe for min del.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar