tirsdag 5. oktober 2021

Røverhula, Farshatten, Bjønnhiet, Blikkhytta og elgjakt - det er Lillestrøm det!

Lillestrøm er mer enn Åråsen/LSK og varemessa. Storkommunen byr på spennende terrengområder både i tidligere Skedsmo kommune, i tidligere Fet kommune og der jeg var i dag; i tidligere Sørum kommune. 

Områdene er ikke nye for meg, men noen av dagens turmål hadde jeg ikke vært på tidligere. Jeg skulle på stolpejakt på en 6 kilometers runde i terrenget sør for Sørumsand og en annen 8 kilometers runde mellom Frogner og Lørenfallet.

Blant dagens severdigheter var Røverhula, Farshatten, Bjønnhiet og Blikkhytta... og dette var også dagen elgjakta startet i dette området - uten at jeg så verken elgjegere eller elg.

Det massive regnværet de siste dagene hadde gitt seg, så det var fint turvær og opphold - i sterk kontrast til turen min sist søndag. Men, det ble en våt fornøyelse likevel - i et gjennombløtt terreng der stiene mange steder var å betrakte som bekker.

Bilder fra turen mellom Orderud og Breimåsan



Utgangspunkt for turen var Orderudveien ved Olerud gård... den smått berømte gården som av kartverket betegnes Olerud og av kommunen betegnes Odrerud. Disse to navnene går igjen om hverandre også på terrengdetaljer. Turen var en delvis merket runde på smale og bredere stier. 


Stien sørover fra Orderud til SIF-hytta (Sørumsand IF) er kupert og morsom...


Et vindfall hadde nesten tatt med seg stolpe 195.


Fint furuterreng...


Her ved SIF-hytta er det også en stolpepost - som jeg besøkte tidligere i år på et overlappende kart. Da gikk turen fa Varsjøen i Fet. 


Jeg så ingen elgjegere på jaktas åpningsdag, men det var flere skogsmaskiner i sving i området ved Breimåsan. Det ble hinderløype av hogsten....


Stiene var ikke merket, med det var skiltet i de viktigste kryssene.


Lang fin plankesti i vestre del av Breimåsan.


Gapahuk  - stolpe 193.


Breimåsan, kjent for orreleik!


I hogstfeltet øst for Løgnåsen skulle det være et bjønnhi - i alle fall noe som lignet.


Det som kunne vært et bjønnhi. Må ikke forvekslet med det mer berømte Bjønnhiet i Fetsund.


Sti = bekk.


Lavtliggende områder = tjern.


Oleruddammen...

Runden med kilometermerker, slik den så ut i gps-klokka. Tett på Sørumsand og Sennerudfeltet, men en real skogstur likevel. 5,8 km, 134 høydemeter og 70 minutter.


Bilder fra turen mellom Ausenfjellet og Stampetjernet


Jeg startet turen fra parkeringen ved Frogner Trafostasjon, og fikk en lett start med over en kilometer langs en anleggsvei oppover mot Tretjernet.


I terrenget mellom Ausenfjellet og Asak krysser Glommavannet på vei til 200000 beboere på Nedre Romerike. Nå pågår vedlikeholdsarbeid ... 


Sti langs Tretjernet.


Sola hilste så vidt på...


Blikkhytta, en tidligere hogsthytte som er nesten like gammel som meg. Vakker?


Tversover-veivalget mellom Blikkhytta og Røverhula var litt utfordrende...


Røverhula - ganske lang og trang, men jeg krabbet ikke inn i dag. 


Her ved stolpe 117 er jeg like ved Nilserud i tidligere Skedsmo kommune...


Sti=bekk her også.


Javel... best å ta stien rundt da.


Stampetjernet badeplass på Asak. Ingen som bader i dag, men med 14 grader i lufta og kanskje like mye i vannet hadde vel ikke det vært umulig. Her har jeg aldri badet, men derimot startet en del turer til Farshatten, toppen som skimtes midt på bildet.


1,5 kilometer på knublete stier  og 100 høydemeter senere er jeg på Farshatten, og i bakgrunnen ser jeg både Stampetjernet og Øyeren.


Infotavle om bygdeborgene på Romerike. Denne på Farshatten var kanskje den vanskeligst tilgjengelige av alle med høye stup i øst, vest og sør.


Stien sørover fra Farshatten tilbake til Ausenfjellet indistriområde var fin på høyderyggen nordover - men selvsagt våt etter alt regnet. Her har jeg utsikt mot  trafostasjonen 2 km unna. 


Runden med kilometermerker, slik den så ut i gps-klokka. Dette var også en real skogstur, men vi ser boligfeltet på Lunderåsen i øvre høyre hjørne. Partyiet fra 1,5 til 5,5 var betydelig mer krevende enn resten av turen. 8,0 km, 240 høydemeter og 90 minutter.

2 kommentarer:

  1. I utsikten fra Farshatten ser man Stampetjernet og IKKE Øyeren, men Svellet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan nok stemme, men for meg er Svellet en del av Øyeren...

      Slett